Publieksmedewerker Nick over Abdijmuseum in coronatijden: “We hebben onszelf moeten heruitvinden”

Communicatieman en medebedenker van evenementen Nick Herweyers aan de ruïnes van ‘zijn’ Duinenabdij. (foto MVO)©MYRIAM VAN DEN PUTTE
Communicatieman en medebedenker van evenementen Nick Herweyers aan de ruïnes van ‘zijn’ Duinenabdij. (foto MVO)©MYRIAM VAN DEN PUTTE
Redactie KW

Nick Herweyers (34) is publieksmedewerker in het Abdijmuseum Ten Duinen. Hij heeft, met ‘dank’ aan corona, een boeiend jaar achter de rug, met alternatieve activiteiten die blijven lopen. En Nick blikt gretig vooruit: “De plannen voor het zomerterras zijn er al!”

Er komt heel wat kijken bij de taken van een publieksmedewerker. “Dat betekent dat ik voor de online communicatie insta, voor de flyers, de affiches, de website, de sociale media…”, somt Nick op. “Ik houd me ook bezig met het bedenken en uitwerken van evenementen, en ben de contactpersoon voor onze gidsen dat zijn er een dertigtal.”

“Door de coronapandemie vorig jaar hebben we onszelf moeten heruitvinden”, vertelt Nick. “We hebben meteen de hoofden bij elkaar gestoken om goede protocollen op te stellen, die we hebben voorgesteld aan de overheid. Met de lokale crisiscel hebben we altijd de vinger aan de pols gehouden, zodat we in de meest coronaveilige omstandigheden konden heropenen. Reserveren kan eenvoudig via de website en via een tijdslot, we werken met eenrichtingsparcours, en (kleine) groepen en individuele bezoekers houden we strikt gescheiden. En we geven een pen mee om de touchscreens aan te raken.”

“Net als vele andere musea doen we ons uiterste best om het goed en veilig aan te pakken. We hebben veel positieve reacties gekregen van bezoekers. Jammer dat we evenementen zoals het festival en de muzikale abdijavonden moesten schrappen. Maar we hebben enkele leuke, coronaveilige nieuwigheden. De smartphonewandeling ‘Toen de dieren nog spraken’ was volzet in de krokusvakantie, met 604 bezoekers!”

Tieners versus ouders

“Voor die smartphonewandeling zijn we in zee gegaan met vier vertellers, waarbij zowel een verhaal voor jongeren als voor volwassenen wordt verteld. Jan Van Acker deed het opzoekwerk voor de verhalen en die werden uitgewerkt door onze vertellers, met hier en daar een kwinkslag. Je kan ze mee beleven via de QR-code. We zijn echt trots op dat project en merken dat er interesse is voor het leven van de monniken. Zo zijn er acht verhalen, onder meer over de geheimen van de waterput, of over de opstandige monnik Pieter Peyt…”

“Leuk zijn ook de smartphone- fotografiechallenges voor tieners en ouders, nog tot eind 2021. Het museum zet de mooiste beelden in de kijker op zijn Instagram- en Facebookpagina. Wie een ticket reserveert, krijgt de challenge er gratis bij. En kinderen vanaf zes jaar krijgen aan het onthaal een leuk opdrachtenboekje rond de bouw van de abdij.”

“Dan is er ook de filmpjesreeks ‘Ten Duinen Ontpopt’, waarin we onze collectie aan de hand van doe-het-zelf-filmpjes voorstellen”, gaat Nick verder. “De popjes stellen leden van het museumteam voor die in elke aflevering over een collectiestuk praten.”

“Voor deze zomer bekijken we voorzichtig hoe we ons programma kunnen realiseren en eventueel aanpassen. We hebben nog heel wat in petto. We kijken er zeker naar uit om onze nieuwe craftbrouwerij eindelijk te kunnen openen voor het publiek! Daaraan koppelen we het verhaal van ons abdijbier, en de plannen voor het zomerterras zijn er al!”

(MVQ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier