Het verlanglijstje van Voka Zuid- en Midden-West-Vlaanderen: van betere mobiliteit tot economische migratie om arbeidskrapte het hoofd te bieden

Thomas Buys, Hans Boels, Michel Soubry en Matthieu Marisse van Voka zien de toekomst van de ondernemers in West-Vlaanderen gunstig tegemoet, op voorwaarde dat de overheid gunstige omstandigheden helpt creëren. © STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Wouter Vander Stricht

Ondernemersorganisatie Voka formuleert traditiegetrouw bij de start van het nieuwe jaar een lijst aan wensen om hun wensen voor het nieuwe jaar en op langere termij kracht bij te zetten. In hotel Mercure in Roeselare waren voorzitters Hans Boels (Voka – Zuid-West-Vlaanderen) en Michel Soubry (voorzitter Midden-West-Vlaanderen) er als de kippen om de nodige duiding te geven.

Ondernemersorganisatie Voka – Kamer van Koophandel Zuid- en Midden-West-Vlaanderen sprak de nieuwjaarswensen voor 2023 uit met de oproep om enkele dringende dossiers te accelereren. In deze regio’s kampt men momenteel met dezelfde problemen als elders in West-Vlaanderen en bij uitbreiding Vlaanderen. De oorlog in Oekraïne dompelde ons onder in een energie- en inflatiecrisis. Niettemin houdt het West-Vlaamse ondernemerschap voorlopig stand.

Het aantal faillissementen zat op ongeveer dezelfde hoogte als in 2019, voor corona dus. Maar het aantal stopzettingen – het vrijwillig schrappen van het BTW-nummer – lag dan weer een stuk hoger. “De concurrentiepositie voor onze bedrijven in vergelijking met de buurlanden is dan ook niet bijster goed, gezien de inflatiepiek die voor een concurrentiehandicap zorgt. Boven kampt men zeker ook in deze regio’s met een enorme krapte op de arbeidsmarkt. Voka vraagt dan ook structurele maatregelen van de overheid”, aldus regioverantwoordelijke Matthieu Marisse.

“Stel je eens voor dat je nu de E17 zou moeten aanleggen. 50 jaar geleden was dat mogelijk, omdat men knopen doorhakte. Nu is zoiets haast niet realiseerbaar” (Hans Boels)

Maar in de regio’s heeft men ook uiteraard nog de specifieke wensen, al klinken sommige al jaren bekend in de oren. “We moeten in sommige dossiers dringend accelereren, zodat onze regio zich verder kan ontwikkelen. Straks vieren we 50 jaar E17, stel je eens voor dat we die snelweg nu niet gehad zouden hebben”, aldus Voka-voorzitter regio Zuid-West-Vlaanderen Hans Boels. “50 jaar geleden zijn duizenden mensen onteigend moeten worden voor de aanleg van de E17, vandaag zou het wellicht niet meer realiseerbaar zijn. Probeer nu maar eens een windmolen te zetten of een bedrijventerrein te ontwikkelen.”

De mobiliteit in de regio in een belangrijk item. Hans Boels heeft met Lybover een bedrijvengroep in Waregem en ziet wat de aanleg van de vlecht in Waregem doet met de mobiliteit in zijn stad. “Straks wordt daar ook het nieuwe bedrijventerrein Blauwpoort na jarenlang getouwtrek ontwikkeld. Maar dat is een van de weinige nieuwe ruimtes voor bedrijven in onze regio!”

Knoop

punt Aalbeke ontwarren

De trompetaansluiting op de kruising van de R8 en de A19 in Kortrijk was al decennialang een voorwerp van discussie, nu zijn de werken aan de gang. “Maar er zijn nog andere pijnpunten. Elke dag staan gigantische files op de E17 richting Frankrijk aan het verkeerscomplex in Aalbeke waar de verkeersstroom niet meer te slikken is.”

Maar Boels blikt ook vooruit naar de volgende 50 jaar. “Er is een dringende opwaardering nodig van onze verkeersmodi. “Het knooppunt in Aalbeke moet ontward worden, de ring rond Kortrijk verdient voltooiing, Den Belgiek in Deerlijk moet geoptimaliseerd worden, de ontsluiting van de industriezones in Wevelgem kan ook stukken beter… Er rest ons een belangrijk jaar in de legislatuur om knopen door te hakken.”

Maar niet enkel in de mobiliteit over de weg ziet Voka toekomst. “De Vlaamse Regering talmt nu al geruime tijd met een beslissing rond de opwaardering van het Kanaal Roeselare-Bossuit. Daar moet een voorkeursscenario uitgesproken worden over het tracé dat kan gevolgd worden. Bedrijven staan klaar om te schakelen, maar de overheid moet de knoop doorhakken.”

Groene luchtvaart

In Wevelgem beschikt men met een luchthaven ook nog een enorme troef. “We stellen vast dat de attractiviteit van de zakenluchtvaart verder toeneemt en dat de de sector inzet op innovatie. Waterstof en elektrische vliegtuigen kennen hun ingang, die zal de sector nog een groene boost geven.”

“Een derde rijstrook, in beide rijrichtingen, op de E403 tussen Roeselare en Brugge moet er dringend komen” (Michel Soubry)

Michel Soubry van de gelijknamige pastaproducent in Roeselare, gevestigd pal langs het kanaal, ziet als voorzitter van Voka – Zuid-West-Vlaanderen ook nog heel wat opportuniteiten. “40 procent van alle goederen die over de Leie vervoerd worden zijn bestemd voor het Kanaal Roeselare-Ooigem. De werken aan de sluis in Ooigem van komend zomer zullen hun impact hebben. Vijf weken zullen er geen schepen kunnen passeren, dat komt neer op zowat 300.000 ton goederen. Ten tweede vragen we ook een verdieping van het kanaal en het vervangen van enkele bruggen waardoor we grotere schepen zouden kunnen ontvangen. En we hopen dat de River Terminal in Roeselare straks ook een exploitant vindt.”

Maar ook op de weg zijn er nog problemen. “We hebben met zijn allen meer dan ooit stil gestaan op de E403, de limieten van deze snelweg zijn bereikt. We vragen al langer een derde rijstrook tussen Roeselare en Brugge en dit in beide richtingen. Ook in Tielt zijn we met de ondernemers vragende partij voor de zuidwestelijke ontsluiting van de ring, ook cruciale schakel in het wegennet in onze regio.”

De visvijver is leeg

Midden-West-Vlaanderen staat sterk in de voedings- en zorgsector en ook op het vlak van digitale innovatie. “Maar daarom is een 5G-netwerk dringend van doen.”

Maar zeker in deze regio is de krapte op de arbeidsmarkt duidelijk voelbaar. Er wordt ook gepleit voor economische migratie. Dat kan uit Wallonië, uit de buurlanden of desnoods ook verder. “De belangrijkste grondstof voor onze bedrijven zijn de medewerkers. De visvijver is leeg in deze regio, dus moeten we het talent van erbuiten halen. Maar die mensen moeten we ook helpen integreren bij ons, daarom ook dat de verschillende overheden een bijdrage moeten leveren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier