Japanse kunstenaar realiseert ‘zoutwerk’ voor Triënnale Kortrijk 2024 in voormalige kapel

De Japanse kunstenaar Motoi Yamamoto maakt een installatie in de voormalige kapel van het klooster van de Ongeschoeide Karmelietessen. © GF
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

Van 29 juni tot 6 oktober 2024 staat Kortrijk in het teken van hedendaagse kunst met de derde editie van de Triënnale Kortrijk onder de noemer After Paradise. De Japanse kunstenaar Motoi Yamamoto maakt een installatie in de voormalige kapel van het klooster van de Ongeschoeide Karmelietessen.

Het zoutlabyrinth sluit aan bij het thema After Paradise en refereert naar de cyclus van leven en dood. Yamamoto gebruikt zout als metafoor voor de kwetsbaarheid van het leven en als middel om herinneringen te bewaren.

Motoi Yamamoto (57) werd in 1995 getroffen door het verlies van zijn jongere zus die overleed aan een hersentumor. Dit zette hem aan om niet langer te schilderen en zich over te geven aan monumentale installatiewerken met zout als medium. In Japan wordt zout sinds de oudheid in verband gebracht met Shinto-rituelen van zuivering, bescherming en overgang naar het hiernamaals.

Spirituele en meditatieve dimensie

Overal ter wereld komt het zout voor in ceremonies die verband houden met de cyclus van leven en dood. Ook bij ons wordt zout gebruikt tijdens het sacrament van de doop. Voor Yamamoto is zijn creatie gelijk aan het in stand houden van de herinneringen aan zijn dierbaren die te vroeg zijn gestorven. Zijn monumentale installaties op specifieke locaties fascineren door hun technisch meesterschap, hun spirituele en meditatieve dimensie. De werken hebben ook iets kwetsbaars en vluchtigs. De kortstondige ‘frisheid’ van zout roept de kwetsbaarheid en vergankelijkheid van het leven op. Zout is namelijk gevoelig aan de geringste tocht of schommeling in luchtvochtigheid. Achter de schijnbare eenvoud van de geometrische patronen schuilt een zowel fysiek als mentaal moeizaam proces.

Op 6 oktober, het einde van de tentoonstelling ‘After Paradise’, nodigt Yamamoto het publiek uit om samen de installatie te vernietigen, waarna de zoutkorrels naar zee worden gebracht. Deze daad kan worden gezien als een voltooiing van de cyclus. Voor deze installatie koos Yamamoto, in overleg met het Triënnaleteam, de kapel van de ongeschoeide Karmelietessen aan de Grote Kring in Kortrijk.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier