Voor Joris Van der Borgt van Galerie Bruthaus in de Molenstraat was het tegen alle verwachtingen in wel druk. De exposities die hij organiseert zijn allemaal op afspraak. Maar precies dat leverde een select kunstzinnig publiek op dat ook interesse had in de aankoop van werken. Intussen opende Joris op proef in Aalst een tweede galerie. En de Kunstroute in Waregem die hij mee helpt organiseren van vrijdag 26 tot zondag 28 maart is nu ook al verzekerd van succes.
De kunstgalerieën in Vlaanderen doen het ondanks corona bijzonder goed. Verrast je zoiets?
“Je moet weten dat Bruthaus, net als elke andere galerie in deze tijden op afspraak werkt. Op zich is dat een goed systeem omdat je vooral een geïnteresseerd publiek over de vloer krijgt, waarvan velen een werk kopen of benieuwd zijn naar ander werk van de betrokken kunstenaars.. In normale tijden krijgen je zeker bij een vernissage ook veel andere bezoekers naar je galerie. Niet dat die er niet mogen zijn, integendeel zelfs. Dat zorgt voor veel sociale contacten en dergelijke meer. Maar op afspraak moeten werken, levert wel degelijk een doelgerichter publiek op, dat wel. Een eigen website is daarvoor een heel geschikt en handig medium. Vergeet niet dat ik omwille van corona wel vier geplande tentoonstellingen heb moeten schrappen. Dan moet je het op een andere manier weten aan te pakken. En dat is tot nog toe gelukt, ja.”
Verschillende kunstenaars die bij Bruthaus exposeerden, vielen al in de prijzen. Zoiets doet deugd?
“Zeker weten. Momenteel heb ik als galeriehouder drie prijswinnaars in huis die het echt aan het maken zijn. Onder andere Les Monseigneurs, die vorig jaar net voor en tijdens de eerste coronagolf hier een heel mooie en druk bezochte expositie hadden. Het duo is intussen gesplit en elk gaat zijn eigen weg. Maar degene die bij Bruthaus blijft, ontwerpt wandtapijten met oude en nieuwe technieken die geweldig aanspreken. Daarnaast heb ik ook nog Joëlle Dubois en Willem Boel in huis die eveneens prijzen winnen. Dat is een enorme opsteker. Voor het overige blijf ik bewust mijn eigen weg gaan. Dat is de weg van het puur artistieke, het vernieuwende, het originele en ambachtelijke. Daarmee heeft mijn galerie zeker in de Zuid-West-Vlaamse regio en in Vlaanderen tout court zijn plaatsje veroverd. Intussen werk ik samen met verschillende buitenlandse galerieën in diverse landen, onlangs zelfs in Mexico.”
Intussen al negen jaar met je eigen galerie in de Molenstraat. Volgend jaar dus tien jaar. Tijd voor een soort van retrospectieve of overzichtstentoonstelling?
“Ik heb daar eigenlijk nog niet bij stilgestaan. Je brengt me dus op een idee voor volgend jaar. Da’s oké. Ik heb voor Waregem gekozen omdat het hier nog kleinschalig kan. Het is een provinciestad waar iedereen elkaar kent. En het is ook West-Vlaanderen, een provincie waar je echt veel kunstkenners en kunstliefhebbers vindt die geïnteresseerd zijn. Je hebt hier een kooppubliek. Voor een galeriehouder is dat belangrijk. Zelf ben ik heel tevreden dat ik naar Waregem gekomen ben. Ik heb hier mijn vaste stek gevonden, samen met mijn vrouw. Dat ik er nu op proef ook Aalst bij neem, is doelgericht. Het is eveneens een provinciestadje dat mogelijkheden biedt voor Bruthaus. Niet Antwerpen, niet Gent, maar van kleiner formaat. Dat vind ik bijzonder interessant.”
Zijn er dit jaar nog exposities gepland?
“Heel zeker. Je vindt daarover alles terug op de website van Bruthaus. Eerst is er nu Kunstroute Waregem die ik organiseer, samen met de Schakel, Canvas Claessens, Be-Part en de stedelijke kunstacademie. Voor de nocturne van vrijdag 26 maart moet je reserveren. Voor zaterdag 27 en zondag 28 maart niet. Net zoals de voorbije jaren gaat het over een parcours langs de verschillende locaties die je kunt bezoeken om de geëxposeerde werken daar te bekijken. Er is een plannetje voor de deelnemers. En alle informatie vind je op de website van de deelnemers en de stad Waregem. Op die manier weet je welke kunstenaars bij wie exposeren.” (Jan Decock)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier