Kris Belaen uit Zulte is een muziekproducer met een eigen studio in de Vennestraat. Hij werkt vooral samen met artiesten uit de metalwereld. Na 33 jaar en meer dan 300 producties later staat Zulte vermeld op albumhoezen van Israël tot Colombia. “Het is een heel intensieve job, ik ga er telkens volledig in op.”
Kris Belaen (58) is oorspronkelijk afkomstig uit Meulebeke. In de jaren 80 maakte hij deel uit van de tweekoppige industrial band Sigmund und sein Freund. “In 1985 namen we onze eerste vinylplaatjes op. In 1988 besloot ik dat ik dat zelf wilde doen en begon ik een eigen opnamestudio”, vertelt Kris Belaen, die een bandopnemer en allerlei materiaal in Engeland kocht. “Hier bestond dat nog niet en er was geen internet natuurlijk. Voor een boek over opnametechnieken moest ik een weekend naar Londen met de boot. Om een beeld te geven van hoezeer homerecording nog in de kinderschoenen stond in Vlaanderen: toen ik bij de bank een lening aanvroeg voor een mengtafel dacht de bankbediende dat ik een bakkerij wou beginnen.”
Democratischer
“Doordat het materiaal voor een opnamestudio stilaan betaalbaar werd, werd het ook mogelijk de kostprijs van een opname wat democratischer te maken. Dit stelde veel kleine bandjes in staat om een eerste demo of een eerste plaat op te nemen in eigen beheer. Ik heb vooral samengewerkt met artiesten in de metalwereld. Maar voor Aborted heb ik hun eerste twee albums opgenomen. Toen hadden ze nog geen platencontract. Nu zitten ze bij een groot label, zijn ze één van de grootste bands in de Belgische deathmetal en touren ze over heel Europa. Ook van Amenra, Congress en Thurisaz heb ik platen opgenomen, maar ik heb evengoed Raymond van het Groenewoud nog in de studio gehad.”
Sinds een paar jaar heb ik tinnitus, daarom ben ik aan het afbouwen
“Het is wel dankzij Aborted dat de bal wat aan het rollen is gegaan voor de CCR studio. Zij waren tevreden over die eerste platen, via mond-tot-mondreclame verspreidt zich dat binnen het wereldje en binnen de kortste keren kreeg ik telefoons van over heel de wereld. Zulte staat vermeld op albumhoezen van Wervik tot Israël. Die band uit Israël herinner ik me trouwens nog, die zijn hier een maand gebleven voor de opnames. De plaat was uiteindelijk heel goed, maar na de opnames vertrokken ze terug naar Zaventem en al op de trein zijn ze gesplit”, lacht Kris. “Ik heb het vaak zien gebeuren, bands die splitten vlak na het opnemen van een plaat, door creatieve meningsverschillen.”
Heel intensief
“Sinds een paar jaar heb ik tinnitus, een constante pieptoon in mijn oren. Dat is heel langzaam opgekomen, maar op een bepaald moment kon ik me geen volledige dag meer concentreren op de muziek. Dus ben ik stilletjes aan het afbouwen. Ik ben bovendien al meer dan 30 jaar bezig en het is wel heel intensief, niet fysiek maar ik ga er wel volledig in op. Ik heb mijn speelveld nu wat verlegd naar sounddesign en componeren. Ik maakte recent nog muziek voor een kunstproject op de biënnale van Sydney en voor een dansproject in het KASK.”
Veel platen op komst
“Ik geloof wel nog steeds in de toekomst van de homestudio, zeker in deze tijden. Artiesten hebben een grote platenfirma enkel nog nodig om budgettaire redenen. De promo kunnen ze volledig zelf controleren via sociale media en wie een beetje handig is, kan zelf muziek opnemen. Onlangs heb ik voor een band enkel de drum opgenomen in de studio, de andere instrumenten deden ze zelf. En heel wat bands zitten door de coronacrisis met hun vingers te draaien, dus ik verwacht een boom van platen binnenkort. (Jonathan Folens)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier