Knokse fotografe Sylvia Jones brengt ode aan de Afrikaanse vrouw

Sylvia Jones met de Knokse schepen Annie Vandenbussche. (Foto TOM D.JONES)©TOM D.JONES
Sylvia Jones met de Knokse schepen Annie Vandenbussche. (Foto TOM D.JONES)©TOM D.JONES
Stefan Vankerkhoven

“Mijn werk is een ode aan de vrouw. In deze fototentoonstelling portretteer ik Afrikaanse vrouwen als koninginnen”, zegt de Knokse fotografe Sylvia Jones. Haar nieuwe reeks ‘Morowa’ is tot 30 mei te bewonderen in cultureel centrum Scharpoord.

Sylvia Jones (48) is een geboren en getogen Knokse, ondanks haar Engels klinkende familienaam. “Mijn opa Dennis Jones was een Engelse soldaat, die na de landing in Normandië en de bevrijding in Knokke is beland. Hier werd hij verliefd op mijn oma Georgette Nobus”, vertelt de fotografe. Omdat er na de Tweede Wereldoorlog weinig werk was, zijn Sylvia’s grootouders naar Groot-Brittannië vertrokken en hebben ze er tien jaar lang gewoond.

For Freedom

“Om haar kinderen een goede opvoeding te geven, oma vond de kwaliteit van het onderwijs in Engeland minder goed, zijn mijn grootouders teruggekeerd naar Knokke. Dennis Jones is op 59-jarige leeftijd in Duinbergen overleden, ik was amper twaalf jaar oud. Het For Freedom Museum in Ramskapelle is aan mijn Engelse grandad gewijd”, aldus Sylvia Jones.

Vader Danny Jones baatte jarenlang een fotografiewinkel in de Lippenslaan uit. “Ik ben opgegroeid tussen de camera’s en heb na mijn humaniora bij de Josefienen in Brugge een klassieke opleiding fotografie gevolgd”, zegt de fotografe. Wekt het verwondering dat Sylvia Jones verliefd werd op een fotograaf? Op haar twintigste huwde zij met Tom Devinck, wiens vader André ook een gepassioneerd fotograaf was en Sylvia leerde kijken naar beelden en licht.

Tom nam Sylvia’s familienaam over en ontwikkelde zich als Tom D. Jones tot een internationaal gewaardeerd fotograaf. “Mijn man is de enige Belg die zich een Hasselblad-Master mag noemen. Dit is een zeer hoog genoteerde award die om de twee jaar aan de 10 beste professionele fotografen wereldwijd wordt toegekend. Hij is vooral bekend voor zijn foto’s van onze Belgische kust. Nu is hij al vijf jaar bezig met een wildlifereeks in Namibië, Tanzania en Kenia. Ik ging met hem mee naar Afrika en heb er inspiratie gevonden voor mijn eigen nieuwe reeks ‘Morowa’ wat ‘koningin’ betekent”, gaat Sylvia Jones verder.

Kenia

“In Kenia koesterde ik grote bewondering voor de Afrikaanse vrouwen, die moeten gaan werken en hun hele gezin moeten onderhouden. Soms zijn zij twee maanden weg van huis en moeten zij hun kinderen noodgedwongen achterlaten. Ik wou hen als queens vereeuwigen. Zij zijn echte koninginnen! Terug thuis heb ik Afrikaanse modellen gezocht die ik, vaak met een unieke hoed op, geportretteerd heb. Voor deze reeks heb ik samengewerkt met de Brusselse hoedenontwerpster Fabienne Delvigne, die verschillende leden van Europese vorstenhuizen onder haar klanten telt. Voor elke gelegenheid ontwerpt zij hoeden voor prinsessen en koninginnen.”

Loslaten

Zelf specialiseerde Sylvia Jones zich 23 jaar lang in zwart-witportretten van bekende en minder bekende mensen. Nu zij niet meer in opdracht werkt, zijn haar artistieke foto’s vooral een ode aan de vrouw. In cultureel centrum Scharpoord zijn, naast de reeks ‘Morowa’, twee andere projecten te zien: ‘Serenity’ (onderwaterfotografie van naakte vrouwen, als symbool voor het leren loslaten van onze gedachten in een wereld die alles wil controleren) en ‘Marks of Identity’ (foto’s van vrouwenlichamen die de Macedonische kunstenaar Kiro Urdin abstract beschilderde).

Na de tentoonstelling in Scharpoord is de reeks ‘Morowa’ nog van 5 juni tot 25 juli gedeeltelijk te zien in Jones Gallery op de Zeedijk 817-818 in ’t Zoute.

Info: www.sylviajones.be.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier