De Kortrijkse beeldvormingsgroep Barco gaat een nieuw marktsegment aanboren van multifunctionele projectoren voor bedrijven en kleinere cinemazalen.
Dat heeft CEO Eric Van Zele vrijdag gezegd bij de voorstelling van de jaarcijfers. “Barco speelde vroeger enkel in het segment van de heel grote projectoren”, aldus Van Zele. “Maar nu worden we ook een speler in het lagere segment voor professionelen en komen we met een nieuwe oplossing van multifunctionele projectoren, die interactie moeten toelaten tussen scherm en gebruiker.”
Barco maakt zich sterk dat het met dergelijke multifunctionele producten een groeimarkt kan aanboren. “We willen dat de Barco-apparatuur meer kan dan enkel video. Klanten gaan projectoren niet alleen meer kopen omwille van de beeldkwaliteit. De beeldkwaliteit blijft uiteraard belangrijk, maar de koper gaat meer en meer bekijken wat hij nog meer met het toestel kan doen.”
Nieuwe invulling voor cinemazalen
Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hun vergaderzalen uitrusten met projectoren waarmee video, multimedia- en internettoepassingen mogelijk zijn, en die interageren met computers of smartphones van de aanwezigen. Zo kunnen gegevens uitgewisseld worden tussen de projector en die andere toestellen. “Een cinemazaal, die 80 procent van de tijd niet gebruikt wordt, kan zo bijvoorbeeld ook ingezet worden voor teleconferenties van bedrijven of voor het uitzenden van voetbalwedstrijden”, illustreert Van Zele.
De divisie projectie is nog altijd de grootste bij Barco, en was in 2013 goed voor 522,5 miljoen euro van de 1,158 miljard euro totale omzet. De andere divisies zijn Healthcare (medische toepassingen), Advanced Visualization, Defense &Aerospace en Ventures.
(Belga)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier