Met de zomer voor de deur maakte Visit Bruges een eerste tussenstand van de inspanningen die ze leverde voor de internationale promotie van ‘Triënnale Brugge 2024: Spaces of Possibility’. Visit Bruges deelt met Triënnale Brugge de ambitie om het vaak overroepen toeristische beeld van Brugge te nuanceren en diversifiëren. Maar precieze cijfers over het aantal bezoekers zijn er nog niet. 7.000 personen gebruikten wel al de Visit Bruges Route App om het parcours af te stappen of af te fietsen.
Visit Bruges investeerde dan ook het grootste deel van haar jaarbudget in Triënnale Brugge 2024 met onder andere de organisatie van een internationale persreis, de uitbouw van een zestalige micro-site en de ontwikkeling van een appwandeling, steeds met de nichedoelgroep van ‘culturele meerwaardezoekers’ duidelijk voor ogen.
70 artikels
Twee maanden na de aftrap van Triënnale Brugge 2024 maakt toerismeschepen Miek Hoste een tussenstand op van de eerste resultaten: “Samen met Visit Flanders en Triënnale Brugge zette Visit Bruges een persreis op voor niet minder dan 70 journalisten uit elf verschillende landen.”
“Dat het kunstenparcours door journalisten die Triënnale Brugge bezochten bijzonder gesmaakt werd, valt op te maken uit meer dan 70 positieve artikels die sinds de start zijn verschenen in internationale media. De bijdrages verschenen zowel offline als online, maar vooral in nichemedia voor hedendaagse kunst- en architectuur.”
Doelgroep
“Dat zijn media waarop Visit Bruges in lijn met haar strategie inzet om de doelgroep van culturele meerwaardezoekers te bereiken. Na afloop wordt een grondige kwantitatieve en kwalitatieve analyse van de internationale perscoverage voor Triënnale Brugge gemaakt door een extern bureau. Bij de edities van 2018 en 2021 bleek Triënnale Brugge goed voor een return aan internationale mediawaarde van respectievelijk 15 en 10 miljoen euro.”
De microsite die potentiële bezoekers in hun eigen taal moet ondersteunen in hun zoektocht naar info over Triënnale Brugge bereikte ondertussen zo’n 25.000 unieke bezoekers en is een mooie aanvulling op de tweetalige website van het evenement. Dat deze bezoekers gemiddeld 3,5 minuten grasduinen doorheen de microsite is meteen een sterke kwalitatieve indicator dat de inhoud de juiste geïnteresseerde doelgroep weet te interesseren.”
App
“Sinds de start namen meer dan 7.000 nieuwsgierige bezoekers de tijd om Brugge vanuit een verrassend en nieuw perspectief te ontdekken met de Triënnale Brugge-wandeling binnen de Visit Bruges Route App”, aldus Mieke Hoste.
De toerismeschepen merkt dat tijd nemen om de stad te ontdekken en vooral afwijken van de klassieke paden een positief effect heeft op de beleving en tevredenheid van bezoekers: “Dat is een mooie opsteker voor de strategie van Visit Bruges waarmee we de verblijfsduur en spreiding van deze bezoekers in de stad willen stimuleren. De grote investering van Visit Bruges in Triënnale Brugge werpt dus de gewenste vruchten af.”
Stadskaarten
“Waar je deze zomer in Brugge wandelt, kom je mensen met de stadskaarten van Triënnale Brugge tegen”, stelt Franky Demoan, voorzitter van Brugge Plus. “We mogen stellen dat deze vierde editie meer dan gesmaakt wordt en dat Bruggelingen en bezoekers aan de hand van de ‘Spaces of Possibility’ de stad door artistieke ogen (her)ontdekken.”
“De gedeelde inspanningen van het Triënnale Brugge-team en Visit Bruges renderen en zetten Brugge kwalitatief in de markt, niet alleen als historische, maar vooral als hedendaagse werelderfgoedstad.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier