“TAZ organiseren in covidtijden? Een hele puzzel”

Hans Rabaey staat in voor de zakelijke leiding op TAZ. © GLO
Gillian Lowyck

Normaal gezien zou dit jaar de 25ste editie van Theater Aan Zee (TAZ) plaatsvinden, een feesteditie. Toch belooft de 24ste editie van TAZ er ook eentje te worden om niet te vergeten. Liefst 17 dagen én op heel wat bijzondere locaties. Maar zo’n festival organiseren tijdens corona, is een hele puzzel.

Dit jaar zal Theater Aan Zee er noodgedwongen ietsje anders uitzien, al zal dat al bij al wel meevallen. Toch is het voor de organisatie geen simpele puzzel. Café Koer bijvoorbeeld, het kloppende hart van het festival.

“Er zijn twee aspecten die meespelen bij Café Koer”, vertelt zakelijk leider Hans ‘Boy’ Rabaey. “Enerzijds willen we in samenspraak met de dienst erfgoed en de stad de druk op het Leopoldpark verminderen. De dingen die we doen in het park, doen we met respect voor de natuur. Onze impact zal dus minimaal zijn, ook de komende jaren. Zo doen we geen concerten meer in Café Koer. We focussen echt op die ontmoeting.”

Uiteraad heeft corona ook een invloed op Café Koer. “We volgen de regels van de horeca”, zegt hij. “Maar we zijn wel een evenement, dus dat betekent dat er geen bediening aan tafel is, en dat mensen gewoon aan de bar kunnen bestellen. Rechtopstaand aan de toog iets drinken zal niet kunnen, en we werken in bubbels van acht. En natuurlijk is de capaciteit ook beperkt. Vol is vol. Jetons gebruiken we niet meer, we werken enkel met een drankkaart. Die zal je kunnen opladen aan automaten. Café Koer sluit voortaan om middernacht en dat zal de volgende jaren ook zo zijn.”

Digitale boost

Dat het digitale verhaal een boost kreeg door corona, merken ze ook bij TAZ. “Vroeger verkochten we 70 procent van onze tickets online, vandaag zitten we aan 95 procent. We hebben zelfs pas vorige week een brochure laten drukken, in heel beperkte oplage dan nog. Vroeger gingen we dat niet voor mogelijk gehouden hebben, TAZ zonder brochure… Maar kijk, blijkbaar lukt dat wel.”

De ticketverkoop loopt heel vlot. Een tweetal weken voor de start van het festival is er evenveel verkocht als in 2019: ongeveer 32.000 tickets. “Maar je moet er wel rekening mee houden dat de capaciteit lager is dan in 2019”, aldus Hans. “In dat jaar hadden we 60.000 tickets beschikbaar, nu 45.000. En in 2019 verkochten we ongeveer dat aantal. Of het dus kan zijn dat het festival helemaal uitverkoopt? Dat kan. Dat is alleszins nog nooit gebeurd.”

Corona brengt ook extra kosten met zich mee: “Doordat bijna alles in openlucht plaatsvindt, hebben we echt moeten investeren in publiekscomfort, betere tribunes dus. Maar we kunnen natuurlijk niet de volledige capaciteit benutten van die tribunes. Dus je inkomsten zakken en je kosten lopen op. En de artiesten minder betalen, dat willen we niet. Gelukkig kregen we een subsidie van Toerisme Vlaanderen voor deze extra kosten.”

Volgens Hans is het een grote puzzel dit jaar. “Er komt heel wat bij kijken. Doordat het festival 17 dagen duurt in plaats van tien, kunnen vrijwilligers minder lang blijven. Dan moet je nog iemand anders vinden.”

Overgangsjaar

“Eerlijk, we werkten nog nooit zo hard als het voorbije anderhalf jaar. Van zodra we vorig jaar wisten dat TAZ niet kon doorgaan, zijn we in de organisatie van Zomer in O. gevlogen. En vanaf september, oktober startten we de organisatie van TAZ, zonder dat we wisten of we wèl gingen kunnen doorgaan of niet. We gingen ervan uit dat dezelfde maatregelen als de zomer van 2020 zouden gelden. Alles buiten en in bubbels.”

“Ik kijk er wel heel erg naar uit. We gaan er alles aan doen zodat mensen zich zoveel mogelijk op hun gemak voelen. We afficheren de maatregelen overal, ontsmetten alles… Dit jaar voelt voor mij aan als een overgangsjaar. Ik ga ervan uit dan we in 2022 min of meer normaal kunnen plaatsvinden. En dat wordt een feestjaar. Maar veel kan ik daar nog niet over zeggen”, glimlacht hij tot slot. (GLO)

Info: www.theateraanzee.be.