Werken van Patrick Dasseville te bewonderen tijdens kunstroute: Levensgrote ode aan Pink Floyd

© WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Ook dit weekend nog kan je op tien locaties het werk van lokale kunstenaars gaan bewonderen. Een van de opvallendste deelnemers aan de Zuienkerkse kunstroute dit jaar is Patrick Dasseville, die onder zijn alias ‘Patville’ een eigen universum creëerde in polyester. Inclusief de platenhoes van Pink Floyds legendarische album ‘The Wall’ uit ’79, op levensgroot formaat te bewonderen in De Notelaar.

Patrick Dasseville (58) palmt als ‘Patville’ in zijn eentje de hele Notelaar in met z’n ode aan Pink Floyd: de installatie ‘Another Brick in the Wall’ is dan ook redelijk letterlijk te nemen. “Het begon allemaal met een tekening van Gerald Scarfe die ik kocht op zijn website: een ‘first drawing of characters’ voor die iconische platenhoes van ‘The Wall’”, steekt Patrick van wal. De Engelse illustrator verzorgde ook de animatie in de gelijknamige film.

Polyester

“Ik vind zijn werk fantastisch. Die figuurtjes op de plaat – de leraar, de moeder, de dokter… – hebben precies zoiets mythisch hé. Ze zijn ook van een ongeziene lelijkheid. Wel, eigenlijk staan ze voor een aantal prangende maatschappelijke thema’s zoals kindermisbruik. Het artwork op de platenhoes van ‘The Wall’ was trouwens voor die tijd ook zeer gedurfd: de rechter staat er letterlijk op afgebeeld als een gigantische asshole”, grinnikt Patrick.

Het kostte hem uiteindelijk twee jaar om het gigantische werk rond te krijgen. “Maar het móest absoluut die grootte zijn: met polyester mag je niet te klein gaan. En mijn ‘wall’ moest uiteraard dan weer in verhouding staan tot de figuurtjes”, legt Patrick uit. Hij is ook de man achter de opvallende polyester zitbanken in Domein Polderwind. “Met polyester werken is altijd weer een uitdaging”, zegt hij. “Enerzijds is het een veelzijdige materie – met polyester kun je gemakkelijk alle kanten op – maar het brengt ook wel de nodige uitdagingen met zich mee. Polyester is dus anderzijds ook geen gemakkelijke materie om mee te werken, maar in koper of brons zou dit onbetaalbaar zijn geweest”, klinkt het.

Zijn levensgrote interpretatie van ‘The Wall’ leverde hem ondertussen al complimenten op van de tekenaar. “Keep up the good work, zei hij. Zet het goeie werk voort. Ondertussen heeft ook Roger Waters (over het algemeen beschouwd als conceptuele leider van Pink Floyd, red.) er op Instagram al naar verwezen. Dat deed me toch wel iets, ja. Ik heb Roger Waters vorig jaar zien optreden in het Sportpaleis: machtige show!”

In De Notelaar is naast ‘The Wall’ ook nog ander – veelal erg kleurrijk – werk van Patville te bewonderen. “Ik trek me op zich eigenlijk niet zoveel aan van wat anderen van mijn werk vinden”, zegt Patrick. “Maar als ze ‘t leuk vinden, is dat natuurlijk mooi meegenomen. Zuienkerke mag dan een landelijke gemeente zijn, ik werd hier al aangenaam verrast door de vele positieve reacties. De mensen staan er blijkbaar wel voor open.”

Kunstopleiding

Patrick woont al meer dan twintig jaar in Zuienkerke, maar bracht zijn jeugdjaren door in Duitsland. “Mijn vader was daar als beroepsmilitair gekazerneerd. Eenmaal terug in België, heb ik dan eerst een kunstopleiding gevolgd aan het Koninklijk Atheneum van Hasselt, om vervolgens als onderofficier in de voetsporen van mijn vader te treden”, klinkt het.

De kunstroute loopt dit jaar langs tien locaties, en die zijn allemaal meer dan de moeite waard. Een bezoekje brengen kan nog op donderdag 15, zaterdag 17 en zondag 18 augustus, telkens van 10.30 tot 18 uur.Het lusvormige parcours van 27 km brengt je langs de mooiste plekjes van Groot-Zuienkerke, voor de fietsers is er een deels alternatieve route langs slingerende fietspaden en stukjes trage weg. Afsluitend op zondag 18 augustus brengen de Huntsville Detectives om 19 uur een bluesconcert in de Onze-Lieve-Vrouwkerk in Meetkerke.De inkomprijs voor dit concert bedraagt 10 euro, de kunstlocaties zijn gratis te bezichtigen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier