De Paulusfeesten kennen we allemaal. Ze bestaan al zo lang – 47 jaar! – dat we soms denken dat dit het eerste en dus ook oudste Oostendse muziekfestival is. Maar dat klopt niet. Al vanaf de jaren zestig zijn er in Oostende initiatieven op dit vlak, met de stad als voorloper zowaar. Arno debuteerde in 1970 op het Kick festival.
Er zijn vanaf het begin van de jaren zestig steeds meer jonge groepen actief in Oostende en omstreken. Het stadsbestuur speelt daarop in en organiseert in 1963 voor het eerst een Festival voor (Jeugd)dansorkesten. Het is een nationale tweedaagse wedstrijd met inschrijvingen vanuit het hele land. In 1965 kaapt de Oostendse band The Spotlights, tot grote vreugde van hun fans, de hoofdprijs weg. Ze krijgen de trofee De Gouden Zeemeermin en een geldprijs van 5.000 toenmalige Belgische franken.
In 1966 lanceert jeugdclub La Casa een vergelijkbaar initiatief: het Oostends Folksongfestival. De jeugdclub is dan al, wegens de bouw van het Europacentrum, verhuist van de clublokalen in de oude stadsschouwburg naar ‘de barakken’ op het Hazegras. Het is daar dat het festival plaatsvindt. Onder meer de jonge Gentse bluesman Roland treedt er op.
Nog in 1966 wordt voor het eerst, in het Feestpaleis op het Wapenplein, het Oostends Jazz Festival georganiseerd. Ondanks de mooie affiche wordt het een flop. Het grote concertpubliek wil pop en rock. Een jaar later wordt een benefiet Jazz Festival ingericht om de schuldenberg van het vorige weg te werken. Het initiatief ligt bij Roger Vanhaverbeke. De Oostendse contrabassist speelt op dat moment in het internationale trio van Al Jones. In 1968 volgt er nog een mini Ostend Jazz Festival.
In 1967 valt er op het Festival voor Jeugddansorkesten (dat zich dan ook meer profileert onder de naam ‘Prijs van de stad Oostende’) in totaal al 16.000 frank prijzengeld te rapen. Voor veel jonge muzikanten een klein fortuin. Onder de tien geselecteerde bands zijn er drie uit eigen stad: The Linnets, The Rangers en The Cavemen. Het festival smelt in 1968 samen met het festival van La Casa en wordt omgevormd tot een tweedaags Pop- en Folkfestival.
Nog een jaar later, in 1969, wordt het evenement omgedoopt tot het Kick Festival. Sylvain Vanholme speelt er met zijn wereldband The Wallace Collection een thuismatch en ontvangt er een plakket van het stadsbestuur. De wedstrijd, verbonden aan het festival, wordt gewonnen door de nieuwe en opwindende Oostendse band Braincancer. Zij winnen de Gouden Zeemeermin. Ook in de finale: The White Formation, een Oostendse bluescoverband die voortkwam uit The Linnets. Bezieler van de band is basgitarist Paul Vandecasteele, die later aan de basis ligt van Freckleface, de eerste band waar Arno in speelt.
In 1970 verhuist het Kick Festival naar de Velodroom. Het wordt een soort mini-Woodstock. Arno Hintjens debuteert er op 21-jarige leeftijd. Hij als mondharmonicaspeler, zijn voormalige klasgenoot Roland Robaey op gitaar. Het blijft in deze bezetting bij dit ene optreden, maar Arno is nu, bijna vijftig jaar later, nog steeds muzikaal actief.
Volgende week: de Oostendse muziekfestivals in de jaren zeventig.
Frank Vermang is de man achter het boek ‘Oostende ::: rock & roll’ over de Oostendse muziekscene. p>
Oostendse muziekgeschiedenis
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier