Jeroen Maes klaar om het theater in te duiken: “Goesting is alleen maar gegroeid”

Jeroen Maes: “Ik ben hoopvol over de toekomst van Het Prethuis, zeker als we in september weer volledig kunnen heropstarten.” (gf)
Jeroen Maes: “Ik ben hoopvol over de toekomst van Het Prethuis, zeker als we in september weer volledig kunnen heropstarten.” (gf)
Bert Vanden Berghe

Op woensdag 9 juni speelt Jeroen Maes drie dagen op rij voor een uitverkochte zaal in Izegem, met zijn solo-voorstelling ‘De Contactspeurder’. De acteur en theatermaker is eveneens de sterkhouder achter het West-Vlaams theatergezelschap Het Prethuis, dat klaar staat om er eindelijk weer in te vliegen. “We zijn heel blij met de vele reacties van ons trouw publiek”, klinkt het.

“Eindelijk licht aan het einde van de tunnel”, glimlacht Jeroen Maes. De West-Vlaamse acteur maakt de laatste jaren furore als theatermaker met vzw Het Prethuis, een theatergezelschap met bekende West-Vlamingen dat de klassieke deurenkomedie nieuw leven inblies. En met succes. Want sinds jaar en dag zijn de tientallen voorstellingen per tournee zo goed als allemaal uitverkocht. Begin vorig jaar waren ze amper vier voorstellingen ver in de herneming van Brasschaatse Huisvrouwen (met onder meer Leen Dendievel en The Bold and the Beautiful-ster Ron Moss, red.) , toen corona het land en de sector plat legde.

Contactspeurder

“Zoals zovelen dachten we in mei te kunnen heropstarten”, herinnert Jeroen zich. “Maar vandaag, dik een jaar later, hebben we nog niet deftig kunnen spelen.” Begin juni bedacht Jeroen wel een solo-voorstelling, De Contactspeurder . “Het werd een luchtige komedie met een knipoog naar de vele misverstanden die ontstonden tijdens het opstarten van die contacttracing . Als contactspeurder krijg ik allerlei bijzondere figuren aan de lijn, met alle gevolgen van dien. Het publiek kan meeluisteren naar de vragen en opmerkingen die ik krijg, wat voor de nodige hilariteit zorgt. Ik was heel blij dat ik er een aantal collega’s kon in betrekken, van Peter Bulckaen tot Bianca Vanhaverbeke en Wim Stevens. Op een gegeven moment komt zelfs Ron Moss aan bod. Ik heb het vanaf augustus toch een twintigtal keer kunnen spelen, tot oktober. Dus ja, het wordt weer wennen straks.”

Vanaf woensdag 9 juni staat Jeroen drie dagen lang op de planken in De Leest in Izegem. “Je voelt aan alles dat de mensen weer nood hebben aan theater, aan lachen en zich zorgeloos amuseren. En ja, corona komt aan bod in De Contactspeurder , maar het dient vooral als kapstok voor het geestige verhaal.”

Jeroen moest vorig jaar dus snel schakelen met Het Prethuis. “Een logistieke nachtmerrie, ja. Maar ik wil niet klagen, want al mijn collega’s hadden het ook lastig. Natuurlijk brengt dat een financiële kost met zich mee, maar we hadden gelukkig een kleine spaarpot. Alleen zie je dat elke maand ook slinken door je vaste kosten, van een loods voor het decor tot een vrachtwagen. Maar ik ben hoopvol over de toekomst van Het Prethuis, zeker als we in september weer volledig kunnen heropstarten. Bovendien hebben we nu al een mooie speellijst én een trouw publiek. De berichtjes die we de afgelopen weken en maanden kregen via sociale media, of de vele mailtjes, bewijzen dat als geen ander. De grote vraag doet ons in elk geval veel plezier.”

Herneming

Dit najaar programmeert Het Prethuis de voorstelling Weekendje Bouillon . “Dat stuk schreef ik in de eerste lockdown en zou normaal gezien vorig najaar in première gaan. Het werd dus een jaartje opgeschoven. Maar we zijn heel blij dat we met Peter Bulckaen, Bianca Vanhaverbeke, Katrien Vandendries en Wim Stevens dezelfde cast konden behouden. De uitgestelde voorstellingen van Brasschaatse Huisvrouwen programmeren we in het voorjaar van 2022. De reeks ging oorspronkelijk in première in 2017, maar die hebben we gezien de grote vraag begin vorig jaar dus hernomen. Maar uitstel is geen afstel.”

“We willen de mensen opnieuw soigneren en doen lachen”

Intussen had Jeroen ook tijd om stil te staan bij het theaterseizoen 2022 – 2023. Dat wordt een feestjaar want dan mag Het Prethuis immers tien kaarsjes uitblazen. “Om deze verjaardag te vieren, hernemen we De Quaghebeurs . Eén van onze eerste successen. Er is veel vraag naar van onze trouwe bezoekers en we willen de mensen, die het nog niet zagen, de kans geven om kennis te maken met deze heerlijke komedie. Daarnaast plannen we nog een extra reeks voorstellingen van Café Beveren . Dat is een voorstelling die ik eerder (in 2017, red.) al creërde in het Fakkeltheater in Antwerpen. Dat draaide rond een legendarisch café waar al 80 jaar een Decap-orgel speelt. In dat café leer je de vaste stamgasten en bezoekers kennen. Ik wil er nu ook een West-Vlaamse versie van maken. Daarvoor maken we opnieuw gebruik van dat orgel. Maar omdat het nogal een imposant instrument is, zouden we de voorstelling wel spelen in enkele vaste theaters in plaats van ermee op tournee te gaan.”

Vier verhalen

En daar blijft het niet bij, want dit jaar wilde Het Prethuis uitpakken met de voorstelling Frank wordt Francine , maar ook deze verschuift naar 2023. “Dat wordt een heel druk jubileumjaar, ja. Maar het zal de moeite lonen, dat weet ik nu al.”

Bovendien is de toekomst op creatief vlak verzekerd. Want Jeroen zat het afgelopen jaar duidelijk niet stil, met dank ook aan zijn hondje dat hij vorig jaar heeft aangeschaft. “Ik moet wel bekennen dat de rust in de eerste lockdown deugd heeft gedaan. Maar ik ben meteen beginnen schrijven. Vandaag liggen er vier verhalen op het schap. Maar het gaat niet zozeer om het aantal, ik vind het vooral belangrijk om de kwaliteit van het genre te bewaken. Daarom heeft het afgelopen jaar er wel voor gezorgd dat de goesting nog wat aangescherpt is. Vroeger was er niet altijd tijd om stil te staan bij wat we deden. Nu heb ik nog meer de waarde van Het Prethuis ingezien, en wat we teweeg brengen bij de mensen. Daar ben ik heel dankbaar voor. Daarom mag het zo snel mogelijk weer beginnen, kwestie dat we de mensen weer kunnen soigneren en doen lachen.”

naar het theater