In het stadsmuseum ’t Schippershof loopt momenteel de retrospectieve Luc-Peter Crombé, een kunstschilder uit de Latemse school, die 100 jaar geleden geboren werd. Opmerkelijk is dat de omvangrijke collectie schilderijen van deze kunstenaar een thuis gevonden heeft in Menen.
Luc-Peter Crombé werd in 1920 geboren in Opwijk en overleed in 2005 in Sint-Martens-Latem. Latem en Menen liggen allebei aan de Leie, maar dat is niet de hoofdreden waarom de kunstenaar in de grensstad geëerd wordt met een retrospectieve.
Ideale locatie
De omvangrijke collectie van mijn vader, beheerd door de ‘Luc-Peter Crombé Foundation’, wordt sinds 2016 in Menen bewaard”, vertelt Dominique Crombé (53). “Op zoek naar een geschikt pand om de schilderijen in ideale omstandigheden te bewaren, ben ik toevallig in Menen beland. Ik ben erg tevreden over de huidige locatie en ben van plan om de werken hier te houden. De frescotechniek vormt de basis van alle werken. Mijn vader aarzelde niet om ook de schilderijlijsten te beschilderen. Een belangrijk werk op de tentoonstelling is De Vuurproef . Dat werd op de wereldexpo van New York in 1964 bekroond als beste kunstwerk en dook pas in 2000 opnieuw op”, aldus Dominique Crombé.
Emancipatie als thema
Honderd jaar na de geboorte van Luc-Peter Crombé reist een tentoonstelling Vlaanderen rond. De tentoonstellingen in Brugge, Scherpenheuvel en Izegem belichtten telkens een deel van zijn carrière. Als laatste in die reeks is de retrospectieve in Menen de apotheose.
“De expo in het stadsmuseum beslaat de volledige carrière van de kunstschilder”, legt curator Chiel Vandenberghe uit. “De tentoonstelling is chronologisch opgevat, met telkens enkele sleutelwerken per periode. Het oudste werk uit 1929, toen Luc-Peter Crombé amper negen jaar oud was, toont zijn fascinatie voor de natuur en getuigt van een groot natuurlijk talent. Hij maakte een boeiende artistieke ontwikkeling door waarbij hij verschillende technieken, stijlen en onderwerpen onderzocht. Hij had een open blik op de wereld met oog voor design, interieur en architectuur. Emancipatie, niet alleen van de vrouw, wordt gaandeweg een centraal thema in zijn kunst. Andere thema’s zijn religie, vrouwelijk naakt, dans en maatschappelijke problemen. In zijn laatste periode schilderde hij de Leie en de omringende natuur.”
Gratis retrospectieve
De retrospectieve is na reservatie gratis te bezoeken op zaterdag 19 en zondag 20, zaterdag 26 en zondag 27 juni tussen 14 en 18 uur in het stadsmuseum. Een QR-code bij de kunstwerken geeft extra informatie over de kunstwerken, er is ook een catalogus beschikbaar. (Carlos Berghman)
Meer info: www.ccdesteiger.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier