Piano’s Maene uit Ruiselede is een wereldspeler op de markt van piano’s. Het bedrijf heeft al voor tientallen edities van de Koningin Elisabethwedstrijd, waarvan volgende week de finales plaatsvinden, de wedstrijdpiano geleverd. Ook zorgt Maene ervoor dat de concertvleugel constant in optimale conditie is.
Piano’s Maene werd in 1938 opgericht en heeft ondertussen meer dan 80 medewerkers, zes winkels en is één van de grootste pianobedrijven in Europa. Ondanks de omvang is het nog steeds een familiebedrijf waarin Chris Maene (tweede generatie) en zijn zonen Frederic en Dominique (derde generatie) dagelijks aan de slag zijn. De eerste pianowinkel startte onder Albert Maene en Zulma Doutreloigne in Esen (Diksmuide). In 1947 verhuisde het bedrijf naar de Aalterstraat in Ruiselede. De hoofdzetel is nog steeds in Ruiselede, maar nu in de Industriestraat.
Steinway & Sons
Sinds 2000 is Piano’s Maene officiële verdeler van Steinway & Sons, het meest vermaarde pianomerk ter wereld. Piano’s Maene levert al decennialang de piano’s voor de Koningin Elisabethwedstrijd. “We zijn al sinds 1999 vaste leverancier”, opent Wolf Leye, die verantwoordelijke is voor Steinway & Sons bij Maene. En dus ook voor de Koningin Elisabethwedstrijd. “We hebben al voor tientallen edities, dus niet alleen de wedstrijd piano, piano’s geleverd. Daarnaast zorgen we ook voor tientallen piano’s achter de schermen voor de juryleden en deelnemers.”
“Piano’s in topconditie houden kan je vergelijken met een wedstrijd Formule 1”
Voor Piano’s Maene is de Koningin Elisabethwedstrijd veel meer dan alleen maar het leveren van een instrument. “Vooral voor onze pianotechnicus is dat echte topsport”, gaat Leye verder. “Daar levert hij ongelooflijke prestaties. Piano’s in topconditie houden kan je vergelijken met een Formule 1-wedstrijd. De auto wordt daar tijdens een pitstop ook weer helemaal op orde gezet. Tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd is dat net hetzelfde. Iedere pianist moet dezelfde perfect gestemde en afgeregelde concertvleugel kunnen bespelen. In een pauze of tussen twee sessies wordt er continu aan de piano gewerkt en op het gehoor gestemd zodat deze de hele wedstrijd lang tot in het kleinste detail perfect blijft.”
Een hele eer
De technicus is gedurende de hele wedstrijd aanwezig en moet naast de hoge verwachtingen ook een druk ritme volhouden. “Hij begint om 6 of 7 uur in de morgen en blijft permanent aanwezig tijdens de wedstrijd. Iedere kans op fouten moet vermeden worden en er wordt echt op topniveau gepresteerd. Zo’n wedstrijd laat ons ook toe om aan het brede publiek te laten horen en zien op welk niveau we werken. Het is een mooie illustratie van wat wij al onze klanten kunnen aanbieden. De Koningin Elisabethwedstrijd is misschien wel de grootste pianowedstrijd ter wereld. We kiezen dan ook speciaal met een delegatie van de wedstrijd de Steinway concertvleugel uit onze verhuurvleugels. Voor ons is het een eer om het concertinstrument te mogen leveren aan deze prestigieuze wedstrijd en in contact te komen met de toppianisten van morgen”, besluit Wolf Leye. (KA)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier