Voor vijf sculpturen die vandaag in het Regionaal Erfgoeddepot TREZOOR bewaard worden, werd een passende plek in de stad of deelgemeenten gezocht. De stad stelde hiervoor in 2020 de vraag aan de Kortrijkzanen zelf. Het kunstwerk ‘Fontein met Vis en Kind’ van Koos van der Kaaij is het laatste beeld dat nu een nieuwe thuis krijgt op de Begraafplaats Sint-Jan.
Beeld in jouw buurt
Er staan in TREZOOR, het Regionaal Erfgoeddepot voor Zuid-West-Vlaanderen, nog heel wat verborgen parels die een plek in de stad verdienen. Met het project ‘Beeld in jouw buurt’ wil de stad de beelden van de Kortrijkzaan teruggeven aan de Kortrijkzaan. Door samen met hen op zoek te gaan naar mogelijkheden en plekken waar we die beelden op een passende, toegankelijke, maar tegelijk ook veilige manier kunnen ontsluiten.
De voorbije jaren kregen al heel wat beelden een nieuwe plek. ‘Le Conscient’ van Octave Landuyt staat sinds 2021 in het voorportaal van het Guldensporencollege Kaai, ‘Gepantserd wezen’ van Gerard Holmens kreeg een stek in de voortuin van De Branding, ‘Zonder Titel’ van Jean-Luc Verpoucke verhuisde naar de voortuin van de vroegere spinnerij ‘De Stoop’ en ‘De Koningin’ van Jef Claerhout kreeg een troon in de kerk in Kooigem. Het laatste beeld ‘Fontein met Vis en Kind’ stond eerder opgesteld in het Astridpark in een van de waterbassins. Bij de heraanleg van het park in 2003 moest het beeld wijken voor een aantal nieuwe sobere fonteinen.
Begraafplaats Sint-Jan, een park met grote landschappelijke, artistieke en architecturale waarde
Voor het laatste beeld uit het depot, ‘Fontein met Vis en Kind’ van Koos van der Kaaij, was er een uitstekende match met de Begraafplaats Sint-Jan. De uitzonderlijke waarde van de oudste begraafplaats van de stad zit vervat in haar geschiedenis, haar landschappelijke en architecturale waarde en artistieke kwaliteit. Enkele bekende beeldhouwers zoals Jules Lagae, Ernest Salu, Antoon Van Parys en Godefroid Devreese lieten er prachtige werken na. Beeldhouwers Alfons Noseda en Lieven Colardyn en achitect Jules Carette, voorzagen zelfs hun graf van eigen werk. Het kunstwerk ‘Fontein met Vis en Kind’ is van de hand van Koos van der Kaaij (1899, Leiden – 1976, Brugge). Jacobus ‘Koos’ was een Nederlandse beeldhouwer die een groot deel van zijn leven in Vlaanderen heeft gewerkt en gewoond. Hij hielp onder meer mee om het tijdens de oorlog vernielde Nepomucenusbeeld op de Leiebrug te vervangen.
Schepen van Cultuur, Axel Ronse: “Met de plaatsing van dit kunstwerk is het laatste beschikbare werk uit depot terug in de publieke ruimte geplaatst. De campagne ‘Beeld in je Buurt’ heeft zijn doel bereikt, namelijk minder beelden in depot, nieuwe betekenisvolle plekken creëren via kunst in de publieke ruimte en een groter draagvlak en dynamiek ontwikkelen voor kunst.”
Schepen van Begraafplaatsen, Ruth Vandenberghe: “Sint-Jan is een zeer geschikte plaats voor dit kunstwerk, omdat de fontein perfect past in onze visie om begraafplaatsen om te vormen naar begraafparken. Zo krijgt ‘Fontein met Vis en Kind’ haar functie van in het Astridpark terug, waar het beeld vroeger stond. Ten tweede benadrukt het kunstwerk, dat een prominente plaats krijgt aan de ingang, de grote artistieke waarde van de oudste begraafplaats van onze stad. Het komt te staan bij kunstwerken van bekende beeldhouwers en 2.700 waardevolle graftekens, waaronder een grafmonument met een reliëf van Koos van der Kaaij.”
Beeld past bij visie
Het beeld van een water spuwende vis bij de staart vastgehouden door een kind van Koos van der Kaaij past binnen de artistieke visie van de begraafplaats. Er is al een eerste link met het werk door de verwijzing naar het grafmonument van Léon Beyart-Sioen – ontworpen in 1934 door architect en zoon van, Carlos Beyaert – met een reliëf van Koos van der Kaaij.
Samen met de beheerders van de begraafplaats werd gezocht naar een goede locatie. Het beeld wordt geplaatst in de waterpartij aan de ingang van de begraafplaats naast de stilteruimte. De leidingen en spuitmond binnenin het beeld worden vervangen zodat het beeld terug kan werken als een fontein. Omdat in de winter de watertoevoerleidingen van fonteinen dreigen te barsten door bevriezing worden alle fonteinen in de winter uitgeschakeld om vanaf april weer volop in werking te treden.
“De vraag was groter dan het aanbod, maar we willen niemand teleurstellen. Daarom worden de vragen van organisaties en particulieren die géén werk mochten adopteren bijgehouden. Hun behoefte voor kunst kan in de toekomst gekoppeld worden aan andere projecten. Zo fleurt de kleurrijke pop ‘Ik leid de weg’ van Analucia Moreno Concha ondertussen het centrum van Rollegem op”, besluit Axel Ronse, schepen van Cultuur.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier