Brugs bedrijf gaat letterlijk en figuurlijk in zee met Belgische marine: “3D-onderdelen printen aan boord van schip”

Dat 3D-printing de toekomst is, daar zijn ze bij Footprint inc rotsvast van overtuigd. © MM
Redactie KW

Footprint inc., een bedrijf uit Brugge, start een revolutionair testproject met de Belgische marine. Het doel? Nagaan of 3D-printing een toekomst heeft aan boord van een marineschip. “Wapens gaan we niet printen”, verduidelijkt zaakvoerster Aagje Rappé uit Knokke-Heist. Maar dan nog zijn er mogelijkheden genoeg, klinkt het overtuigd. Daarom sturen ze binnenkort voor het eerst een printer mee met een schip.

Dat 3D-printing de toekomst is, daar zijn Aagje Rappé en Pieter Maelegheer (32) uit Knokke-Heist alvast rotsvast van overtuigd. Anderhalf jaar geleden richtten ze Footprint inc. op, een 3D-printbedrijf met focus op duurzame en circulaire materialen. Het bedrijf, dat gevestigd is in Brugge, oogst lof en gaat nu ook in zee met de Belgische marine in het kader van een Europees subsidieproject. Het doel? Nagaan of 3D-printing een toekomst heeft aan boord van een marineschip.

Geen wapens

Voor Aagje en Pieter is de samenwerking met de marine alleszins een mooie kans, beseffen ze. Het testproject gaat door in de schoot van De Blauwe Cluster en het Europese LEVIATAD-project (Level 1 Accelerator for Defence Sector, red.), dat zich specifiek richt op de integratie van 3D-printtechnologie in operaties van de marine. “We houden ons voor de duidelijkheid niet bezig met het printen van wapens of onderdelen daarvan”, zegt Aagje. “Denk in de eerste plaats aan kleine onderdelen die aan boord zeer nuttig kunnen zijn zoals dichtingen in flexibel materiaal, rubberen zaken of functionele stukken die helpen om het vaartuig te besturen. Op termijn kan dat zeker evolueren naar grotere materialen.”

Belangrijk testproject

Maar eerst dit testproject dus en daarvoor zijn de voorbereidingen in volle gang. Zo heeft het bedrijf een aantal onderdelen geselecteerd waarvan nu een digitale tekening wordt gemaakt. Het testen en onderzoeken van het printproces, dat onderhevig is aan golven, stromingen en verschillende weersomstandigheden zal alvast heel wat waardevolle inzichten opleveren. “Als dit succesvol blijkt, kan dit ook de weg vrijmaken voor andere mariene toepassingen”, zegt Aagje hoopvol.

April of mei aan boord

Zonder tegenslag moet de eerste printer tegen april of mei mee aan boord van een marineschip. De kostprijs van zo’n toestel schommelt tussen de 8.000 en 15.000 euro. “Door het implementeren van printen on demand en on site op marinevaartuigen, kan het project aantonen hoe 3D-printen een duurzamere toekomst voor de maritieme sector kan ondersteunen”, aldus Aagje. En laat net dat duurzame iets zijn waar het Brugs bedrijf sterk op inzet. In dit concrete geval zouden onderdelen die nodig zijn niet telkens duizenden kilometers moeten getransporteerd worden. “En dat heeft een positieve impact op het milieu”, besluit de zaakvoerster. (MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier