Meer dan 400.000 bezoekers voor Triënnale: “Evenement trekt mensen van over de hele wereld aan om Brugge door een andere lens te leren kennen”

De laarzen op de Speelmansrei van Ivan Argote werden het meest geapprecieerd. Toch koopt Brugge deze installatie van de Triënnale niet aan. © Triënnale Brugge/Filip Dujardin
Stefan Vankerkhoven

Nog tot en met zondag 1 september loopt de Triënnale Brugge. Volgens Franky Demon, voorzitter van Brugge Plus, die dit evenement organiseert, hebben meer dan 400.000 bezoekers van buiten Brugge de elf installaties bezocht. Uit en bevraging door Westtoer en Visit Bruges blijkt dat vooral koppels naar de Triënnale kwamen. 96 procent van hen toonden zich tevreden over hetgeen ze zagen.

Na dit weekend sluit de ‘Triënnale Brugge 2024 Spaces of Possibility’ . De komende vier dagen kunnen bezoekers voor een allerlaatste keer op stap in de Brugse binnenstad om de elf installaties – de twaalfde installatie in Zeebrugge van kunstenaar Ivan Morison is nog te zien tot 3 november – te bezoeken.

Enkele dagen voor het slot is het volgens voorzitter Franky Demon en toerismeschepen Mieke Hoste duidelijk dat deze vierde editie bij een zeer ruim publiek in de smaak is gevallen en zichzelf heeft overtroffen: “Ook nu weer blijkt dat de combinatie tussen monumentale hedendaagse kunst en architectuur in de straten, parken en pleinen van de historische erfgoedstad en Zeebrugge uniek is en bezoekers van over de hele wereld aantrekt om Brugge door een andere lens te leren kennen.”

Betrokkenheid

De organisatie dankt haar succes aan de doorgedreven samenwerking met stadsdiensten en aan de inzet van vele vrijwilligers en gidsen. Zo’n 120 vrijwilligers, goed voor 10.500 uren ondersteunden het evenement en doorstonden weer en wind om bezoekers wegwijs te maken. 106 door TRIBRU opgeleide gidsen en atelierbegeleiders maakten meer dan 11.500 bezoekers wegwijs langs de verschillende installaties.

In samenwerking met Westtoer organiseerde Visit Bruges voor het eerst een grootschalig bezoekersonderzoek. Doel van de bevraging was enerzijds om inzicht te krijgen in het aantal bezoekers dat Triënnale Brugge 2024 bezocht en anderzijds in hun profiel, bezoekerskenmerken en tevredenheid over deze editie. Meer dan 4.500 mensen werden in het kader van deze studie bevraagd.

Koppels

Uit de tussentijdse resultaten blijkt de appreciatie voor het evenement. “96 procent van de ondervraagden gaf aan tevreden tot uiterst tevreden te zijn over hun bezoek, 70 procent van de respondenten duidde zelfs zeer of uiterst tevreden aan”, zegt toerismeschepen Mieke Hoste.

Gidsen hebben meer dan 1600 leerlingen begeleid door de Triënnale.
Gidsen hebben meer dan 1600 leerlingen begeleid door de Triënnale. © Triënnale Brugge/Matthias Desmet

In het onderzoek werd ook gepolst naar de samenstelling van de gezelschappen waarmee bezoekers Triënnale Brugge bezochten. Hieruit bleek dat de gemiddelde groepsgrootte 2,8 personen bedroeg. Hoewel het evenement voornamelijk werd bezocht door koppels (44 procent), waren in bijna een vijfde van de gevallen kinderen mee.

“De beperkte groepsgrootte in combinatie met de spreiding van de installaties zorgde ervoor dat de impact van het evenement op de drukte in de stad minimaal is. Het onderzoek richtte zich tot nu op bezoekers uit het binnen- en buitenland”, aldus Franky Demon.

Eind oktober worden de cijfers door Westtoer vervolledigd met de respons van de Bruggelingen en de finale evaluatie van TRIBRU24 gecommuniceerd

Laarzen

Uit de bevraging blijkt dat de laarzen van het werk Who? door de Colombiaanse kunstenaar Iván Argote aan de Speelmansrei, de verbindende installatie Common Thread van het Amerikaanse SO–IL in de Kapucijnentuin en de reeks zwartgeblakerde prauwen ter hoogte van het Minnewater met de titel Grains of Paradise van de Zuid-Afrikaanse architect Sumayya Vally als publieksfavorieten worden aangeduid. Maar ook bijvoorbeeld The tower of balance van Bangkok Project Studio werd druk bezocht en Raamland door Norell/Rodhe vormde met haar gemeenschapstuin een welgekomen rustplek in het groen.

Maar liefst 162.000 keer werd naar de websites van de Triënnale Brugge en van Visit Bruges gesurft voor praktische en verdiepende info aan de hand van tekst, beeld en video. De uitgestippelde wandelapp was beschikbaar in zes talen en werd zo’n 15.000 keer gedownload.

Gidsen

Negentig gidsen uit drie Brugse gidsenverenigingen – Gidsenbond, Hello Bruges en S-wan – volgden de opleiding. Verenigingen, bedrijven, vrienden- en familiegroepen, goed voor meer dan 620 groepsrondleidingen of geschat 9.920 deelnemers, verkenden begeleid te voet of per fiets de installaties.

Zestien atelierbegeleiders verkenden samen met 24 scholen lager en secundair onderwijs of 1605 leerlingen spelenderwijs de werken. Daarnaast gingen ook heel wat klasgroepen individueel op stap met de gratis TRIBRU24-inspiratiemap.

Zaadje

Triënnale Brugge wou mensen – bewoners en bezoekers – de stad (op)nieuw laten ontdekken, verborgen, ongebruikte plekjes laten onderzoeken en een mening vormen over de toekomst van de stad. “Met Spaces of Possibility hopen we een zaadje te hebben geplant voor nieuwe of andere toepassingen en te tonen dat een evenement als TRIBRU ook gemeenschapsvormend en verbindend is. De twaalf kunst- en architectuurinstallaties, en de herinneringen die ze zullen nalaten, zijn hier het bewijs”, besluit burgemeester Dirk De fauw.

Vanaf 2 september verdwijnen alle installaties systematisch uit het straatbeeld en is het uitkijken naar de vijfde editie van Triënnale Brugge in 2027.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier