Wie slechts nu en dan een auto nodig heeft, kan sinds vorige week in de drie deelgemeenten van Wevelgem terecht om er een elektrische deelauto te boeken. In Moorsele en Gullegem loopt dit via Fox Share, waarbij je enkel betaalt voor wat je gebruikt. Wij deden de test.
In deelgemeente Wevelgem kan je al een tijdje twee deelwagens boeken, via het Cambio-platform dat over heel België wagens in verschillende klassen aanbiedt. Waar Cambio eerder in steden opereert, vatte intercommunale Leiedal en autodelen.net het plan op om dit ook in andere gemeenten van Zuid-West-Vlaanderen in te voeren. Sinds vorige week staat een wagen startensklaar in Moorsele en Gullegem. Die worden ter beschikking gesteld via de Share Mobility-app.
“Daarmee heeft de gebruiker niet alleen toegang tot de deelwagens in Zuid-West-Vlaanderen, maar tot een netwerk van een 70-tal deelwagens verspreid over heel Vlaanderen”, vertelt Sophie Devos van Fox Share. “Het systeem is trouwens bijzonder laagdrempelig: zo worden er geen instap- of abonnementskosten aangerekend: je betaalt enkel wat je gebruikt.”
De proef op de som
Is dat wel zo eenvoudig, een deelauto boeken? Wij nemen de proef op de som. Eerst is er een registratie nodig. Via het internetplatform Share Mobility vul je je gegevens in. Het platform vraagt ook een foto van de voor- en achterzijde van je rijbewijs en identiteitskaart. De installatie van de applicatie op je gsm is ook nodig wil je snel en vlot een deelauto te pakken krijgen.
Op die applicatie zien we dat een wagen in Moorsele op een potentiële gast staat te wachten. We zien ook dat de Renault Zoë airco heeft én een automatische versnellingsbak. Enkele uren later is onze inschrijving gevalideerd, het fiat voor de boeking is gegeven. De geschatte prijs? 3,99 euro en 0,19 euro per extra kilometer. Dat valt mee. Toch even de algemene voorwaarden overlopen vooraleer we bevestigen. Die doorploegen vraagt tijd, aangezien we 55 ellenlange pagina’s moeten overlezen. Wat lezen we? Het is een hele waslijst. Er mogen geen dieren vervoerd worden, een fietsrek ophangen is niet toegestaan, net als elke vorm van onderverhuur. Niet onbelangrijk: enkel personen die geregistreerd zijn bij Share Mobility mogen de wagen besturen.
394 kilometer
Bij de wagen aangekomen kunnen we via bluetooth de portieren openen. Op de passagierszetel liggen de instructies en ook via de app word je stapsgewijs begeleid. Zo moet je zowel bij vertrek als bij aankomst de vier zijden van je wagen fotograferen. Na nog wat zoeken en sukkelen – vooral om de lader los te koppelen – is alles klaar. ‘Zoë’ is helemaal opgeladen. We kunnen 394 kilometer rijden, liefst niet te snel. Na een kilometer of wat houden we het al voor bekeken. Terug naar de Damberdstraat, waar het afsluiten al veel vlotter gaat. De app bezorgt opnieuw een checklist en eens de wagen afgesloten met je gsm krijg je de rekening. Het avontuur, een ritje rond het centrum van Moorsele, heeft nog geen vijf euro gekost.
CO2-reductie
Oefening baart kunst. De volgende keer zal alles al heel wat vlotter verlopen. Elektrisch rijden is heel comfortabel. Ook burgemeester Jan Seynhaeve (CD&V) vindt dat dit initiatief van Leiedal een goede zaak is voor wie slechts nu en dan een auto nodig heeft. “Het is geen toeval dat we met de regio inzetten op elektrische deelwagens”, zegt Jan Seynhaeve, tevens bestuurslid van intercommunale Leiedal. “In 2019 schaarden de 13 burgemeesters van Zuid-West-Vlaanderen zich unaniem achter de ambities van het Burgemeestersconvenant 2030. Dat betekent dat we een CO2-reductie van 40 procent nastreven tegen 2030. En eind vorig jaar keurden de steden en gemeenten de regionale energiestrategie goed, waarin becijferd staat hoe we onze engagementen kunnen waarmaken. Als je weet dat ons verkeer verantwoordelijk is voor een groot deel van onze CO2-uitstoot, is dit opnieuw een stap in de juiste richting.”
Alle info op www.wevelgem.be/autodelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier