Lenny Desmit heeft al heel wat ervaring in carwrapping: “Net als stylist voorzie ik auto’s van andere outfit”

Lenny toont enkele soorten folie bij zijn eigen voertuig dat hij met carwrapping er anders laat uitzien. (foto FODI)©FODI
Lenny toont enkele soorten folie bij zijn eigen voertuig dat hij met carwrapping er anders laat uitzien. (foto FODI)©FODI
Patrick Depypere
Patrick Depypere Medewerker KW

In de voorbije maanden gaf Lenny Desmit al menig auto een ander uitzicht door carwrapping. Dit heeft niets met belettering te maken. Carwrapping is je auto volledig of per onderdeel inpakken in een bepaalde kleur. In de regio is Lenny één van de weinigen die de techniek van carwrapping onder de knie heeft.

Lenny (25) is de jongste zoon van Marc en Sandra Desmit-Verbeke uit de Hinnebilkstraat, waar hij ook nog woont. Hij is de broer van Bryan (26). Zijn papa werkt bij Thermote-Vanhalst, zijn mama poetst bij iMens en runt ook Crea-Text, een firma die instaat voor belettering, bedrukken, borduren van allerlei merchandising. Lenny werkt al 2,5 jaar bij Bpost in Roeselare. In zijn vrije tijd houdt hij van moutainbiken, bmx’en, een uitstap naar de kust of Nederland. Lenny volgde de richting automechanica in het VTI in Izegem. Na de schooljaren wilde hij werken in een autogarage, maar dat lukte niet omdat men mensen met ervaring zocht. “Kom je uit school, dan heb je nog geen ervaring. Ik moest toch ergens aan werk geraken en kon als vakantiejob aan de slag bij Thermote-Vanhalst. In die periode kwam ik via internet een eerste keer in contact met carwrapping. Ik las wat dat inhield, begon er meer over op te zoeken en kocht mijn eerste folie aan. Ik begon te oefenen op auto’s van vrienden. Dat viel mee, de reacties waren positief en er kwamen nog andere kameraden langs met hun voertuig, waardoor ik besloot om zelfstandige in bijberoep te worden”

Volledig pakket

Volgens Lenny kan je carwrapping niet vergelijking met belettering aanbrengen. “Mijn ouders zijn bezig met de uitbouw van Crea-Text. Dat is een bedrijf rond het aanbrengen van belettering. Zij begonnen ermee omdat ze mij met carwrapping bezig zagen. Ze vonden dat boeiend, maar wilden niet met grote stukken werken, enkel met kleine dingen, zoals kledij, banners, enz. Ik focus mij op volledige auto’s of onderdelen van een voertuig. Carwrapping is in feite je auto volledig of gedeeltelijk inpakken met een sticker in een bepaalde kleur. Je kan die sticker na vijf of tien jaar er terug afhalen. Dan zie je de originele lak terug. Door het aanbrengen van carwrapping blijft je originele lak intact. Je kent wel een stylist die zich bezighoudt met het uitkiezen van de juiste kledij, ik ben een stylist voor voertuigen”, glimlacht Lenny. “Ik doe niet enkel aan carwrapping. Ik doe alles qua styling: interieurs, onderdelen van voertuigen vervangen zoals spoilers steken, remklauwen spuiten, enz. Ik bied een volledig pakket aan om je wagen te veranderen. Mijn klanten vormen een mix van jonge twintigers en ouderen. Die jonge twintigers komen vooral tegen de zomerperiode langs om iets aan hun auto te laten uitvoeren, zodat ze bij mooi weer hun voertuig kunnen showen. De ouderen zijn echte autofanaten, die het hele jaar door met een ‘andere’ auto willen rijden. Sommigen laten enkel een accentje veranderen, zoals bijvoorbeeld een dak in een andere kleur laten zetten, een zonneband aanbrengen, enz.”

Door het aanbrengen van folie blijft de originele lak intact

Is carwrapping al iets dat in is of moeten veel mensen dat nog leren kennen? “Het wordt stilaan bekender”, zegt Lenny, die één van de weinigen in de regio is die dit aanbiedt. “Vier jaar geleden was er nog niemand in onze regio die dat deed. Nu is het aan het groeien. Het is wel interessant. Laat je uw auto herspuiten, dan betaal je het dubbele in vergelijking met het aanbrengen van carwrapping. Het gaat ook minstens tien jaar mee.”

Ontvetten

Welke werkwijze past Lenny toe? “Vooraf ga ik langs bij de klant. Moet de auto volledig worden gedaan of enkel een onderdeel? Ik moet weten wat hij wenst, zodat ik de gewenste folie kan bestellen. Op het afgesproken moment brengt de klant het voertuig binnen. Regende het net, dan laten we het voertuig best eerst één dagje drogen in mijn atelier. Pas dan is de wagen klaar voor carwrapping. Ik controleer het volledig voertuig, er mag geen schade zijn aan de lak. Wil je de folie probleemloos kunnen kleven, dan moet het voertuig zuiver zijn. Ik begin de auto dan te ontvetten. Er mogen zelfs geen vingerafdrukken op voorkomen. Daarna ga ik onderdeel per onderdeel wrappen. Ik rol de folie uit op de auto, knip het deel uit dat ik nodig heb, maak de onderkant van de folie vrij en kleef die op het voertuig. Waar nodig warm ik het op, zodat alles mooi kleeft. Mijn werkwijze kan je een beetje vergelijken met behangpapier aanbrengen. Daar heb je lijm voor nodig, maar aan de onderkant van die wrapfolie hangt er al lijm. Door hard en mooi erop te wrijven, krijg je geen blaasvorming. Of het duur is?”, herhaalt Lenny onze vraag. “Voor een volledige standaardauto betaal je 1.500 euro en dan heb je je auto in een andere kleur. Wil je jouw auto in een andere kleur herspuiten, dan ga je al vlug tot 4.000 euro betalen. Wanneer je de vergelijking maakt, is carwrapping dus niet zo duur.”

Wie aan carwrapping doet, mag geen stress hebben. “Je mag inderdaad niets forceren. Je moet geduld hebben om een auto te wrappen. Met de folie zelf mag je niet te vlug werken. Die folie moet tijd krijgen om te kunnen rusten, om vorm te krijgen. Qua snijwerk is het ook heel fijn werk. Of ik het graag doe? Zeker en vast”, glundert Lenny. “Het is mijn hobby, mijn passie. Na mijn vaste dagtaak kan ik in mijn atelier in Izegem tot middernacht doorwerken. Dat is mijn ontspanning, omdat ik het graag doe en creatief kan zijn. Ik doe het niet voor de extra euro’s. Ik vind het zalig om een auto te zien veranderen qua kleur. Mijn eigen voertuig Jeep heb ik eveneens volledig onder handen genomen. Ik had ruim één week werk, maar het resultaat mag gezien worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier