Isabelle (46) is met BenG al 20 jaar actief in de kledingwereld: “Elke klant heeft bij mij zijn eigen patronen en zelfs een eigen databank”
Isabelle Godefroij (46) waagde twintig jaar geleden de sprong om met BenG een eigen firma te starten. Sindsdien is ze er, dankzij heel wat doorzicht en aanpassingsvermogen, in geslaagd een vaste plaats in de mode- en confectiewereld te veroveren. Ze vierde recent het twintigjarige bestaan met klanten, vrienden en familie. Wij keken met deze ondernemende dame terug op twintig bewogen jaren.
“Het tekenen van patronen en het maken van kleding hebben mij altijd al geïnteresseerd. Ik heb dit op school dan ook gestudeerd”, vertelt Isabelle. “Later ben ik mij in Syntra West nog gaan bijscholen. Na mijn schooltijd heb ik in twee firma’s gewerkt, waar ik patronen voor kleding uittekende, maar toen de laatste firma waar ik werkte over de kop ging besloot ik na rijp beraad het heft in eigen handen te nemen en dus ben ik op 1 mei 2004 in het Bedrijvencentrum Roeselare onder de naam BenG zelfstandig gestart met een ontwikkelingsbureau voor Belgische kledingmerken.”
Verhuizing
Concreet betekent het dat ontwerpers naar Isabelle komen met een schets van een kledingstuk en dat ze op basis daarvan in eerste instantie de patronen gaat uittekenen voor één bepaalde maat. “Vervolgens maak ik het eerste prototype en ook een aantal verkoopsamples. Wanneer mijn klant na de voorstelling dan beslist de kleding te gaan produceren voor de verkoop in winkels ga ik de patronen graderen (in de verschillende maten aanmaken, red.) en ten slotte productieklaar zetten. Aanvankelijk is Ann Siers, die bij mijn laatste werkgever al bij mij werkte, voor mij komen werken. Toen zij vertrok heeft Gerda Delva tot haar pensioen 12 jaar bij mij gewerkt en heeft ze dus een stuk van de ontwikkeling van BenG mee gerealiseerd. Na een dikke twee jaar ben ik ook verhuisd naar het pand in de Industrieweg 72B in Roeselare waar ik nu zit omdat ik hier meer ruimte had en het financieel voordeliger was”, legt Isabelle uit.
Alternatieve confectie
“Tot 2008 liep alles opperbest en had ik zeer veel werk, maar toen kwam de bankencrisis stokken in de wielen steken. De kledingmarkt kreeg enorme klappen, heel wat klanten kregen het moeilijk en het aantal opdrachten daalde. Ik ben echter niet bij de pakken gaan neerzitten maar ben op zoek gegaan naar alternatieven buiten de kledingmarkt waar toch met stoffen en op basis van patronen gewerkt werd. Ik heb echt van alles gemaakt in alle mogelijke materialen: tentbekledingen, stoel- en tafelhoezen, sportkledij, noem maar op en ik heb het gemaakt. Op die manier heb ik echter wel het hoofd boven water kunnen houden tot tussen 2010 en 2012 de kledingmarkt er weer bovenop kwam en de klanten de weg naar BenG terugvonden. In 2020 werd ik gecontacteerd door de firma Handi-Move met de vraag of ik de productie van tildoeken (doeken om hulpbehoevende mensen uit hun bed of bad te tillen, red.) niet wou overnemen van haar vorige leverancier, die stopte. Na rijp beraad heb ik besloten op de vraag in te gaan. Dit was immers nog een zekerheid en een stok achter de deur voor moeilijke periodes. Els Vandenberghe, die de productie hiervan bij de vorige leverancier begeleidde, doet dit nu bij mij”, aldus de onderneemster.
Geheimhouding
“Ik merkte na de heropbloei van 2011 en 2012 wel dat de grote modeshows en grote collecties van vroeger grotendeels verdwenen, dat de Belgische kledingmarkt kleiner werd en dat een groot deel van de productie naar het buitenland verhuisde, mede door het feit dat er in België haast geen geschoolde naaisters meer te vinden zijn. Inmiddels ben ik overigens ook mee gestapt in de productiemarkt en sinds 2020 laat ik voor bepaalde klanten ook collecties produceren in Polen, waar er nog voldoende geschoolde naaisters te vinden zijn. Wellicht is hier een taak voor de overheid weggelegd om deze studies weer aan te zwengelen en ook bij ons weer populair te maken”, gaat Isabelle voort.
“Het feit dat de klanten, ondanks al de opgesomde problemen, toch het vertrouwen in mij zijn blijven behouden en zijn blijven terugkomen, heeft er zeker voor een groot deel mee te maken dat ik geheimhouding hoog in het vaandel draag. Elke klant heeft bij mij zijn eigen patronen en zelfs een eigen databank. Het is uitgesloten dat de ene klant informatie van de andere te zien krijgt. Wat de toekomst betreft wil ik vooral op de ingeslagen weg voortgaan. De kledingwereld is sowieso een branche die constant in beweging is en het zal voor mij zaak zijn om met de klanten mee te blijven evolueren en nieuwe uitdagingen niet uit de weg te gaan”, klinkt het tot slot.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier