Mu.ZEE gaat na vijf maanden sluiting weer open voor het publiek

Hoofd communicatie Colette Castermans (links) en directeur-ad-interim Dominique Savelkoul: “Iconische trap is opnieuw zichtbaar in het gebouw.”© ML
Hoofd communicatie Colette Castermans (links) en directeur-ad-interim Dominique Savelkoul: “Iconische trap is opnieuw zichtbaar in het gebouw.”© ML
Redactie KW

Op 1 juni opent Mu.ZEE na vijf maanden renovatie weer de deuren. Het museum ontsluit meteen ook zijn eigen ruime collectie moderne en hedendaagse kunst voor het publiek. “De nieuwe presentatie komt er dankzij de enthousiaste en inspirerende aanpak en inzet van de volledige Mu.ZEE-ploeg, die niet wou wachten op de grote, structurele renovatie die er vanaf 2024 komt”, zegt interimdirecteur Dominique Savelkoul.

Na vijf maanden brainstormen over gebouw, collectie, personeel en publiek is Mu.ZEE klaar voor een heropening. De Zeewacht mocht al even binnenglippen midden het getimmer, geboor, de bezige medewerkers en verweesde kunstwerken die hun wand nog zoeken. Straks herontdek je hier als bezoeker de onvolprezen, maar te lang verborgen vaste collectie van het museum. Een verbouwoperatie die spontaan groeide vanuit de volledige equipe.

“Pareltjes achter valse wanden weer zichtbaar”

“Na de erg drukke expositiekalender en de als maar meer gefragmenteerde museumruimtes, waren het Mu.ZEE-team en het publiek toe aan bezinning en rust”, zegt interimdirecteur Dominique Savelkoul. “Maar we wilden ook niet passief de grote renovatie van 2024 afwachten en zijn dus, na goedkeuring door de raad van bestuur, zelf aan de slag gegaan. We hebben het gebouw binnenin ontmanteld en weer open gemaakt. In de loop van de jaren was het met de vele tussenwanden en kabinetten een echt doolhof geworden. Onder leiding van architectenbureau Rotor voerde onze ploeg een circulaire en dus betaalbare verbouwing uit: neergehaalde wanden en doormidden gezaagde white cubes werden mobiele elementen, het vast tapijt werd grondig gereinigd, het daglicht binnengehaald…”

Weer meer licht

De eerste en tweede verdieping en de opengemaakte tussenverdiepingen krijgen weer het licht en de ruimte die architect Gaston Eysselinck zijn modernistisch gebouw begin jaren ‘50 royaal gunde. Zeker tot 2024 komen daar de werken uit het eigen depot. “We kozen voor een chronologische opbouw vanaf 1880 tot vandaag. Maar de bezoeker kan naadloos over die twee etages zijn of haar eigen parcours uitstippelen zonder te verdwalen in stijlen, genres, tijdvakken… ”, aldus hoofd communicatie Colette Castermans.

De twee tijdelijke tentoonstellingen per jaar krijgen onderdak in de vroegere Ensor & Spilliaertvleugel, die nu verdwijnt. Zo ook de permanente Raoul Servaisvleugel op de eerste etage, die bestemd is voor de eigen hedendaagse kunstcollectie. “Dat betekent dat de werken van deze Oostendse grootmeesters opgaat in de vaste presentatie. Een optie die Raoul Servais volledig onderschrijft,” zegt de directeur.

Het ophangen van de werken is nog volop bezig.© ML
Het ophangen van de werken is nog volop bezig.© ML

De museumshop vult, achter de inkombalie, grotendeels het gelijkvloers. Andere zijvleugels blijven tot 2024 dicht, wel huist het kunsteducatieve Mu-zee-um voorlopig nog verder in het gebouw. In afwachting van een cafetaria komt er een kleine zithoek in de inkomhal. Na het grote Ensorevenement in 2024 sluit Mu.ZEE nog eens zijn deuren voor een renovatie, waarbij vooral werk zal worden gemaakt van de ondersteunende functies eigen aan een museum: kantoorruimtes, toiletten, vergader- en blbliotheekruimte…

Eysselinck

Door deze renovatie wordt het oorspronkelijke gebouw van Gaston Eysselincks, als warenhuis ontworpen (zie kader), weer ‘zichtbaar’. “We hebben al één iconische trap opnieuw opengewerkt. Het modernistisch strakke lijnenspel wordt een blikvanger. En zo hebben we nog pareltjes ontdekt achter valse wanden”, verklapt Colette Castermans. “Het is een prachtig gebouw, maar de karaktervolle, functionele architectuur van het warenhuis liet zich al in 1986 niet makkelijk plooien naar een museumconcept. Nu hebben we die twee meer dan ooit kunnen integreren. We zijn benieuwd hoe de bezoeker zelf zal reageren op onze nieuwe aanpak inzake gebouw, collectie, presentatie en organisatie,” besluit Dominique Savelkoul.

(Marc Loy)

De ‘Coo’, destijds grootste winkelcomplex van Oostende

De Coo toen het nog een draaiend warenhuis was. De trap op de achtergrond is nu weer opengewerkt.© Beeldbank Kusterfgoed
De Coo toen het nog een draaiend warenhuis was. De trap op de achtergrond is nu weer opengewerkt.© Beeldbank Kusterfgoed

Het gebouw van Mu.ZEE in de Romestraat was oorspronkelijk het hoofdgebouw van de ‘Coo’ of SEO (Spaarzaamheid Economie Oostende) een verbruikscoöperatieve die zorgde dat de Oostendse bevolking kwaliteitsproducten kon kopen tegen betaalbare prijzen. Met de renovatie keert Mu.ZEE nu terug naar het oorpronkelijke uitzicht. Er komt ook een permanente expo over de SEO en haar mamzels.

De SEO werd opgericht in 1892 en groeide in de jaren 1950 uit tot het grootste winkelcomplex van Oostende, met wel 20 vestigingen. In 1955 opende het nieuwe hoofdgebouw in de Romestraat, het huidige Mu.ZEE, naar een ontwerp van Gaston Eysselinck, de architect die ook De Grote Post ontwierp. In de jaren ‘70 ging het bergaf met de COO en in 1981 moest de coöperatieve de deuren sluiten.

Na het faillissement van de coöperatieve koopt de provincie het complex en verkast in 1986 het Provinciaal Museum voor Moderne Kunst (PMMK), met Willy Van den Bussche als hoofdconservator, van Ieper naar Oostende. In de winter ‘96-‘97 trekt de megatentoonstelling Van Ensor tot Delvaux meer dan 350.000 bezoekers. Ook de stedelijke kunstcollectie vindt er in 2008 onderdak: PMMK wordt Mu.ZEE en Phillip Van den Bossche en Norbert Hostyn volgen Van den Bussche op. Onder leiding van directeur-interim Dominique Savelkoul herwaarderen de ongeveer 45 Mu.ZEE-medewerkers nu de collectie en het gebouw. (ML)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier