Cis Scherpereel uit Lauwe verkozen tot Web Celeb 2021

Web Celeb Cis Scherpereel en Kurt Ostyn bieden met MEX United strategisch marketing advies. © Stefaan Lernout
Stefaan Lernout

De afgelopen jaren hebben we meer dan ooit via het internet besteld. Dan betekent het wel wat om verkozen te worden tot e-commerce persoonlijkheid van het jaar. Die eer kwam Cis Scherpereel te beurt. Zijn boeken en lezingen over het onderwerp, maar zeker ook zijn passie hielpen hem daarbij.

Op donderdag 7 oktober was Cis Scherpereel (56) uit de Larstraat in Lauwe een van de drie genomineerden voor de titel Web Celeb 2021. Na het tellen van de online stemmen en die uit het publiek, werd hij verkozen tot Web Celeb van het jaar. “Dit is een hartverwarmende appreciatie voor het werk dat ik al twintig jaar doe, dus mijn kennis over e-commerce delen”, vertelde hij nadien. “Eigenlijk voelt het aan als een beloning voor het bedrijf dat ik samen met Kurt Ostyn heb opgestart.”

20.000 nieuwe webshops

MEX United heeft als thuisbasis Kortrijk en helpt KMO’s met strategisch marketingadvies. “Je producten op een webshop aanbieden is vandaag niet meer zo moeilijk. Het kan al voor enkele tientallen euro’s per maand”, zegt Cis. “Dat is pas de start, want enkel met een goed uitgestippelde strategie kan je van je webshop een succes maken. En daarbij helpen wij graag.”

Zo stond Cis mee aan de wieg van webshops van onder meer Fun, Colora, Hubo, Jules Destrooper, Duvel en Brooklyn, maar ook heel wat kleinere lokale ondernemers. “Tijdens de coronaperiode werden vorig jaar niet minder dan 20.000 nieuwe webshops opgestart in Vlaanderen, veelal kleine hobbyisten. Je moet weten dat er geen lagere divisies zijn op het internet, je tegenspelers zijn onmiddellijk de grote merken en spelers in de markt. Op het gebied van kennis, ervaring, sociale media hebben die een mijlenverre voorsprong. Je moet er dan ook rekening mee houden dat je de eerste vier tot vijf jaar op ontdekkingsmodus draait. We vertellen onze klanten dat ze hun webshop niet mogen afrekenen op wat die opbrengt. Je moet ook kijken naar de klanten die je via die webshop naar je fysieke winkel krijgt. Weet je dat drie op de vier mensen die een winkel bezoeken, zich vooraf hebben laten oriënteren via het web? Al is het maar om te kijken naar de openingsuren of eventuele promoties. Je e-shop helpt je ook om je merk neer te zetten.”

Dicht bij huis kopen

Online kopen is niet meer weg te denken. Dat zorgt voor extra veel vervoer op de wegen. “Daar ligt ook een taak van de webshops”, aldus de Web Celeb van 2021. “Die moeten de consument mee opvoeden en duurzaamheid promoten. Moet het binnen de 24 uur en op zondag? Kunnen we vermijden dat de bestelwagens half leeg rondrijden? Zelf ga ik bewuster dicht bij huis aankopen, bij lokale aanbieders. Het kan trouwens best dat je iets aankoopt bij Bol.com en dat de aanbieder even verderop in de straat ligt.”

Zelf maakt Cis Scherpereel geen webshops. In de beginperiode deed hij dat wel. Ooit had hij vier jaar lang zelf een webshop voor geschenkdoosjes. “Dat geeft me het voordeel dat ik weet waarover ik spreek”, vervolgt Cis. “De tijd die het je kost om je producten op je webshop te plaatsen, de retours, de producten die je beschadigd terugkrijgt, de klachten en de kredietnota’s… Het zijn allemaal zaken waar een startende e-commerce niet onmiddellijk rekening mee houdt. Dat merk ik wanneer ik een lezing of webinar geef. Ik hou ervan om via lezingen en begeleidingstrajecten het beste te halen uit de inspanningen die e-commerce eist. Ik zie het als mijn missie om die ondernemers te helpen om succesvol online te verkopen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier