Jelle Denturck over het succes van ‘zijn’ muziekband: “Dirk. ontstond in Tielts café”
Van 8 tot 14 februari is het de week van de Belgische muziek. De rockband Dirk. schreef onlangs geschiedenis in de lijsten van de Afrekening van Studio Brussel. Het is de eerste muziekgroep die erin slaagde om met drie nummers tegelijk genoteerd te staan in deze lijst.
Na ‘Stay Indoors’ en ‘Artline’, haalde ook het nummer ‘Hit’ de bekende lijst van Studio Brussel. Zanger Jelle Denturck uit Kortrijk en geboren in Ingelmunster studeerde filosofie aan de universiteit van Gent. Aanvankelijk richtte hij zijn pijlen op comedy en cabaret, maar muziek blijft zijn grote passie.
Jelle, waarom besloot je je carrière in cabaret niet verder uit te bouwen? Je had duidelijk het talent om hierin verder te gaan.
“Muziek is al altijd mijn grootste passie geweest. Maar plots won ik in 2012 het Vlaams Cabaret Concours en het Parkstad Festival en ik scoorde ook goed bij het publiek. Als jonge gast van 20 jaar was dat overweldigend en zo begon ik een carrière, wat eigenlijk nooit de bedoeling was. Gedurende twee jaar was ik actief in comedy, maar er kwam steeds meer druk van mijn managers en ik kampte met een schrijversblok. Laat ik stellen dat het cabaret te vroeg en te explosief startte. Ik besliste om het cabaret even te pauzeren, maar uiteindelijk heb ik die draad dan niet meer opgepikt.”
Om je kansen als muzikant te wagen? Hoe kwam Dirk. tot stand?
“Met mijn vorige band PPP heb ik enkele singles uitgebracht die op Radio 1 en Studio Brussel gedraaid werden, maar een grote doorbraak bleef uit. Het idee om een nieuwe groep op te richten is ontstaan aan de toog van het café ‘De Nachtwacht’ in Tielt. Samen met gitarist van PPP Pieter-Willem Lauwers, waarmee ik samen aan De Bron in Tielt studeerde, en twee cafévrienden Frederik Desmedt en Robin Wille, richtte ik Dirk. op.”
Hoe kwamen jullie op de naam Dirk.? Niet meteen een naam die ik zou linken aan een rockband.
“Het was Dirk. of Patrick. (lacht) We wilden een rockband starten die redelijk scheve muziek maakte en waarbij het niet allemaal gelekt moet zijn. Daarom zochten we een typisch Vlaamse naam. Als je Dirk. hoort, denk je aan een fraaie boekhouder, niet aan een rockband. Daarom was die naam net zo toepasselijk. Het mag allemaal wat chaotisch en fout zijn.”
Richt je je nu volledig op Dirk.?
“Ik wil ook mijn diploma Design and Development behalen aan Howest. Hierdoor ben ik ongeveer twee jaar geleden van Gent naar Kortrijk verhuisd. Ik ontwerp de albumhoezen en t-shirts van Dirk. Daarnaast neem ik de sociale media van Dirk. ook voor mijn rekening. Tijdens mijn opleiding leer ik animeren en werken met motion graphics. Het is een nieuwe passie met veel werkzekerheid. Een ideaal scenario is om als freelance designer aan de slag te gaan, zodat ik mijn uren zelf kan bepalen en tijd heb voor Dirk..”
Sommigen catalogiseren Dirk. onder het genre ‘Indiepowerslackerpop’. Wat mogen we hieruit verstaan?
“Een specifiek genre op Dirk. plakken is niet eenvoudig. Iemand omschreef het ooit als 90’s revival rock en ik kan me daar wel in vinden. Het is niet zo dat we per se nineties willen klinken, maar we zijn er wel op geïnspireerd. Ik zou Dirk. ook durven associëren met grunge. Nirvana is nog altijd één van mijn favoriete muziekbands”
Met Dirk. behaalde je de bronzen plaats in Humo’s Rock Rally. Was dat jullie grote doorbraak?
“Nog voor de Rock Rally was Dirk. al een hype in de muziekscene in Vlaanderen. Ik durf zeker niet zeggen dat de Rally de grote doorbraak was. Ik zie het eerder als een geleidelijk proces. De podiumplaats op de Rock Rally opent wel deuren. We hebben twee albums en stonden al op grote festivals zoals Pukkelpop en de Lokerse Feesten. 2020 is wel een beetje het jaar van de doorbraak op de radio geweest, maar ook dat is relatief. De Vlaamse scene is maar een klein segment.”
Maar ook in Nederland draaien muziekstations de muziek van Dirk.?
“Jammer genoeg hebben we heel wat shows in Nederland moeten afzeggen, maar die komen er wel weer. De alternatieve radio’s in Nederland hebben ons al leren kennen. We spelen ook heel graag in Nederland. De mensen gaan daar telkens helemaal uit hun dak. De Vlamingen moeten we nog iets meer overtuigen. Tijdens onze shows komt het Vlaams publiek na enkele nummers los, terwijl de Nederlanders er meteen invliegen.”
Jullie kregen de bijnaam ‘Koning van de Afrekening’ omdat jullie met drie nummers tegelijk in de Afrekening stonden. Wat doet dat met jullie?
“Maf! We zijn vooral dankbaar dat mensen onze muziek in deze lijst stemmen. Wij kunnen maar proberen goede muziek te schrijven, en als dat geapprecieerd wordt, is dat uiteraard leuk. Wij beschouwen dat zelf niet als onze verdienste. Onze verdienste is dat wij muziek maken die wij goed vinden en die anderen ook weten te smaken.”
In het lied ‘Stay Indoors’ zing je over de eerste lockdown onder andere: ‘And I kinda like it but I guess we’re not supposed to’. Was dat je gevoel?
“Zeker. De eerste lockdown was voor mij helemaal niet zwaar, integendeel. Mijn overvolle agenda werd plots maagdelijk wit. Plots had ik weer tijd om een boek te lezen en naar muziek te luisteren. Ik heb er echt deugd van gehad. Tegelijk voelde het vreemd aan. Het werken zit in ons gebakken. Het was leuk, maar je mag het bij wijze van spreken niet luidop zeggen. (lacht) De tweede lockdown beleef ik nu helemaal anders. Mensen zijn het beu en het dagelijkse leven wordt een sleur. We hebben iets nodig om zich af te reageren.”
Zoek je je inspiratie van de teksten altijd bij een gebeurtenis en zijn ze filosofisch geïnspireerd?
“Ik haal veel inspiratie voor mijn teksten uit het dagelijkse leven. Ik lees graag filosofische werken en duid altijd met een potlood leuke quotes aan om er ooit iets mee te doen. Die komen dan terecht in mijn muziek. De uitdaging is om op een catchy en eenvoudige manier filosofie in teksten te brengen. Maar ik gebruik ook quotes uit films, tv, romans en strips.”
Van 8 tot 14 februari is het de week van de Belgische muziek. Hoe belangrijk is de Belgische muziek op wereldniveau?
“Sport is een competitie, muziek niet. Onze Belgische muziek moet geen impact hebben ergens anders ter wereld. Dat is niet nodig. Het is mooi als het gebeurt. Kijk maar naar Stromae en Angèle. Dat is schitterend en mooie reclame voor België, maar mij interesseert dat niet. Ik wil in rechtstreeks contact staan met mensen die naar mijn muziek luisteren en ik wil dat mijn muziek hen beroert.”
Wie zijn jouw grote Belgische voorbeelden?
“Mauro Pawlowski hoort er zeker bij, net zoals Joost Zweegers van Novastar. Jaques Brel kan ik niet beluisteren zonder te huilen. ‘Ne me quitte pas’ is zo puur, zo echt gezongen. Brel is meer acteur dan zanger. Hij was top in zijn vak.”
Merk je zelf evolutie in de Belgische muziek?
“Ja, ik merk zeker evolutie, maar evolutie is niet iets dat je positivistisch mag bekijken. Er veranderen dingen, maar om te zeggen dat het nu beter is dan vroeger, is niet correct. Ook omgekeerd is dat het niet. Nu boomt de hip hop scene in België. Muzikanten leven steeds meer op internet en zo zijn er geen grenzen meer.”
Welke tip zou je geven aan startende bands?
“Probeer niet te klinken als iemand anders. Ook wij moeten erop letten dat we ons niet laten beïnvloeden. Zoek je eigen stem en breng je persoonlijke verhaal. Het is moeilijker maar waardevoller.”
Wat wil je met Dirk. nog bereiken?
“We zijn net begonnen met schrijven aan onze derde plaat. We willen die nog beter dan de vorige maken. Het moet ons meesterwerk worden. Wat er daarna volgt zien we wel. We willen gewoon goede muziek maken.” (TV)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier