Charlotte Delfosse is nieuwe CEO van modeketen Bel&Bo: “Wij verkopen geen kledij”

Charlotte Delfosse is de nieuwe CEO van modewinkelketen Bel&Bo in opvolging van haar vader Michel Delfosse. © DRD
Rik Devos
Rik Devos Medewerker KW

Charlotte Delfosse is sinds kort de nieuwe CEO van modewinkelketen Bel&Bo, die zijn thuisbasis in Deerlijk heeft. Ze volgt haar vader Michel op, die gedurende vier decennia de leiding had over het familiebedrijf. Een scherpere merkpositionering, digitalisering en duurzame groei zijn haar drie focuspunten.

Charlotte Delfosse (36) woont samen met haar man Louis Vandecasteele en haar drie jonge kinderen, Georges, Achille en Maurice, in Aalbeke. Ze studeerde toegepaste economische wetenschappen (TEW) aan de KU Leuven en volgde dan nog een specialisatiejaar Fashion Management in Milaan.

“Ik werk sinds 2012 bij Bel&Bo”, start Charlotte haar verhaal. “Ik ben begonnen in de aankoop, was daarna salesverantwoordelijke en operations manager, en volgde eind april mijn papa op als CEO. Mijn zus Pauline fungeert nu als aankoopverantwoordelijke.”

“Bel&Bo werd in de jaren tachtig opgericht door mijn vader en heette aanvankelijk Modeland. Later werd de naam gewijzigd in Promo 800 en Promo Fashion. Na een rebranding werd het bedrijf in 2010 omgedoopt tot modeketen Bel&Bo. Het telt nu 620 werknemers. We hebben een webshop en 95 verkooppunten (winkels) verspreid over heel België: 75 in Vlaanderen en 20 in Wallonië. Bel&Bo is een familiebedrijf in hart en nieren. Niet alleen door onze familie, maar in de winkels zelf werken moeders en dochters er vaak samen…”

Soigneren

“De band met onze werknemers en met onze klanten is een van onze prioriteiten. We namen al verscheidene keren met succes deel aan de wedstrijdGreat Place to Work. Interne communicatie is in die optiek heel belangrijk. We proberen dat zo open mogelijk te doen en merken dat die aanpak best geapprecieerd wordt. We soigneren onze medewerkers en zij geven dat warme en familiale gevoel door aan de klant. We willen mode brengen met een hart voor mensen. Dat menselijk aspect is superbelangrijk.”

“Achter onze naam schuilt een bedrijf met een ziel. Bel&Bo is daarom heel vlot bereikbaar en toegankelijk. Geenhigh fashion. Het is mode met een passie voor iedere dag en met persoonlijk advies. Onze kledingketen staat voor een complete collectie kledij en accessoires, voor de volledige familie, en voor iedere stijl. Eigentijds, trendy, chic, elegant, klassiek of eerder casual… Bij ons vind je modieuze en draagbare kledij voor elke stijl, taille en budget. We kleden van top tot teen. Nachtgoed, lingerie, schoenen, handtassen en accessoires maken het plaatje compleet.”

Nieuwe accenten

Een nieuwe generatie betekent een nieuw elan, maar met ‘Mode met een hart voor mensen’ blijft het DNA van het Deerlijks familiebedrijf behouden. “Ik ben mijn vader niet; ik ben een andere persoonlijkheid en van een andere generatie”, gaat Charlotte verder. “Het is geenszins de bedoeling om het roer compleet om te gooien. In het huidige economisch klimaat zijn stabiliteit en continuïteit heel belangrijk, maar ik zal sowieso ook eigen accenten leggen. Papa’s motto ‘Verandering is de enige constante’ neem ik zeker mee.”

“Wij verkopen geen kledij, we kleden mensen en we geven hen zo ook zelfvertrouwen. Dat merk je maar al te duidelijk aan het tevreden gevoel waarmee de mensen vaak hier buitengaan. Het is een uitdagende markt, met heel veel concurrentie. Wij kunnen ons differentiëren door het lokale en het menselijke aspect omdat we dicht bij de klant staan. Mode brengen tegen betaalbare prijzen. De prijs is hoe dan ook belangrijk, maar niet ten koste van alles. Daarom zetten we ook heel bewust in op duurzaamheid. We kijken nauwlettend toe op de arbeidsomstandigheden in onze toeleveringsketen en worden daarin ondersteund door de Fair Wear Foundation.”

Drie focussen

“Wat de toekomstplannen met Bel&Bo zijn? Ik ga voor evolutie, geen revolutie. Stap voor stap proberen elke dag beter te worden. Ik stel drie prioriteiten voor de komende jaren voorop. Vooreerst is dat duurzaamheid en financiële gezondheid, zodat we in deze voortdurend evoluerende sector kunnen blijven investeren. Digitalisering is een tweede focus. Niet alleen naar de klanten toe, maar ook inzake bedrijfsprocessen. Het derde aandachtspunt is een scherpere marktpositionering. We moeten erover waken dat we niet oud worden met onze klanten.”

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier