De eerste aflevering van ‘In Vlaamse Velden’ hebben we massaal gezien. “We konden overigens niet anders”, laat hoofdredacteur Jan Gheysen vandaag zijn licht schijnen in dit opiniestuk.
“De reeks is ons maandenlang op voorhand aangepraat en de voorbije week was er geen ontsnappen aan. In vrijwel elk praatprogramma op televisie werd erover gesproken, gejubeld en geprezen. Om nog maar te zwijgen over de trailers waarmee ze ons te pas en vooral te onpas om de oren sloegen.
Er was nog maar weinig twijfel over: In Vlaamse Velden zou dé referentiereeks worden voor alles wat op televisie staat te gebeuren naar aanleiding van de herdenking honderd jaar Eerste Wereldoorlog. En als toetje bovenop: Vlaanderen zou meteen ook kennismaken met een jonge West-Vlaamse actrice die alles in zich heeft om het te maken.
Kortom, het was vooraf al duidelijk: geen kwaad woord over de reeks en wie ze niet zou proeven, kon alleen zichzelf een slechte smaak verwijten.”
En?
“We hebben dus gekeken en inderdaad, geboeid. En vastgesteld dat onze televisiemakers sterk zijn in het tekenen van verhalen, karakters en decors, in het schrijven van dialogen maar heel wat minder in hun mars hebben als het om gevechtsscènes gaat.”
Vergelijken
“Als we die enkele passages uit de eerste aflevering vergelijken met wat we de avond voordien in de laatste reeks van de Duitse serie Unsere Vater, Unsere Mutter- weliswaar W.O. II – te zien kregen (Nederland 2), dan valt In Vlaamse Velden wat magertjes uit. Dat zal ongetwijfeld alles te maken hebben met budget en mensen. Dat kan al een les zijn voor hen die willen dat we straks voortaan alles zelf vanuit alleen maar Vlaanderen ondernemen. De kans dat we het met minder moeten doen, is zo te zien groot. Maar dat geheel en al terzijde.
En toegegeven, Lize Feryn levert, net als de overige acteurs, een knappe prestatie. In haar geval, bijzonder knap. Alleen jammer soms dat bij- en nevenrollen wel heel schetsmatig worden uitgetekend en dat zij weinig verhaal krijgen.”
Marketeer
“Maar… wij hadden al dat fraais liever allemaal zelf ontdekt bij het zien van de reeks. Dat vooraf opkloppen – noem het hypen – was/is nergens voor nodig. Wat goed is, wordt gezien en wat desondanks niet goed is, wordt door de kijkers doorprikt. Dat was zo met de reeks rond het koningshuis en dat is hier – gelukkig in de goede zin – met In Vlaamse Velden niet anders. Waarom onderschatten die marketeers de kijkers altijd? Onvoorstelbaar hoe slecht zij- de marketeers – de markt kennen.”
(Jan Gheysen)
Televisie en radio
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier