Kasper Verhelst is nieuwe projectleider van de Gouden Boomstoet: “Het wordt ondeugender, met wat satire”

Kasper Verhelst, algemeen coördinator van de Gouden Boomstoet, met een gedemilitariseerde kruisboog. © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

Binnenkort is het weer zover: op zondag 25 augustus trekt de Gouden Boomstoet vanaf 14.30 uur weer door de Brugse straten. De vorige editie dateert van zeven jaar geleden. Brugge Plus tekende een nieuw concept uit en duidde Kasper Verhelst (38) aan tot projectleider. “De grootste uitdaging van mijn carrière tot nu toe”, bekent hij.

Voor Kasper Verhelst moet zondag 25 augustus alles wijken, zelfs het feit dat hij die dag twintig jaar samenzijn met zijn vrouw Silke had willen vieren. “De stoet slorpt veel aandacht en energie op, het vergt offers voor het thuisfront”, geeft de projectleider van De Gouden Boomstoet, die twee kinderen – Lias (9) en Max (4) – heeft, toe.

Kasper Verhelst verhuisde twintig jaar geleden van Roeselare naar Brugge. Hij is van opleiding leraar biologie en plastische opvoeding – hij volgde les bij Vives in Brugge – en gaf tot 2019 halftijds les, onder andere in de Maricolen. Van 2011 tot 2022 was hij coördinator ‘participatieve kunstpraktijken’ in cultuurcentrum De Spil in Roeselare.

Sterk team

“Toen Brugge Plus mij eind 2022 vroeg om de algemene leiding te nemen over Gouden Boomstoet, moest ik even schrikken. Aanvankelijk antwoordde ik ‘nee’, maar twee maanden later kreeg ik opnieuw dezelfde vraag en hapte ik toe. Ik kende die organisatie, want ik had tien jaar eerder nog meegewerkt aan het kunsteducatieve luik van ‘Uitwijken’ en het project ‘Vel tegen Vel’ van Brugge Plus.”

“Onze nieuwe stoet zit in het DNA van Brugge”

“Mijn taak behelst officieel ‘projectleiding’. In de praktijk betekent het de meest uiteenlopende uitdagingen aangaan en honderden medewerkers aansturen. Ik kan gelukkig terugvallen op een sterk, tienkoppig team, met de expertise van Ellen Verstraete, die de stoet in 2017 organiseerde.”

Gouden erfenis

“En we konden starten met een gouden erfenis: de praalstoet die scenarioschrijver Antoon Viaene, kunstenaar Arno Brys en stoetenbouwer Frans Vromman in 1958 gecreëerd hebben.”

“Maar de tijden veranderen, in 2017 stelde Brugge Plus vast dat de stoet onvoldoende met zijn tijd mee geëvolueerd was. De tribunes raakten niet uitverkocht, het was moeilijk om nog voldoende figuranten te vinden. De stoet sprak een hedendaags publiek niet meer aan.”

“We moesten dus renoveren, een nieuwe stoet opbouwen die tegelijkertijd in het DNA van de stad Brugge zit, gebruik maakte van de huidige technieken én historisch verantwoord is.”

Interactie

“Zeven jaar na de vorige editie hebben historici inhoudelijk bijgestuurd, door fantasietjes uit de oorspronkelijke stoet te halen. Middeleeuwse dokters droegen ten tijde van de pest geen masker met een vogelbek, de Vikings hadden geen helmen met hoornen.”

“Zelf heb ik de vijftiende eeuwse kronieken van Antoon de Roovere gelezen en die van Olivier de La Marche met hulp van chatgpt en historicus Jan Dumolyn uit het oud-Frans vertaald.”

Ooggetuigen

“Zij waren ooggetuigen van het huwelijk van de Britse prinses Margareta van York met de Bourgondische hertog Karel de Stoute. Dat tiendaags trouwfeest wordt de hoofdmoot van de stoet. We kunnen jammer genoeg geen wijn laten spuiten uit Brugse fonteinen, zoals in 1468, toen de Vlaamse Primitief Hugo van der Goes als scenograaf onderdelen ontwierp.”

“Er komt meer interactie met het publiek”

“Het nieuwe concept is geen statische praalstoet meer, het is dynamischer, er komt meer interactie met het publiek. Het was geen sinecure om in de zomervakantie meer dan 1.500 figuranten te vinden. Maar het is toch gelukt. Opvallend detail: we hebben veel kostuums moeten verruimen, nogal wat deelnemers zijn iets volumineuzer dan de figuranten uit 1958.”

Kruisbogen

“De huidige stoet vergt veel van de figuranten, ze moeten hun grenzen verleggen en meer acteren dan vroeger. Voor sommigen wordt het fysiek erg zwaar. 25 leden van de Sint-Michielsgilde van de Hallebardiers, waarvan ik zelf lid ben, moeten duelleren in een harnas van 45 kg.”

“Ze vechten met ijzeren en niet met houten zwaarden. Ik heb het wapenpark historisch verantwoord uitgebreid en veiligheidshalve de kruisbogen gedemilitariseerd.”

“De stoet wordt ondeugender, met wat satire. We breken de grenzen open en kleuren buiten de lijntjes. Brugse Zotten zullen tussen het publiek lopen, narren zullen gevels en muren beklimmen. Het spelplezier primeert bij de figuranten, hun enthousiasme is groot tijdens de repetities.”

Wijnfonteinen

“Ook de Brugse muziekkorpsen zijn bereid om een middeleeuws repertoire te spelen. De school Het Kleurenpallet heeft de schilden op een praalwagen geverfd. Het enige werkpunt: de diversiteit verhogen, nieuwe Bruggelingen vinden hun weg nog niet naar de stoet. Dat is een uitdaging voor de editie van 2028. Net als de wijnfonteinen”, besluit Kasper Verhelst.

Info: www.goudenboomstoet.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier