Alpro verbaast met melk die geen melk is

Jolien Schelstraete en Eva De Keyser stellen trots het plantaardige NOT MLK voor. © JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

Met NOT MLK heeft Alpro, de Wevelgemse producent van plantaardige voeding, een nieuw paradepaardje in huis. De smaak benadert die van het traditionele zuivelproduct bijna helemaal, maar is wel op basis van haver gemaakt. “Dit moet een van de steunpilaren van ons gamma worden.”

Al sinds haar oprichting op 27 mei 1980 is Alpro, met zijn thuisbasis in Wevelgem en kantoren in Gent en Zwevegem, pionier in plantaardige alternatieven. Het bedrijf bepaalt de toon in dranken gebaseerd op plantaardige ingrediënten, alternatieven voor room, yoghurt, ijsjes, desserts… en gaat daarbij zo duurzaam mogelijk te werk.

“Onze producten zijn gemaakt met niet-genetisch gemodificeerde soja, maar ook amandel, haver en rijst behoren tot onze basisgrondstoffen”, duiden marketingmanager Jolien Schelstraete en duurzaamheidsmanager Eva De Keyser. “Onze soja wordt voor meer dan de helft in de Europese Unie geteeld, de rest voeren we per boot vanuit Canada naar onze productievestiging in Wevelgem aan.”

Ook het marktaandeel van plantaardige alternatieven voor zuivel neemt alleen maar toe. “Nu is dat al 11,4 procent van de totale zuivelmarkt en dat cijfer neemt jaar na jaar toe. Ondertussen exporteren we naar een vijftigtal landen wereldwijd. Quasi de volledige Europese Unie, maar ook richting Rusland, Japan en Zuid-Afrika.”

Steunpilaar

Aan het reeds uitgebreide gamma wordt nu een nagelnieuw item toegevoegd: NOT MLK, zowel in halfvolle als volle versie. “Het idee is eenvoudig”, klinkt het. “Met NOT MLK willen we de drempel voor echte melkliefhebbers verlagen.

Marktonderzoek wees uit dat de consument steeds meer openstaat voor plantaardige alternatieven, maar dat de vrees heerst dat die niet altijd even lekker zijn. Met NOT MLK bieden we een antwoord op die vraag. Via een ingenieus proces konden we, op basis van haver, een textuur en neutrale smaak creëren die aan melk doet denken, maar helemaal plantaardig is.”

En het moet gezegd, je moet al een geoefende melkdrinker zijn om de twee uit elkaar te halen. Zowel de halfvolle als volle variant zijn een streling voor de tong, enkel de iets donkerdere kleur verraadt dat je geen dierlijke melk in handen hebt.

Voor Alpro is het duidelijk: NOT MLK moet een van dé steunpilaren van Alpro worden. “Deze zomer volgt er een stevige reclamecampagne, waarbij we ook zullen focussen op de verschillende consumptiemomenten: je kan er een glas van drinken, een scheutje in je koffie gieten, je ontbijtgranen mee op smaak brengen of een bechamelsaus mee maken. En: het is goed voor mens en planeet. Daar ligt ook onze missie. Wij geloven in de kracht van plantaardige voeding om onze wereld wat beter te maken. Als we allemaal een klein steentje bijdragen, verleg je samen een rots.”

Duurzaamheid

Dat duurzame aspect is bij Alpro een vitaal onderdeel van het DNA. “Toen we vorig jaar onze veertigste verjaardag mochten vieren, hebben we drie duurzame beloftes voor de toekomst geformuleerd. Tegen 2025 gaan we voor het duurzaam telen en aankoop van onze grondstoffen, willen we CO2-uitstoot, watergebruik en afval bij productie reduceren en kiezen we ook voluit voor circulaire verpakkingen. Voor onze drankkartons gebruiken we zoveel mogelijk plantaardig plastic en zo besparen we 4.000 ton CO2-uitstoot per jaar.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier