Herr Seele werkt aan reeks Ensoriaanse kunstwerken: “Kama en ik zien ons als navolgers van de meester”

“Aanvankelijk was ik bang van Ensor, want hij is verdomd goed”, zegt Herr Seele. © EFO
Edwin Fontaine
Edwin Fontaine Medewerker KW

Voor een expo in zijn belle-époquewoning Villa Volta in de Euhprosine Beernaertstraat maakte Herr Seele 30 Ensoriaanse schilderijen. Hij portretteert mensen uit de buurt, kinderen en ook Cowboy Henk. Met een knipoog naar de meester. “Ensor is één van de beste schilders ooit en wordt alsmaar groter”, zegt Herr Seele.

“Mijn moeder was een grote Ensorfan en toen ik 13 jaar was, heb ik een zelfportret gemaakt met Ensor op de achtergrond”, zegt Herr Seele, die samen met zijn decennialange kompaan Kamagurka een groot project opzet in het kader van het Ensorjaar. “Onze kapstok is ‘Vive la sociale’, de slogan die te zien is op Ensors meesterwerk De intrede van Christus in Brussel uit 1888. Die hebben we geïnterpreteerd als ‘leve het sociale’ en we hebben daarbij mensen uit Oostende geportretteerd in een Ensoriaanse setting”, zegt Herr Seele. De 63-jarige striptekenaar, kunstenaar en mediafiguur, net als Ensor geboren op de 13 april, is helemaal in de ban van Oostendes bekendste meester. “Ik maakte onder meer een heel groot werk, gebaseerd op Christus bedaart de storm van Ensor. In een boot, met rondom hem migranten, staat Cowboy Henk als Christus. Het werk is zo groot dat het nog niet zeker is dat het in de exporuimte van Villa Volta zal passen. In totaal zijn er nu al een 30-tal werken en het is de bedoeling dat ik tijdens de expo nieuwe schilderijen blijf maken.”

Op dreef

“Ik heb hier maar een paar maanden aan gewerkt. En dat komt omdat ik erg op dreef was. Voor Humo maak ik wekelijks een schilderij over de actualiteit, dus het zit in de vingers”, luidt het. Herr Seele verdiepte zich in Ensor. “Me inwerken in zijn oeuvre en techniek leerde me veel bij. Hij werkte met verf die redelijk dik lag op het doek. Vroeger deed ik dat niet, maar ik heb me de techniek eigen gemaakt. Het is niet eenvoudig want de verf kan ‘craqueleren’. Ook voor het coloriet liet ik me inspireren door Ensor. Hij gebruikte de moderne kleuren van toen.”

“Ik ben een geboren portretschilder en het was een plezier om de mensen in beeld te brengen voor onze hommage aan Ensor”, zegt Herr Seele.
“Ik ben een geboren portretschilder en het was een plezier om de mensen in beeld te brengen voor onze hommage aan Ensor”, zegt Herr Seele. © EFO

Naast Ensoriaanse taferelen staan de portretten van de gewone Oostendenaars centraal. “Ik ben een geboren portretschilder en het was een plezier om de mensen in beeld te brengen. Het zijn kennissen, mensen uit de buurt of mensen die ik op straat aansprak. En dat leidde tot heel verrassende ontmoetingen en portretten. Zoals met die Iranees die tien jaar in Turkije had gewoond en er weg moest. Hij legde te voet een weg af in 13 landen en kwam aan in Oostende. Hij had een vreemde en ontheemde blik, die ik ook vastlegde op doek.”

“Kama en ik zien ons als navolgers van de grote meester. Humor, het absurde en het surrealisme zijn belangrijk bij ons. Voor onze hommage aan Ensor hebben we clichés, zoals maskers, vermeden. Ik moet toegeven dat ik bang was van Ensor omdat hij zo verdomd goed is. Hij is één van de beste schilders ooit. En we hebben deze gigant toch maar mooi als visitekaartje voor Oostende. En hij wordt alsmaar groter.”

Schoolkinderen

Herr Seele werkte ook samen met een OKAN-klas voor anderstalige nieuwkomers. “Ze waren op bezoek in mijn atelier en ik heb ze spontaan op doek gezet. Kinderen zijn niet eenvoudig te portretteren, want ze zitten niet stil of gaan net freezen en lachen. Het was een interessant moment om te mediteren over Ensor en het kind. Hij had geen kinderen en was geen kindervriend.”

Moeder van Ensor

“Er komt ook een boek over de expo en daarin zullen we voor het eerst een foto van de moeder van Ensor tonen. Ze werd door hem wel geschilderd, onder meer op haar sterfbed. We wisten tot nu toe niet precies hoe ze er uit zag. Ik kon vier jaar geleden de foto op de kop tikken uit de entourage van de fotograaf. De foto zal ook te zien zijn op onze expo. In het boek staan de werken, mijn teksten, curiosa, een beschouwing van een kunsthistoricus en een unieke foto van hoogleraar Ernest Rousseau, bij wie Ensor terecht kwam in Brussel.”

De expo, met ook objecten en video’s van Kama, is te zien van 22 maart tot 22 september in de belle-époquewoning Villa Volta in de Euphrosina Beernaertstraat 150 op vrijdag, zaterdag en zondag van 10 tot 18 uur en tijdens de vakanties van woensdag tot zondag. De toegangsprijs bedraagt 5 euro.

Lees meer over: