Creme de la Crema bracht totaal nieuw concept naar Roeselare: “Rust in de alledaagse hectische wereld”

Crema de la Crema - © STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Redactie KW

Creme de la Crema, de koffiebar en juweelzaak in Roeselare, is al lang een gevestigde waarde in hartje Roeselare. Het is ondertussen 15 jaar geleden dat Cynthia Jacobs haar winkel opende en tien jaar geleden dat Michael Van de Moortel zijn koffiebar bij het concept voegde. “Mensen begeleiden en inspireren: dat geeft ons voldoening”, klinkt het.

Ondertussen is de combinatie van een koffiebar met een andere zaak een populair en succesvol concept. Toen Michael tien jaar geleden zijn koffiebar opende bij de juweelzaak van Cynthia, was dat echter een volledig nieuw fenomeen in België. Terwijl de klanten bij hun eerste bezoek nogal sceptisch waren, kon Michael al snel de Roeselaarse bevolking voor zich winnen.

Niet alleen de combinatie was vernieuwend, maar ook de rust die ze creëerden midden in de stad, hun passie voor hun product, hun vakmanschap en de tijd die ze maken voor hun klanten. Maar hoe is het ooit allemaal begonnen?

Plotse passie

Al van kinds af aan was Cynthia bezig met juwelen creëren. Het was dan ook geen verrassing om haar eigen juwelenwinkel te openen, eerst in Brugge en vervolgens in Roeselare. Bij Michael ligt het helemaal anders. 20 jaar geleden was hij nog motorinstructeur en -examinator. “Ik heb altijd graag lesgegeven en ben ook altijd graag bezig geweest met de psychologie van de mens”, begint Michael te vertellen.

“De passie voor koffie is 20 jaar geleden heel plotseling beginnen groeien. We waren in Nederland en bezochten daar een kleine koffiezaak, waar de meeste mensen gewoon aan zouden voorbijgaan. Toen ik daar een koffie dronk, was ik erg positief verrast. Zo’n koffie had ik nog nooit geproefd, hij was helemaal anders dan alle koffies die ik ooit al had gedronken. Van het ene op het andere moment ging een nieuwe wereld voor mij open. De vonk was overgeslagen. Ik wou er alles over weten en begon me erin te verdiepen. Zo volgde ik heel veel binnenlandse en buitenlandse cursussen, trainingen en workshops en genoot ik les van internationale barista-experts.”

Zo is Michael snel kunnen opklimmen: hij werd zowel nationaal als internationaal jurylid en zat al vlug in het netwerk van de beste barista’s wereldwijd. Zowel Michael als Cynthia waren vaak in het buitenland: Michael voor competities en Cynthia voor tentoonstellingen. Plots rees het idee om hun werk te combineren en samen een eigen zaak op te richten. “Al van toen we jong waren was het onze droom om samen te werken. De combinatie van juwelen met koffie was een concept dat 12 jaar geleden nog ongezien was in België.”

Gewoon genieten

Wat Creme de la Crema bijzonder maakt, is dat ambacht centraal staat en dat ze altijd op elk vlak kwaliteit boven kwantiteit verkiezen. “De huidige maatschappij loopt over van gestreste, drukke en gehaaste mensen. Onze bedoeling was een hotspot te creëren uit die alledaagse hectische wereld”, zegt Michael.

“Wij wilden een plekje creëren, waar de mensen tot rust kunnen komen en gewoon genieten van de kleine dingen zoals een kopje koffie, want dat zijn de zaken die het leven waardevol maken.” Cynthia vult aan: “Bovendien vinden wij de beleving belangrijk, wat niet te vinden is in massaproductie. Als je een uitstapje maakt en je wilt ergens iets gezonds eten, dan is dat vaak gewoon niet te vinden. Toen dachten we: dan moeten we het maar zelf doen. Wij zijn bezig met vakmanschap, passie voor het product én met de interactie met mensen.”

Naast de juwelen die ze in Creme de la Crema verkoopt, creëert ze ook kunstjuwelen en objecten, die in galerijen over de hele wereld bewonderd kunnen worden. Er bevinden zich ontwerpen in Japan, Dubai, Moskou, Frankrijk, Engeland, Nederland en Duitsland. Cynthia haalt haar inspiratie vooral bij hedendaagse klassieke muziek: “Muziek is een taal en brengt bepaalde gevoelens teweeg. Die gevoelens kan ik omzetten in vorm. Als ik een opdracht krijg van een galerij en ik moet rond een bepaald thema werken, luister ik altijd naar muziek en op die manier kan ik meteen mijn ideeën uitwerken in tekeningen en collages.”

Naast kunstjuwelen maakt ze ook heel persoonlijke ontwerpen: “Als klanten bijvoorbeeld iets unieks willen, maar niet precies weten wat, luister ik naar hun verhaal. Ik vraag hen wat en wie belangrijk is in hun leven. Aan de hand daarvan begin ik een ontwerp te maken. Zo wordt het een heel persoonlijke en unieke creatie. Als ze het dragen, is het een verhaal dat ze dragen.” Naast zijn werk als barista geeft Michael ook regelmatig workshops om andere mensen die gepassioneerd zijn door koffie op te leiden. Als lid en geaccrediteerd trainer van de SCA (Specialty Coffee Association), begeleidt hij zowel thuisbarista’s als professionelen en zelfs mensen die naar een wedstrijd willen.

Nooit opgegeven

“Mensen begeleiden én inspireren: daarvan krijg ik voldoening. Het draait om veel meer dan enkel koffie leren maken. Ik wil mensen helpen om de passie en hun talent in zichzelf te ontdekken en hun droom te ontwikkelen. Het is net als een wandeling in de bergen: in plaats van te verlangen om de top te bereiken, geniet je beter van de wandeling op zich. Je ziet hoe het dal en de omgeving alsmaar veranderen, je leert bij, je groeit en evolueert. Veel mensen zien de top als het ultieme doel, maar ik vind het proces veel mooier.”

“We hebben ervoor moeten vechten”, zegt Cynthia. “Maar we hebben nooit opgegeven en altijd blijven geloven in de Roeselaarse bevolking.” Michael knikt instemmend: “Als we nu na al die jaren de balans opmaken, zien we dat we heel veel bereikt hebben. Niet alleen voor onszelf, maar we hebben ook heel veel mensen aangestoken om zelf een zaak te starten en om meer bezig te zijn met gezonde voeding. Ook door het feit dat we lokaal zijn gebleven, hebben we veel bereikt. Zo maken we elkaar sterk en doe je de stad leven. We zijn ook blij dat we onlangs ons team hebben kunnen versterken met Judith. Zij kwam toevallig op ons pad en deelt dezelfde talenten en passies.”

Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de koffiebar willen Michael en Cynthia in de week van 27 september hun klanten bedanken met acties. Om op de hoogte te blijven kan je Creme de la Crema volgen op Facebook en Instagram.

(SM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier