Triënnale 2024 in Kortrijk doet het goed: meer dan 53.000 bezoeken tijdens eerste week

In het uitstalraam van Wit.h op het Jozef Vandaleplein is enkel een schilderij te zien van de Peruaanse Shirley Villavicencio Pizango. © KDS
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Op 19 juli is de Triënnale 21 dagen oud en doet het goed: de eerste week al goed voor meer dan 53.000 bezoeken. De trekpleisters van de 14 locaties blijven het Historisch Stadhuis met de Gotische zalen, de installatie op de Grote Markt, de kapel van het voormalig Karmelietessenklooster en de spiegel langs de Leieboorden.

Enkele installaties of kunstwerken doen het iets minder goed en die verdienen best een duwtje in de rug: de twee installaties in Museum Texture en Rhizome om ze bij naam te noemen.

Opvallend is dat er in het uitstalraam van Wit.h op het Jozef Vandaleplein enkel een schilderij is te zien van de Peruaanse Shirley Villavicencio Pizango met de titel ‘In the end everything begins again’. “Men zegt me dat mijn werken balanceren tussen tekenen en schilderen. Dat klopt en soms zijn ze onaf of klopt het perspectief niet”, zegt Shirley.

Stad Kortrijk heeft ook een instaprondleiding op punt gezet. Zo kan je op een andere manier de verhalen van de kunstwerken ontdekken. Of je nu alleen komt of met twee, elke zondag om 10 uur kan je mee op pad met een ervaren gids. Deze rondleiding is de perfecte manier om dieper in de fascinerende wereld van de Triënnale Kortrijk te duiken. De start is aan Museum Texture, de wandeling kost 5 euro of wat je kan betalen.

Eén van de 14 locaties van de Triënnale 2024 is Museum Texture waar twee installaties te zien zijn: ‘Lac Télé’ van Joeri Bernadó, die een meer toont met zwart water in Cong, en ‘Becoming a Body of water’ van de Belgische Sarah Westphal. Een van de mooiste installaties van de Triënnale, maar daarom niet de meest bezochte. Sarah wou weten hoe het voelt om als kleine mens deel uit te maken van een groot oceanisch ecosysteem. Ze leerde daarom duiken en onderwater filmen. Ze verkende onder andere de prachtige onderwaterwereld in Japan met haar camera. De video die Westphal er maakte, is adembenemend.
Eén van de 14 locaties van de Triënnale 2024 is Museum Texture waar twee installaties te zien zijn: ‘Lac Télé’ van Joeri Bernadó, die een meer toont met zwart water in Cong, en ‘Becoming a Body of water’ van de Belgische Sarah Westphal. Een van de mooiste installaties van de Triënnale, maar daarom niet de meest bezochte. Sarah wou weten hoe het voelt om als kleine mens deel uit te maken van een groot oceanisch ecosysteem. Ze leerde daarom duiken en onderwater filmen. Ze verkende onder andere de prachtige onderwaterwereld in Japan met haar camera. De video die Westphal er maakte, is adembenemend. © KDS
Ils en Els bezochten in Rhizome aan de Koning Albertstraat de tentoonstelling van werk van de Taiwanese Pei-Hsuan Wang die al lang in Kortrijk woont. Ze brengt een meerstemmig verhaal over identiteit en diversiteit, gecombineerd met observaties over migratie, Oost-Aziatische folklore en eigen familieverhalen. “We wilden zeker deze expo zien. Ik heb daarvoor een pak documentatie opgezocht. Achter elk beeld, foto of installatie schuilt een verhaal”, zegt Dominique Vanden Berghe, voorzitter van GidsenPlus Leiestreek, stadsgids in Kortrijk en verhalenmaker. “Ik kan dit maar ten zeerste aanbevelen.”
Ils en Els bezochten in Rhizome aan de Koning Albertstraat de tentoonstelling van werk van de Taiwanese Pei-Hsuan Wang die al lang in Kortrijk woont. Ze brengt een meerstemmig verhaal over identiteit en diversiteit, gecombineerd met observaties over migratie, Oost-Aziatische folklore en eigen familieverhalen. “We wilden zeker deze expo zien. Ik heb daarvoor een pak documentatie opgezocht. Achter elk beeld, foto of installatie schuilt een verhaal”, zegt Dominique Vanden Berghe, voorzitter van GidsenPlus Leiestreek, stadsgids in Kortrijk en verhalenmaker. “Ik kan dit maar ten zeerste aanbevelen.” © KDS
De vrienden en familie Ellie, Lou, Ingrid, Marc en Liesbeth bezochten de Gotische zaal van het Historisch Stadhuis voor de tentoonstelling van het 17de-eeuwse wandtapijt dat het verhaal van Mozes toont die water uit een rots slaat, en waarvoor de studenten van Academie Kortrijk een zelfgekozen detail mochten natekenen. “We maakten er een uitstapje van om de Triënnale en Kortrijk te zien en dat valt enorm mee. Mooi dat dit wandtapijt nog eens eenmalig getoond wordt. Bijzonder mooi tot in alle details”, zegt Marc. “Het is ook verbazend hoe fijn met veel details die tekeningen gemaakt zijn.”
De vrienden en familie Ellie, Lou, Ingrid, Marc en Liesbeth bezochten de Gotische zaal van het Historisch Stadhuis voor de tentoonstelling van het 17de-eeuwse wandtapijt dat het verhaal van Mozes toont die water uit een rots slaat, en waarvoor de studenten van Academie Kortrijk een zelfgekozen detail mochten natekenen. “We maakten er een uitstapje van om de Triënnale en Kortrijk te zien en dat valt enorm mee. Mooi dat dit wandtapijt nog eens eenmalig getoond wordt. Bijzonder mooi tot in alle details”, zegt Marc. “Het is ook verbazend hoe fijn met veel details die tekeningen gemaakt zijn.” © KDS
© Koen Cassiman

De Triënnale loopt nog tot en met 6 oktober dit jaar. Info: www.triennalekortrijk.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier