Emma Jongbloet is marketeer bij Unilin: “Quick-Step is binnenkort in nieuw VRT-programma te zien”

“Ik hoop hier mijn carrière te kunnen uitbouwen”, zegt Emma Jongbloet, hier tussen de wielertruien van onder meer Remco Evenepoel en man van de streek Yves Lampaert. © Frank Meurisse
Freddy Vermoere
Freddy Vermoere Medewerker KW

Emma Jongbloet mag als jonge marketeer mee de lijnen uitzetten bij Unilin, een wereldtopper inzake vloerbekleding. Zelfs voor zo’n mastodont blijft het belangrijk om zijn bekendste merknaam Quick-Step continu in de markt te zetten. “In 2025 zullen we ook in een VRT-programma te zien zijn over (ver)bouwen”, zegt Emma die verantwoordelijk is voor België en Luxemburg.

Emma Jongbloet (28), een Kortrijkse in hart en nieren, schrijft sinds een jaar of drie mee aan het marketingverhaal bij Unilin. We spreken af op de plaats waar het meer dan zestig jaar geleden allemaal begon voor Unilin: in de Ooigemstraat 3 in Wielsbeke. Op deze plek presenteert de wereldspeler zich op de muren van de bedrijfsgebouwen onder zijn bekendste merknaam Quick-Step, waarover de marketeer zich dus moet ontfermen.

Emma, vooraleer we het over jou hebben, willen we eerst toch weten hoe het gaat met Unilin dat zijn omzet vorig jaar zag dalen.

“De maakindustrie heeft het globaal overal wat moeilijker na de coronajaren waarin iedereen enthousiast aan het bouwen en het verbouwen sloeg. Sindsdien is dat duidelijk opnieuw verminderd en hebben we ook nog eens een energiecrisis moeten verwerken. Daardoor is de omzet gedaald van 3,1 miljard euro in 2022 naar 2,8 miljard euro vorig jaar. Dat neemt niet weg dat het bedrijf zeer ambitieus blijft en marktaandeel blijft veroveren. We gaan verder door met verduurzamen en digitaliseren waarbij ook research en productinnovatie voorop blijven staan.”

Wat houdt jouw job als marketingmanager in bij een gigant als Unilin?

“Dat betekent dat we op alle mogelijke fronten actief moeten zijn om de visibiliteit van het merk Quick-Step hoog te houden. Dat gaat dan over productlanceringen, over beurzen zoals bijvoorbeeld onlangs Batibouw, maar ook over de tv-programma’s waarin we een rol willen spelen en over de klanten- en wielerevents. Onlangs zijn we ook met een nieuwe actie gestart rond duurzaamheid. Recover heet het project (hier te vertalen als recupereren, red.) waarbij we het mogelijk maken dat particulieren en bedrijven hun oude vinylvloer binnenbrengen, zelfs al is die afkomstig van een concurrent. We recycleren die en gebruiken die dan in nieuwe vinylvloeren.”

De man in de straat kent jullie vooral als sponsor in het wielrennen en van een populair VTM-programma als Huis Gemaakt. Zijn die het interessantst?

“Die maken toch dat we bij particulieren een grote bekendheid verwerven en behouden. We zijn dan ook erg tevreden over dergelijke samenwerkingsverbanden. We zijn al even trots dat we nu ook een verbintenis hebben met de VRT voor Ons Huis-Nieuw Huis, een vergelijkbaar programma dat volgend jaar voor het eerst op het scherm komt. De opnames starten dit najaar.”

“Ik hoop dat ik hier een lange carrière kan uitbouwen”

Hoe zie je jouw professionele toekomst?

“Ik heb mijn hart verloren aan Unilin dus ik hoop dat ik hier een lange carrière kan uitbouwen. Er hangt hier een mentaliteit van dynamisch ondernemerschap en die bevalt me enorm. Persoonlijk hoop ik dat ik op termijn een groter team kan aansturen.”

Is er iemand die jou inspireert bij wat je doet?

“Oh ja, dat is zonder twijfel mijn opa, Jan Meganck. Hij was lange tijd onderdirecteur bij Barco in Kortrijk (internationaal beursgenoteerd technologiebedrijf, red.). De respectvolle manier waarmee hij omging met zijn medewerkers was iets wat ik altijd bewonderd heb in hem alsook zijn grenzeloze nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te ontdekken, zo eigen aan een ondernemer. Op zijn 86ste wil hij trouwens nog altijd alles weten over de nieuwste technologieën. Ik ga wekelijks bij mijn opa op de koffie en dan bespreken we alle wereldproblemen (lacht). Ik vraag hem tussendoor wel eens om raad.”

Wanneer was het voor jou duidelijk dat je ooit een functie met verantwoordelijkheid zou opnemen in het bedrijfsleven?

“Die klik kwam er pas helemaal tijdens een stage bij het Roeselaarse videobedrijf Clementine, waar twee zussen aan het roer staan. Ik zag daar twee vrouwelijke ondernemers bezig die met een aanstekelijk enthousiasme te werk gingen en ondertussen ook nog eens het moederschap wisten te combineren met het runnen van een bedrijf. Ik wil zelf graag kinderen en dat bovendien ook combineren met mijn carrière hier. Ik was blij om te zien dat dit kan.”

Tot slot, waar schuif je graag de benen onder tafel als je een hapje gaat eten in Kortrijk?

“Dan is dat bij voorkeur bij Pizzeria Sofia op het Sint-Maartenskerkhof in Kortrijk. Sofie Delbeke, de vrouw van sterrenchef Mathieu Beudaert (van Table d’Amis, red.), houdt de zaak open en heeft een Napolitaanse kok in de keuken staan die heerlijke pizza’s op tafel tovert. Je hebt het gevoel dat je ergens in Napels zit te eten.”

Emma Jongbloet

Privé: Emma Jongbloet (28) is getrouwd met Nicolas Verhaeghe (30). Ze wonen in Kortrijk.

Studies: Emma heeft eerst marketing gevolgd aan de Arteveldehogeschool in Gent, daarna een master in de communicatiewetenschappen aan de UGent.

Loopbaan: Drie jaar geleden is Emma van start gegaan als marketingmanager voor België en Luxemburg bij Unilin in Wielsbeke. Unilin heeft zijn maatschappelijke zetel in Wielsbeke. Deze wereldspeler in vloerbedekking is onderdeel van de Amerikaanse beursgenoteerde groep Mohawk. (vfb)

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier