De Haan sluit Beaufort terug in de armen, met de god van de zee en pekingeenden

Redactie KW

Op de zeedijk aan de kant van de watersportclub in De Haan, werd vrijdagochtend het eerste kunstwerk voor de nieuwe Beaufort geïnstalleerd.

Het gemeentebestuur had bij de ‘Eternity-Poseidon’, een werk van de Chinese kunstenaar Xu Zhen, naar eigen zeggen meteen een goed gevoel. “Terwijl de andere werken waaruit wij de keuze kregen meer iets voor in de stad waren, paste dit beeld naar ons gevoel wél perfect binnen het kader van De Haan. Ook de achtergrond bij het beeld klopt: Poseidon is de god van de zee“, klinkt het bij de Haanse schepen van Cultuur.

Bij de vorige editie in 2015 draaide Beaufort voor De Haan uit op een grote teleurstelling

Het kon dan ook niet anders of erop zijn voor de nieuwe triënnale, want bij de vorige editie in 2015 draaide Beaufort voor De Haan uit op een grote teleurstelling. Schepen Rudi Cattrysse verwijst zelf nog eens naar de omstreden mosselschelpen aan ‘t Strangegat: spelende kinderen liepen daar toen snijwonden door op. “Maar ook het werk in de Potinière trok op niet veel. Beaufort 2015 was een regelrecht fiasco, zowel van onze eigen inwoners als van toeristen kwam er toen bakken kritiek.”

En terecht dus volgens Cattrysse. “Die kunst was ook schandalig duur in verhouding tot wat het voorstelde. Neen, die vorige editie van Beaufort was echt geen reclame”, klinkt het. Beaufort 2018 moet die miskleun dus doen vergeten, en in De Haan geloven ze er alvast in. “Dit ís ook echt een terugkeer naar de kwaliteit van de eerste edities. De kunstwerken zijn nu opnieuw veel toegankelijker”, vindt schepen Cattrysse. “Maar de vorige keer heeft de provincie achteraf ook al haar goodwill getoond. We kregen toen net als Blankenberge de helft terugbetaald.”

Achteraf blijven we ook niet met lege handen achter

Voor deze zesde editie telde De Haan wel 85.000 euro neer, terwijl dat in 2015 slechts 40.000 euro was. “Het transport was om te beginnen niet goedkoop: het beeld komt helemaal uit Shanghai”, verdedigt Cattrysse zich. “En nu betalen we misschien wel twee keer zoveel, deze keer krijgen we tenminste iets waar we zelf voor gekozen hebben en waar we dus ook volledig zelf achterstaan. Achteraf blijven we ook niet met lege handen achter.”

Voor die 85.000 euro wordt het kunstwerk namelijk eigendom van de gemeente, en kan het na afloop van Beaufort dus gewoon in De Haan blijven. “Voorts is in dat bedrag ook nog de volledige promotiecampagne inbegrepen, die voor deze editie veel professioneler werd uitgewerkt. Onze eigen nieuwe beeldenroute Sculptures@Sea die eind maart van start gaat, wordt promotioneel bovendien gekoppeld aan Beaufort. En tot slot blijven we er ook van overtuigd dat de kunsttriënnale eens een ander publiek naar De Haan brengt”, besluit Cattrysse.

De sokkel waar de Poseidon op steunt, zal eerstdaags bekleed worden met arduin. Ook moet er nog een infobordje komen bij het kunstwerk, dat voluit eigenlijk ‘Eternity-Poseidon, Pigeons’ heet: als je van wat dichterbij kijkt, zie je dat het geen duiven, maar gelakte pekingeenden zijn die op Poseidons hoofd en armen zitten. De pekingeend is in China een nationaal symbool, een ironische knipoog waarmee Xu Zhen stereotypes en vooroordelen over oost en west aanraakt. Als kunstenaar is de Chinees veelbesproken: in 2005 zou hij bijvoorbeeld in naam van de kunst het topje van de Mount Everest hebben afgezaagd. In ons land was eerder al werk van hem te zien in het S.M.A.K.

(WK)