De recent totaal gerenoveerde en uitgebreide meubelzaak Samyn Wonen pakt uit met een kunstevenement van formaat door de tentoonstelling Vocode van Fillip Studios naar Roeselare te halen voor een unieke expositie. Het gaat om een ode aan talen die op het punt van uitsterven staan.
Op uitnodiging van het gerenommeerde Nederlandse Kröller-Müller Museum voor moderne en hedendaagse kunst, heeft Fillip Studios in 2020 een nieuw werk gemaakt voor de expositie “Not in so many words”. De tentoonstelling bracht een grote variëteit aan kunstwerken uit de collectie van het museum bij elkaar, waarin woorden, letters, zinnen en tekstfragmenten een prominente rol spelen. Met het werk Vocode brengen Roos Meerman (1991) en Tom Kortbeek (1987) van Fillip Studios een ode aan talen die op het punt staan om uit te sterven. Met het verdwijnen van een taal vervaagt de verbinding van mensen met een specifieke plek en haar gemeenschap. Zij selecteerden in totaal 86 talen uit de Unesco-Wereldatlas van Bedreigde talen, waaronder Ėven, Chontal, Trumai, Waima’a en Savosavo.
Uitgebreide collectie topwerken
David Phlypo: “Tijdens onze reis naar Nederland in de zomer van 2020 bezochten we met ons gezin het Kröller-Möller Museum in het Nationaal Park De Hoge Veluwe. Het Kröller-Müller Museum is en internationaal bekend Nederlands museum voor moderne en hedendaagse kunst, met een uitgebreide collectie topwerken van Vincent van Gogh, Giacometti, Fabre, Christo, Monet, Picasso en Mondriaan. Wanneer we de ruimte betraden waar de installatie van Fillip Studios actief was, werden we verwonderd door de pen die autonoom een abstracte tekening aan het maken was. Er waren drie boxen te bezichtigen: een met een leeg blad, een met een blad waar de pen op aan het dansen was en finaal rechts een blad met het afgewerkte werk van de dag ervoor. We waren danig geëmotioneerd door deze installatie dat we onmiddellijk de drie werken “made in the museum” gekocht hebben. Dit was de basis voor vele aangename contacten met Roos en Tom, die geleid hebben tot deze unieke tentoonstelling in onze meubelzaak.”
Geluid wordt zichtbaar
De canorgraphy-techniek die voor deze installatie gebruikt is, is door Meerman in 2014 ontwikkeld en zet geluidstrillingen om naar een grafisch beeld.
Het uitspreken van de taal brengt in het werk Vocode niet alleen lucht in trilling, maar ook een speciale pen, die danst over lijnen van de frequenties. Hierdoor wordt een geluid niet alleen hoorbaar, maar ook zichtbaar. Iedere dag ontstond in het Kröller-Müller Museum een unieke tekening waarmee een taal die oorspronkelijk alleen te begrijpen is door de originele gemeenschap, vertaald wordt naar een beeld dat door iedereen te begrijpen en te ervaren is.
Goddelijke rode kleur
Naast Vocode is ook het werk van de Franse kunstenaar Christian Menu te bezichtigen. Het werk is geïnspireerd op de impressies van de vele reizen door Japan die de kunstenaar deed. De goddelijke rode kleur van onder andere de kimono’s van de miko-priesteressen en de lijsten van de torii’s, hebben de kunstenaar geïnspireerd sinds zijn eerste bezoek aan een Shinto-schrijn van Sasuke Inari-jinja. Wat hij zichzelf jarenlang niet toestond, gebeurde eindelijk. Het rood dat hij zichzelf verboden had te gebruiken, verscheen als een voor de hand liggende keuze.
David Phlypo: “Het is als professional onze taak om te allen tijde met onze klanten op zoek te gaan naar een meerwaarde voor hun interieurs. Kunst is daar één van de middelen toe. In tegenstelling tot een galerij kunnen we in onze showroom kunstwerken mengen met meubelen. Op die manier slagen we erin onze klanten een idee te geven hoe een kunstwerk in hun eigen interieur een waarde krijgt.”
De tentoonstelling wordt op vrijdag 19 november afgetrapt met een vernissage in aanwezigheid van de kunstenaars, die hun visie en inspiraties met de aanwezige genodigden zullen delen. De expo zelf loopt tot 31 december 2021.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier