Van zaterdag 29 juni tot en met zondag 7 juli, van weekend tot en met weekend, telde de Triënnale 2024 After Paradise 43.850 bezoeken en 5.200 individuele bezoekers. De populairste plek was de Grote Markt met ‘Trena’. De Broeltorens en het Historisch Stadhuis waren de populairste binnenlocaties. Ook het principe van ‘pay what you can’ sloeg aan.
Er werden 5.200 tickets gekocht door individuele bezoekers aan de Triënnale. “We telden op de verschillende locaties 43.850 bezoeken. Er waren 14 locaties in totaal. Er werden op 10 locaties dagelijks tickets ingescand; op 4 buitenlocaties werden steekproeven genomen of gemiddeldes berekend.”
“Met 10.000 bezoekers per dag scoorde het station hoog qua bezoekersaantallen. Daar namen we gemiddeldes van het aantal bezoekers per dag en dat ging tussen de 1.500 à 3.000 bezoeken”, duidt Anke D’Haene, programmamaker Kunst Publieke Ruimte & Coördinator Triënnale Kortrijk.
“De populairste plek was de Grote Markt met Trena van de Spaanse kunstenares Laia Estruch en als tweede en derde de PingPong go around van Wen Lee en Happily Ever After van Rachel Valdés.”
Binnenlocaties
De populairste binnenlocaties waren Historisch Stadhuis, Paardenstallen, BK6 en Broeltorens. “Historisch Stadhuis was voor het eerst een locatie in de Triënnale. Het was fijn om deze mooie plek vol geschiedenis aan een groter publiek te kunnen tonen”, zegt Anke.
“Daar ben ik blij mee”, lacht de Amerikaanse kunstenaar Felix Beaudry, die intrigerende textielwerken breit. “Het is een persoonlijk universum, een symbolisch huis dat iedereen met open armen verwelkomt, ongeacht identiteit of afkomst.”
Zijn iconografie haalt hij uit oude mythen, legendes en sagen. Ook het principe van pay what you can sloeg aan. Bezoekers namen hun verantwoordelijkheid. Het was ook het thema van de triënnale om mensen individueel verantwoordelijkheid te laten nemen.
(PVH)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier