Marleen Deryckere toont nieuw en ouder werk tijdens tentoonstelling in Harelbeke

Marleen Deryckere opent op 2 april haar tentoonstelling in VC De Geus aan het Leopold III-plein 71 in Harelbeke. © LOO
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Marleen Deryckere opent op 2 april haar tentoonstelling in VC De Geus aan het Leopold III-plein 71 in Harelbeke. Zij toont papier-machéwerk en een reeks nieuwe schilderijen gecombineerd met ouder werk. De tentoonstelling is elke zondag te zien tot 30 april.

Marleen Deryckere (56) genoot vijf jaar een opleiding schilderkunst aan AHA, de Academie Harelbeke Anders en deed ook een specialisatiejaar. Eerder al was Marleen bezig met papier-maché. “Thuis maakte ik al eens iets, meestal kleine dingetjes. Nu zijn het beelden. In de academie leerde ik me bekwamen. Noem me geen kunstenares, het is een hobby. Papier-maché, dat is werken met krantenpapier, proppen maken, ijzer insteken als steun, laagjes leggen, pappen met behangstijfsel en na het drogen schilderen met acrylverf”, vertelt Marleen, die nu toch al geruime tijd schildert.

Soms ben ik rebels, en dat zie je op het doek

“Ik vertrek vanuit foto’s en collages van papier die voor mij een betekenis hebben. Alles komt uit mijn eigen verbeelding. Ik heb altijd al een grote fantasie gehad. Ik laat de toeschouwers de vrijheid om het werk op hun manier te interpreteren”, vertelt ze.

Haar schilderwerken zijn zacht van kleur, met een mooi coloriet. “Soms zijn ze ook fel van kleur hoor, en kunnen ze rebels zijn: soms ben ik rebels ja, en dat zie je dan op het doek (lacht). Ik ben heel spontaan in mijn werk. Maar iedereen kan er gerust zijn eigen verbeelding in zien.”

Zwaktes en sterktes

In de tentoonstelling toont Marleen ouder en recent nieuw werk in papier-maché en in schilderijen. “De voorbije jaren en tijdens het specialisatiejaar in de academie leerde ik een eigen stijl ontwikkelen”, aldus Marleen.

“Ik werk heel snel, maar durf af en toe te lang aan iets werken. Mijn lesgever raadt me dat soms af. Een werk moet voor mij afgewerkt zijn. Het rare is dat er in mijn werk altijd een stukje zit dat niet goed geschilderd is: vroeger bewust of onbewust. Nu is dit bewust, vraag me niet waarom (lacht). Ik ken mijn zwaktes en mijn sterktes, ook wat techniek betreft. Het is mijn schilderij en het moet niet meer juist zijn. Ik maak ook vooraf foto’s: ik kan daarna nog veranderen. De collages weerspiegelen altijd een momentopname.”

Marleen is getrouwd met Alain Top, mama van Yasmine en Annelies en oma van Jules. Beroepshalve is ze verbonden aan het OCMW. De tentoonstelling is elke zondag van april te zien van 10 tot 13 uur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier