Vorig weekend kwam er een einde aan de zevende editie van Beaufort. Al is het niet helemaal een einde, want er blijven heel wat werken staan. Negen kunstwerken worden toegevoegd aan het permanente beeldenpark. Dat brengt het totaal op 40. De triënnale lokte een miljoen bezoekers, een succes in een moeilijk coronajaar.
Het was al de zevende keer dat Beaufort neerstreek langs de kust. Deze keer deden alle kustgemeenten mee. En die waren ook allemaal tevreden, net als de bezoekers. De toerismekantoren van de tien kustgemeenten geven aan dat de bezoekers van Beaufort allemaal erg enthousiast en tevreden waren. Dat wordt ook bevestigd in een online-bevraging van Westtoer: bezoekers geven de Triënnale een hoge tevredenheidsscore en de helft van hen geeft aan Beaufort21 ook zeker te willen aanbevelen aan vrienden en familie.
“Daarmee is nog maar eens gebleken dat Beaufort21, en de mogelijkheid om kunstwerken van internationaal gerenommeerde artiesten gratis te ontdekken langs de kustlijn, een toegevoegde waarde is voor de tien kustgemeenten”, vindt Dirk De fauw, burgemeester van Brugge en voorzitter van het kustburgemeestersoverleg. “Het feit dat alle badplaatsen hebben deelgenomen aan deze editie, maakt dat de triënnale een sterk merk is voor het kusttoerisme.”
Geen evident jaar
Dat het geen evident jaar was door corona, ligt voor de hand. Sinds 27 mei bezochten een miljoen bezoekers een of meerdere kunstwerken van de Triënnale aan zee. Door de coronacrisis liep Beaufort21 over een kortere periode en zijn minder buitenlandse bezoekers genoteerd. Ook de wat matige zomer zorgde voor minder dagbezoekers.
Maar ook wie Beaufort deze zomer gemist heeft, kan nog een deeltje bezoeken. Er blijven maar liefst negen kunstwerken staan. Het gaat om de octopus van Laure Prouvost in De Panne, de bronzen boom van Els Dietvorst in Koksijde, het werk van Goshka Macuga langs de vaargeul in Nieuwpoort, Metamorphosis van Oliver Laric in Westende, Pillage of the Sea van Rosa Barba in Oostende, Benjamin van Maen Florin in De Haan, het dansende beeld van Marguerite Humeau in Blankenberge, de vogelnestjes van Adrián Villar Rojas in Zeebrugge en de kameleon-glijbaan van Jeremy Deller in Knokke-Heist.
Thematisch sterker
Heidi Ballet was voor de tweede keer curator en blikt tevreden terug. “Het was moeilijk om alles in elkaar te steken”, vertelt ze. “Heel wat kunstenaars konden hun werken nooit bezoeken, dus dat was echt een uitdaging. Maar toch is het ons gelukt en ik ben heel blij met het resultaat. De reacties zijn heel goed. Ik heb ook het gevoel dat ik thematisch veel sterker heb kunnen werken dan in 2018, omdat ik meer ervaring heb.”
“Mijn persoonlijk hoogtepunt van Beaufort? Op de persvoorstelling in Oostende was kunstenaar Rosa Barba aanwezig. Ze heeft haar werk op afstand gemaakt en om er met haar aanwezig te kunnen zijn, was fantastisch. Het is een prachtig werk, heel eigentijds ook. Waar ik ook heel tevreden mee ben, is het feit dat er nu zes werken van vrouwelijke kunstenaars zijn toegevoegd. Ik was eigenlijk was gechoqueerd toen ik zag dat er maar twee van de 30 werken van het permanente beeldenpark van een vrouw waren. Ik heb echt de focus hierop willen liggen. Nu zijn er acht werken van een vrouw. Nog altijd niet in evenwicht, maar we zijn bezig aan een inhaalbeweging. De aanzet is gegeven”, geeft Heidi Ballet nog mee.
Vaste waarde
Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer vult nog aan: “Bezoekers hebben met zicht op zee gratis kunnen genieten van een hele reeks kunstwerken. Tal van creaties bevonden zich op originele en soms minder bekende locaties. Op deze manier heeft een breed publiek ook andere plekken van de kust kunnen ontdekken. De triënnale Beaufort is intussen een vaste waarde op de internationale kunstkalender. Samen met de kustgemeenten kijkt Westtoer nu al uit naar de editie van 2024.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier