Verschillende generaties kleuren affiche Theater aan Zee

14 figuranten poseerden voor het campagnebeeld van deze Theater aan Zee. © TAZ
Leen Belpaeme
Leen Belpaeme Medewerker KW

Theater Aan Zee heeft dit jaar als thema ‘Neem me mee, over golven en generaties’. Ook de affiche zet die generaties in de kijker, met onder meer visser Georges Lambrecht als figurant.

Van woensdag 31 juli tot en met zaterdag 10 augustus strandt het podiumkunstenfestival TAZ weer in Oostende. Vorige week werd het programma en de affiche bekend gemaakt. Dat beeld werd genomen door fotograaf Ghilain Vermeersch naar een concept van Kaat Flamey van Theater aan Zee. “Het affichebeeld is het resultaat van teamwork met ook 14 figuranten en de fotograaf. We beginnen altijd vanuit het thema en ook de link met de zee is belangrijk. Om de verbinding tussen de generaties in beeld te brengen, hebben we gewerkt met de visserskoorden”, licht Kaat toe. Het beeld is bewust zwart-wit. “Kleuren vragen soms te veel aandacht, ik wilde nu focussen op het concept zelf. Dat heeft ook iets. Het is niet echt retro, maar het is tijdloos, waardoor het mooi paste bij de generaties.”

Figuranten

KleinVerhaal hielp mee om figuranten van verschillende leeftijden te vinden. “Het is leuk dat de culturele partners meewerken aan dit verhaal. Zij hebben al heel wat ervaring met films maken en hebben zo mensen voorgesteld.” Zo komt Georges Lambrecht (72) in beeld. “Ik had al meegespeeld met de film van KleinVerhaal in de Vuurtorenwijk. Ze weten dat ze mogen bellen voor zo’n dingen. Mijn eerste filmervaring was met Cargo. Ik doe dat wel graag en ik heb veel geduld”, knipoogt Georges. “Ik breng ook altijd een zak kleren mee, ze moeten dan maar kiezen wat ik het beste aantrek.”

Dit is de affiche uiteindelijk geworden, visser Georges Lambrecht poseert links vooraan.
Dit is de affiche uiteindelijk geworden, visser Georges Lambrecht poseert links vooraan. © TAZ

Georges was jarenlang visser en werkte later op het water voor de Vlaamse overheid. Op vandaag kan je hem nog regelmatig op het water vinden met de Albatros. Hij gaat nu met passagiers in zee.

Ook filmpje

Naast de affiche worden de foto’s en een filmpje ook gebruikt voor verschillende (sociale) media. “Het filmpje werd gemaakt door iemand van TAZ Youth. We proberen zo veel mogelijk mensen te betrekken”, besluit Kaat nog. (LB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier