We zijn samen met gitarist Maurice ‘Misten’ Duyvejonck beland in de jaren negentig, en hij koestert de ambitie zelf meer op de voorgrond te treden.
Misten heeft behoorlijk wat werk met Dubbe’s band Moonlight Crow, maar vind toch nog de tijd met een eigen groep te starten: Boys and their Toys. In de band speelt de helft van Moonlight Crow: Luc op drum en Ines als backingzangeres. Ze halen de selectie van de Rock Rally in 1990, maar de band valt daarna stil. Ook Moonlight Crow houdt het voor bekeken.
The Moonboys
Kort daarop vraagt de organisatie van de Paulusfeesten aan Dubbe om er te spelen. Misten springt bij. Uit de restanten van de twee groepen herrijst een nieuwe band. Op de gitaren Misten en Pascal Seys en op bas Yves Logghe. Dubbes vriend en drummer Lucje is nog steeds boos vanwege de split. Backingzangeres Ines biedt soelaas en schakelt haar broer Peter Defurne in. The Moonboys zijn geboren en debuteren op de Paulusfeesten. Het jaar daarop doen ze mee met Humo’s Rock Rally. Dubbe met Misten en Co worden geselecteerd, maar overtuigen niet.
Datzelfde jaar, 1992, organiseren de Paulusfeesten een liedjeswedstrijd. De winnaars mogen op een cd-single. Misten componeert ‘t Is were Pauluspling. Volkszangeres Lucy Loes zingt het nummer in en ze winnen de publieksprijs. In augustus mogen ze dan ook samen met Lucy Loes optreden tijdens de Paulusfeesten.
Op een ander Pauluspleinoptreden nodigen ze verschillende guests uit (onder wie Derek en Pim De Wolf). Het publiek geniet met volle teugen wanneer Dubbe en Misten de aanpalende stellingen beklimmen om van daaruit een schitterende versie van Knockin’ on Heavens Door te brengen.
Onder de naam Dubbe & Friends, een meer akoestische versie van de Moonboys, staan ze wat later ook op het podium van de Longstreet Happening. Maar de samenwerking tussen de muzikanten loopt dan al op zijn laatste benen. Zowel Dubbe als Misten willen wat anders.
Rond deze periode ontwikkelt Misten ook zijn skills als geluidstechnicus. Hij begint hier en daar bij te klussen als klankman bij optredens en koopt ook opnamemateriaal. Ideaal voor lokale groepen die met een beperkt budget een demo willen opnemen.
Pi-Jaw
Intussen is Misten zwanger van een muzikaal ei en dat wil hij kwijt in een band waarvan hij zelf frontman is. Als groepsleden worden oudgedienden Lucje, Pascal en Yves opgetrommeld. Ze dopen de band Pi-Jaw. Na hun debuut op 1 mei in zaal Caproen in Bredene valt het eerste Oostendse optreden – o toeval – samen met Dubbes nieuwe band Maggy May tijdens de Longstreet Happening in 1993.
Eerste Oostendse cd
De ambities worden vertaald in de studio. In 1994 verschijnt een eerste cd When Nerves Go Mad. Opmerkelijk feit: het is de eerste Oostendse band die een full album uitbrengt op cd. De opnames vinden plaats in Nederland en de producer is de jonge Holger Schwedt. De man zal later ook nog aan de knoppen staan bij namen als Anouk, Postmen en Bløf.
Bassist Yves wordt fulltime persfotograaf en dus neemt het jonge talent Jeff Claeys – de latere bassist van onder andere Admiral Freebee – zijn plaats in. Er volgt zelfs een tweede cd in 1997, Wave and Wild, maar de belangstelling blijft onder de verwachtingen. Drummer Luc verlaat wegens tijdsgebrek de groep in 1999. Het overgebleven trio probeert het nog een tijdje akoestisch, maar geeft er dan de brui aan. Eind jaren negentig lijkt het er dus op dat Misten muzikaal een versnelling lager zal moeten schakelen, maar niets is minder waar. Daarover meer een van de volgende weken!
Frank Vermang is de auteur van het boek ‘Oostende :::: rock & roll’ over de geschiedenis van de Oostendse muziekscene. p>
Oostendse muziekgeschiedenis
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier