Theater aan Zee gaat op zoek naar extra locaties, hoopt het familiepark te kunnen behouden en gaat aan de slag met opmerkingen over de openingsvoorstelling en ticketverkoop. Het festival blik wel terug op een zeer geslaagde editie.
“Het was een fantastische editie met 700 voorstellingen door 1500 artiesten in prachtig weer. We mogen trots zijn”, zegt Hans ‘Boy’ Rabaey, algemeen leider van het theaterfestival dat 11 dagen neerstreek in de stad met het Leopoldpark als ontmoetingsplaats. Er werd gespeeld in alle zalen van De Grote Post, het Kursaal en op tientallen locaties in de wijken. Ze haalden meer bezoekers dan vorig jaar (toen 100.000, nvdr) maar willen verder geen cijfers geven over het aantal verkochte tickets of bezetting van de voorstellingen. “We vinden die cijfers niet relevant en er is soms wat een opbod tussen de festivals. Het is ook moeilijk om te meten want er zijn veel gratis voorstellingen. Café Koer zat elke avond vol en er was een fantastische sfeer. We kunnen terugblikken op een geslaagde editie en we zijn uit de kosten.”
Nadenken
Hans Rabaey kijkt al vooruit naar 2025: “We zullen vooral op zoek moeten naar extra locaties want het Kursaal kunnen we twee jaar niet gebruiken door de verbouwing. We zullen veel meer op locatie werken en nog meer aanwezig zijn in de stad. Café Koer in het park blijft bestaan. We zijn daarmee het enige festival zonder backstage waar artiesten, bezoekers en medewerkers samenkomen. Het is het DNA van ons festival. Uiteraard blijven we ook in De Grote Post programmeren.” Over Wonderwaai, de gratis familievoorstellingen in het Leopoldpark, is men bij TAZ iets voorzichtiger: “In principe gaat het ook volgend jaar door, alhoewel we daar nog altijd niet de financiën voor gevonden hebben. We hebben goede hoop.”
Warme reacties
“Ik ben blij met deze warme editie. Er zijn positieve reacties van mensen en vrijwilligers die me aanspreken”, zegt artistiek leider Cindy Godefroi. “Ons publiek wil Wonderwaai terug en het zou me pijn doen als we dat niet zouden kunnen verder zetten. Maar het is fragiel en dat heeft alles met de centen te maken.” Op haar maakte de monoloog ‘Alles van A.’ van de pas afgestudeerde Max Keustermans (Jong Theater Werk) een zeer grote indruk. “Net als wat danseres Jotka Bauwens en haar moeder deden op de Zeedijk. Ze dansten elke dag en betrokken toevallige passanten. Wat mij betreft mogen dergelijke voorstellingen een vaste waarde worden.”
Openingsvoorstelling
En dan was er ‘Ne Mobliez Mie’ van FC Bergman, de openingsvoorstelling voor 2000 personen in het Kursaal. Uit de reacties nadien bleek dat niet iedereen die waardeerde en de verwachtingen niet altijd werden ingelost. Sommige reacties waren erg nagatief en dat gebeurde nog niet vaak met een openingsvoorstelling. Temeer omdat het bejubelde gezelschap vorig jaar op TAZ nog het magistrale ‘The Sheep Song’ bracht. “Zelf vond ik de voorstelling interessant en visueel prachtig maar ik had het meer moeten kaderen. Ik begrijp de gemengde reacties volledig”, zegt Cindy Godefroi. Ze duidt en trekt lessen: “We hebben die voorstelling ‘blind’ geboekt. Er waren op The Sheep Song zo’n goede reacties dat we hun nieuwe voorstelling boekten zonder ze vooraf te zien. Ik wil me er niet achter wegsteken maar dat is de reden. Dat zal niet meer gebeuren. Een openingsvoorstelling moet een toegankelijke maar feestelijke voorstelling zijn en ik wil die zelf gezien hebben.“
Dure tickets
Voor sfeer, gezelligheid en programmatie krijgt het festival erg veel lof. Kritiek is er, en niet voor het eerst, te horen op de tickets. Volgens sommigen zijn die te duur en onvoldoende beschikbaar. “Uitverkocht, nog voor we konden boeken”, luidt de steeds terugkerende opmerking. Hans Rabaey: “We begrijpen dat het de ronde doet, maar onze ticketprijs ligt niet hoger dan de prijs in een cultuurcentrum. We zijn ons ook bewust dat er soms onvoldoende tickets beschikbaar zijn. Een van de stappen die we zullen nemen is dat we van voorstellingen langere reeksen zullen brengen zodat er genoeg tickets ter beschikking zijn. Verder hebben we nog twee extra lijnen. Mensen die het minder breed hebben kunnen via de Uitpas tickets kopen die 80 procent goedkoper zijn. Ook voor de jongeren tot 26 jaar is er een korting van 50 procent.” Ook de ‘vrienden’-formule komt in het vizier. Mensen betalen 55 euro en kunnen dan vroeger dan anderen tickets boeken. Het aantal ‘vrienden van TAZ‘ is daardoor de voorbije jaren explosief gestegen. Het festival gaat nadenken welke mogelijkheden er zijn om dat eventueel te hervormen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier