‘Les bains d’Ostende’ van James Ensor inspireerde 134 jaar later de Oostendse fotograaf Daniël de Kievith tot zijn reeks ‘Plein Saison’ nu te zien in de Nieuwe Gaanderijen op de zeedijk in de stad aan Zee.
Ensor legde tussen 1890 en 1989 het baden in zee door een overwegend mondain publiek in het internationale kuuroord Oostende spottend vast in een schilderij, tekening en ets. Meteen een zedenschets van de strandcultuur in die dagen.
‘Les bains d’Ostende’ inspireerde fotograaf Daniël de Kievith (74) tot zijn reeks ‘Plein Saison’, nu in de Nieuwe Gaanderijen. De Kievith koos voor een uniek procedé waarmee hij zijn foto’s digitaal omzette in een door hem gekozen Ensoriaanse tekenstijl. Deze door hem geregisseerde beelden bewijzen dat het Oostendse zomerse strand met haar wiegende mensenzee unieke maar ook tijdloze beelden oproept.
“Ik blijf ook vandaag nog experimenteren en zoeken naar nieuwe wegen bij het fotograferen”, zegt de Kievith die zowat drie jaar geleden met dit project gestart is en voor de expo een selectie maakte uit zijn 150 afgewerkte beelden. “Met mijn actuele bewerkte foto’s wilde ik in de unieke sfeer en timbre van het drukbevolkte zomerse strand in Oostende in tijd en ruimte vatten.”
Topfotograaf
“De eigenzinnige en hedendaagse kijk op de werken van de meester door een topfotograaf als Daniël de Kievith maakt van de expositie een kleurrijke en poëtische wandeling doorheen ons prachtige openluchtmuseum”, aldus schepen van Vrije Tijd, Bart Plasschaert.
Eerder al verzorgde de Kievith de fotografie voor het boek ‘Ensor’ van het toenmalige Museum voor Schone Kunsten op het Wapenplein, net als de foto’s voor ‘De intocht van Christus in Brussel’. Voor zijn foto-expo ‘Promenade’ in het Spilliaerthuis en de Nieuwe Gaanderijen liet hij zich inspireren door Spilliaert.
‘Plein Saison’ loopt tot en met 21 augustus in de Nieuwe Gaanderijen, Koning Boudewijnpromenade en kadert in een reeks van de fotograaf over Oostende en Ensor. Zo bracht hij tijdens het vorige Ensorjaar 25 jaar geleden zijn ‘Tableaux vivants’ in het Museum voor Schone Kunsten en belichtte hij met ‘Gezichten’ de ‘Mars op Oostende’ in 2011. (Marc Loy)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier