Jean-Pierre en petekind Jean Michel stellen tentoon in Zwevegem: “Uit het hoofd en met gevoel”

Jean-Pierre Allemeersch bij zijn beelden en een schilderij van Jean Michel Tack. © GJZ
Geert Vanhessche
Geert Vanhessche Medewerker KW

Dit weekend zijn de beelden van Jean-Pierre Allemeersch en de schilderijen van zijn petekind, Jean Michel Tack, te zien in de foyer van het theatercentrum.

Zeven jaar geleden begon Jean-Pierre (75) met zijn eerste kunstprojectjes. “Ik kijk nogal op naar Cecile Vanhuysse die prachtige beelden maakt. Ik had er enkele van haar gekocht en toen ik er opnieuw eentje wou kopen, zei ze me: ‘Waarom maak je er zelf geen? Je hebt het in je handen, ik zie het. Ik zou het toch eens proberen.’ Die woorden bleven hangen en ik ging aan de slag. Uiteraard ging ik dan ook naar de academie, want een basisopleiding is toch noodzakelijk”, vertelt hij.

Jean-Pierre heeft een grote voorliefde voor het werk van José Vermeersch. “Ik laat me inspireren door hem, zonder hem te imiteren. Soms weet ik niet goed waar ik ga eindigen, het komt echt uit het hoofd en met gevoel. Het bakken gebeurt bij een kennis in Otegem.”

Daar hij laat begon met zijn keramieken beeldjes, stelde hij nog maar weinig tentoon. “Ik mocht al enkele van mijn beelden tonen in het project ‘Vurige Vensters’ en ook in de bibliotheek was ik al te gast, maar dit waren kleine projecten. Vorig jaar mocht ik tentoonstellen in de foyer op uitnodiging van het Willemsfonds.”

Een Spaans atelier

Zijn petekind Jean Michel Tack (44) werkt in een Spaans schildersatelier. “Ik was niet voor één discipline te vangen. Ik was kunstenaar onder loodgieters en loodgieter onder kunstinstituten. Omdat half werk geen werk is, werd de stap gezet naar een off-grid finca in de heuvels van Andalucia. Kiezend voor een leven, ontdaan van stramien, waar de essentie opnieuw voelbaar wordt”, zegt hij vanop afstand.

De Spaanse heuvels vormen een voedende omgeving voor zijn werken die handelen rond natuurlijke structuren. “Mij fascineert het hoe een vorm de waarnemer beïnvloedt en welke onzichtbare connectie deze ervaring teweegbrengt. Simpel gesteld, een mens in een kubus maakt de mens ongemakkelijk. Een mens in een bos zal meer op zijn gemak zijn. Die studie en opvatting vertaal ik naar het doek”, besluit hij.

Jean Michel komt voor de tentoonstelling naar Zwevegem.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier