VBS De Waaier en Kunstacademie Poperinge creëren eigen Kunstwandeling in kunstdorp Watou

Leerlingen uit het derde en vierde leerjaar van VBS De Waaier Watou werkten zes weken samen met twee leerkrachten van Kunstacademie Poperinge aan hun eigen Kunstwandeling in Watou dorp. © LBR
Laurie Bailliu
Laurie Bailliu Medewerker KW

Leerlingen uit het derde en vierde leerjaar van VBS De Waaier Watou werkten zes weken samen met twee leerkrachten van Kunstacademie Poperinge aan hun eigen Kunstwandeling in Watou dorp. Op maandag 25 maart werd de wandeling afgewerkt en ingehuldigd. Dit project kadert in de brede schoolwerking van de Kunstacademie en stad Poperinge.

“Begin september 2023 nam Kunstacademie Poperinge het initiatief om klasgroepen uit te nodigen in Watou en hen er een rondleiding aan te bieden doorheen het kunstenfestival. Uit de nabespreking met de leerkrachten en de leerlingen bleek de goesting groot om zelf ook creatief aan de slag te gaan. Het festival in Watou droeg als titel /kom.po’zi.ci.o:/, dertig kunstenaars en twintig dichters werkten er vooral rond de thema’s ‘verbinding’ en ‘situering’. Hoe staat de mens in verbinding met de wereld en wat zijn daar de gevolgen van?”, vertellen Valentine De Meester en Pieter Meuleman, leerkrachten Kunstenbad Kunstacademie Poperinge.

Outside the box

“De leerlingen uit de verschillende klassen brainstormden na het bezoek aan het festival over maatschappelijke thema’s die hen raken en hoe ze dit in hun omgeving kunnen vertalen in kunst om zo hun bezorgdheid te delen en eventueel naar oplossingen ‘outside the box’ te zoeken”, zeggen de leerkrachten. “Op deze manier leren de leerlingen het kunstonderwijs kennen en leerkrachten uit de school ontdekken hoe we tewerk gaan.”

Lijnen

De leerlingen uit VBS De Waaier wilden vooral werken rond de waarde van ontmoetingen binnen een dorp. “We brachten de afgelopen zes weken onze eigen bewegingspatronen en die van onze dorpsgenoten in kaart. We gingen op zoek naar plaatsen waar onze eigen lijnen en die van anderen vaak samenkomen. Welke plaatsen in Watou zorgen voor ontmoeting en wat is de waarde daarvan? We gingen in gesprek met dorpsgenoten en die gesprekken hebben we ook opgenomen”, klinkt het bij de leerlingen.

QR-code

Op 25 maart werden de lijnen letterlijk vormgegeven in het straatbeeld. “Op de verschillende ontmoetingspunten zullen de leerlingen een paal neerpoten met grafisch werk en een QR-code die je leidt naar een luisterspel rond ontmoetingen. Je hoort de gesprekken die de leerlingen voerden met de inwoners van Watou. De wandeling zal voor iedereen die in Watou woont of het dorp bezoekt drie weken beschikbaar zijn”, zeggen Pieter en Valentine.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier