Bruggeling onder de loep (6): Marc Houterman, virtuoos organist in Rome

Het borstbeeld van Marc Houterman is te vinden boven de ingang van de Orgelzaal van het Conservatorium aan de Geerwijnstraat. © Davy Coghe
Chris Weymeis
Chris Weymeis Medewerker KW

Onze stad zag in de voorbije eeuwen veel mensen passeren die in hun tijd grote bekendheid genoten maar daarna in de nevelen van de geschiedenis verdwenen. Gediplomeerd gids Chris Weymeis haalt elke week zijn loep boven en vertelt het verhaal van die ‘vergeten’ Bruggelingen. Vandaag: Marc Houterman, virtuoos organist in Rome.

Onder de vele (borst)beelden die in het Brugse straatbeeld staan opgesteld, zijn er enkele die een link hebben met muziek. Er is het beeld van Papageno en van een partituur uit De Toverfluit (W.A. Mozart) nabij de Stadsschouwburg aan de Vlamingstraat en er is het beeld van Marieke – een verwijzing naar Jacques Brel – op het pleintje aan de Coupurebrug.

Maar er is slechts één beeld dat rechtstreeks naar een musicus verwijst. Ik heb het over het borstbeeld van Marc Houterman dat staat boven de ingang van de Orgelzaal van het Conservatorium aan de Geerwijnstraat.

Enige musicus

Marc Houterman heeft dan wel de eer om als enige musicus een borstbeeld in het Brugse straatbeeld te hebben, dat betekent niet dat hij ruime bekendheid geniet. Integendeel zelfs: er is over zijn leven zo goed als niets bekend.

Houterman is in 1537 in Brugge geboren, maar waar hij zijn opleiding kreeg, is niet bekend. Wel zeker is dat hij op een bepaald moment door de Italiaanse componist Giovanni Pierluigi da Palestrina naar de Sint-Pietersbasiliek in Rome is gehaald. Palestrina was er dirigent van de koren en hij vond Houterman een uitstekend organist.

Graf

Dat hij een virtuoos talent was, blijkt uit de tekst die door toedoen van zijn vrienden, waaronder Henri de Roover, op zijn graf te lezen stond. Volgens die tekst was hij ‘de prins der musici van zijn tijd’ (musicorum sui temporis facile princeps).

Her en der kan men lezen dat zijn grafmonument bewaard is in de kerk van S. Maria dell’Anima in Rome. Via Frieda Wydaeghe, die navraag deed bij de pastoor van die kerk, weten we dat dit niet helemaal klopt. Volgens de pastoor verdween het grafmonument waarschijnlijk tijdens een bouwproject in 1774. Gelukkig was toen al de inscriptie van zijn graf genoteerd.

Beierse hof

Volgens een bron zou Houterman ook aan het Beierse hof actief zijn geweest. De keuze viel op hem toen Orlando Lassus op zoek ging naar een organist. De Brabantse componist Christiaan van der Ameyden, verbonden aan de Sixtijnse Kapel in Rome, zou Houterman toen bij Lassus hebben aanbevolen.

Marc Houterman overleed in Rome op 5 februari 1577 op 40-jarige leeftijd. Hij was gehuwd met Joanna Gavadia die eveneens in de muziekwereld actief was. Zij overleed enkele maanden later in september 1577. Of beiden, of één van hen, slachtoffer waren van de pestepidemie die toen in Italië heerste, is niet bekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier