KIJK – 35.000 toeschouwers op vernieuwde Gouden Boomstoet in Brugge: ontdek het hier in tekst en beeld

Stefan Vankerkhoven

Zondagnamiddag trok de Gouden Boomstoet door de straten van Brugge. 35.000 belangstellenden daagden op voor dit evenement. Het was zeven jaar geleden dat deze stoet georganiseerd werd.

1/50

2/50

3/50

4/50

5/50

6/50

7/50

8/50

9/50

10/50

11/50

12/50

13/50

14/50

15/50

16/50

17/50

18/50

19/50

20/50

21/50

22/50

23/50

24/50

25/50

26/50

27/50

28/50

29/50

30/50

31/50

32/50

33/50

34/50

35/50

36/50

37/50

38/50

39/50

40/50

41/50

42/50

43/50

44/50

45/50

46/50

47/50

48/50

49/50

50/50

1/50

2/50

3/50

4/50

5/50

6/50

7/50

8/50

9/50

10/50

11/50

12/50

13/50

14/50

15/50

16/50

17/50

18/50

19/50

20/50

21/50

22/50

23/50

24/50

25/50

26/50

27/50

28/50

29/50

30/50

31/50

32/50

33/50

34/50

35/50

36/50

37/50

38/50

39/50

40/50

41/50

42/50

43/50

44/50

45/50

46/50

47/50

48/50

49/50

50/50

Voor de stoet uit ging moesten de toeschouwers enkele kleine regenvlagen trotseren. Toen het zonnetje doorbrak, kreeg het een daverend applaus. 1500 figuranten namen deel aan de Gouden Boomstoet. Brugge Plus gaf de opdracht aan artistiek directeur Tom Ternest om de stoet aan te passen aan een hedendaags publiek.

Want de vorige editie, die nog teveel geënt was op het concept dat Antoon Viaene uit 1958 uit dokterde, bleek verouderd en werd onvoldoende gesmaakt.

Vernieuwd concept

Op advies van historicus Jan Dumolyn werden enkele aanpassingen gedaan. Zo werd Jan Breydel in het tafereel van de Guldensporenslag vervangen door Jan Heem.

De Duitse Hanze mocht deelnemen aan de stoet, in 1958 was dit niet het geval bij de creatie van de stoet. Te gevoelig na WOII. Onder de Vikingen, zonder hoorntjes op de helmen (!), bevonden zich enkele vrouwelijke krijgers. Een pittig detail was de verwijzing naar het feit dat de Noormannen door het stelen van het goud en het zilver uit de Gentse Sint-Pietersabdij de lokale economie een boost gaven.

Ook de kruistochten kregen een historische correctie: geen geketende Moren meer, maar de komst van kruiden en boeken uit het Oosten om de economische en intellectuele wisselwerking tussen West-Europa en het Midden Oosten te beklemtonen. Al opperde een kritische toeschouwer dat de kruistochten onderbelicht werden in de voorgestelde geschiedenis van het graafschap Vlaanderen.

We kregen wel een tafereel te zien met godsdienstfanaticus Pieter De Kluizenaar die ten oorlog opriep. Maar zeker van de Vierde Kruistocht, toen het Heilig Bloed vanuit Constantinopel naar Brugge kwam (de kruisvaarders bereikten nooit Jeruzalem), geen spoor in de stoet.

Samen met regisseur Dominique Deckers en algemeen coördinator Kasper Verhelst creëerde Tom Ternest een nieuw spektakel, met veel meer interactie met het publiek. En de Brugse Zotten zorgden voor de nodige humor.

Actueel luik

Er was ook een hedendaagse knipoog: velen zullen wel de link gelegd hebben tussen de middeleeuwse pest en corona. Voor het actuele luik zorgde de Antwerpse kunstenares Elise Eeraerts.

Zij bracht als sluitstuk van de stoet symbolisch de afgebrande top van het Belfort terug naar Brugge: een replica van de spits die in de 15de eeuw de Halletoren bekroonde.

Al diende haar man Roberto een week voor de stoet het meterslange hedendaagse kunstwerk af te werken. Want de kunstenares werd mama en vertoefde de voorbije dagen bij haar pasgeboren baby.

Centraal in de vernieuwde Gouden Boomstoet stond het huwelijk van Margareta van York met Karel de Stoute in 1468. Toen was dit huwelijk de aanleiding tot een tiendaags feest in Brugge.

Het huidige spektakel viel uiteen in vier hoofdstukken: de Bruggelingen verwelkomden de Engelse prinses Margareta, ze gaven haar een geschiedenislesje over het graafschap Vlaanderen, het huwelijksfeest en de hedendaagse interpretatie met het kunstwerk van Elise Eeraerts.

Zwaardgevechten

Wat het meeste indruk maakte, waren de mooie kostuums en de geslaagde dansjes. Enkele acrobaten beklommen de tribunes, steltenlopers en jongleurs kleurden met hun acts de stoet. Ook de figuranten die de opdracht gekregen hadden om met een strontkar de paardendrollen op te rapen, kregen veel applaus.

Het meest spectaculair waren de galopperende ridderpaarden en de zwaardgevechten van de Brugse Hallebardiers. De fraai geborduurde Franse lelies van de Franse ‘chevaliers’ werden door gedetineerden in de Brugse gevangenis vervaardigd. In schril contrast hiermee stond de stille scene van de vermoorde Karel de Goede. Bruggeling Timothy Gurdebeke moest meer dan twee uur lang onbeweeglijk liggen en een lijk incarneren…

Minpunt

Een klein minpunt. Zonder programmaboekje was het onmogelijk om elk tafereel te vatten. Figuranten die taferelen moesten duiden werden vaak overstemd door muziekkorpsen in de volgende groep. In de tribunes mopperde een Belgicist: “Waarom wordt het Vlaams volkslied vertolkt, dat nummer werd pas in de 19de eeuw gecomponeerd! Nog een geluk dat de Vlaamse leeuw op de vlaggetjes een rode tong heeft….”

De Gouden Boomstoet ging volgens de politie uit zonder incidenten, lokte 35.000 toeschouwers en smaakt naar meer. Omdat de stoet in de vakantiemaand augustus geprogrammeerd stond, werd geopteerd voor slechts een eenmalig spektakel en niet gespreid over twee weekends. Brugge Plus vreesde anders onvoldoende figuranten te kunnen aantrekken. Buiten de vakantieperiode zouden nochtans meer scholen kunnen betrokken worden in dit geslaagd, vernieuwd evenement. Voldoende voer voor de evaluatie én de voorbereiding van de volgende editie…

(Tekst: Stefan Vankerkhoven Beeld: Davy Coghe)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier