Een kijk achter de schermen bij de stoetenbouwers voor de Breugelstoet

Leden van de werkgroep ‘Stoetenbouwers’ bij hun nieuwste aanwinst: een omgebouwde hooiwagen uit de goede, oude tijd. © GGM
Georges Gielen
Georges Gielen Medewerker KW

Op dit ogenblik wordt de laatste hand gelegd aan een drietal grote nieuwe wagens voor de Bruegelstoet van 1 september. Makers van dienst zijn Luc Rotté en Luc Bauwens, die kunnen rekenen op een ploeg van zo’n 7 man. Opvallend detail: elke wagen in de stoet – groot of klein – wordt getrokken door trekpaarden of door mensen. Er komt geen tractor aan te pas.

“We knutselen graag”, lachen Luc Rotté en Luc Bauwens en dat blijkt ook uit een van de nieuwste wagens, die praktisch afgewerkt is. Die zit bijzonder stevig in elkaar. “Ik denk dat we samen toch al zo’n twaalf wagens hebben gebouwd”, vertellen Luc & Luc. Zij hebben overigens ook reus Hendrik gemaakt. Elke wagen moet een aantal Bruegeliaanse spreuken uitbeelden. Uitzonderlijk mogen we bij één wagen even een kijkje nemen. Het is een houten huis met ramen en buiten hangt aan een houten paal een mand met een bloot gat in. We hebben hem: ‘Met je gat door de mand vallen’. In een ander hoekje schuilt de uitdrukking ‘Twee vliegen in één klap slaan’.

“Daar hebben we toch een paar maand aan gewerkt”, vertellen de stoetenbouwers. “Eerst maken we een maquette, zodat iedereen een goed beeld heeft van wat er komt. Daarna gaan we aan de slag. Deze wagen is gebouwd op het chassis van een oude hooiwagen. We verkiezen voornamelijk oudere landbouw-wagens, omdat die nog een manuele rem hebben. Dat is nodig, als je de wagen door paarden laat trekken. Onze oudste kar in de stoet moet toch al zo’n eeuw oud zijn. “

Strakke regie

De hele stoet telt in totaal zo’n 35 grote en kleine wagens. Dat vraagt een strakke regie, om een vlotte stoet te krijgen. “Regelmatig houden bijvoorbeeld de vendelzwaaiers of de jachthoornblazers op enkele plaatsen een demonstratie, waarop de stoet even halt houdt. Dan heb je een goede, interne communicatie nodig, om te zorgen dat er geen files of gaten in de stoet vallen”, aldus voorzitter Dirk De Meyere. Maar rond elke grote wagen cirkelen ook nog eens groepjes, die de Bruegeliaanse spreuken zo visueel mogelijk moeten uitbeelden. Daar zijn ook duidelijke afspraken voor nodig, om geen chaotische toestanden mee te maken. De wagens worden uitsluitend gebruikt in de stoet. Vermits er geen tractoren worden gebruikt, zet de organisatie elke grote wagen op transport naar hun startplaats.

Ervaren paarden

De uitgebreide Bruegelstoet zal zo’n 500 figuranten tellen, verdeeld over 46 groepen. Daar zitten zo’n achttien trekpaarden tussen. Worden die daar niet zenuwachtig van? “Alle paarden worden vergezeld door begeleiders en ruiters”, weet Luc Rotté. “Verschillende trekpaarden hebben trouwens al deelgenomen aan andere stoeten, zoals de Gouden Boomstoet in Brugge en de Oogststoet van Massemen bij Wetteren. Dat zit dus wel goed.” Het is opvallend hoe enthousiast het Bruegel-comité naar 1 september uitkijkt. Ze zitten werkelijk op hete kolen. En ook dat is een Bruegeliaanse spreuk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier