Het Cultuurcentrum Brugge beleefde de drukste kerstvakantie ooit en heeft zich hersteld na de moeilijke coronajaren. Uit een grootschalig onderzoek blijkt dat ook de bezoekers tevreden zijn.
Terwijl in de kerstvakantie van 2021 de Koninklijke Stadsschouwburg en andere zalen van Cultuurcentrum Brugge wegens de covidcrisis nog gesloten waren, beleefde het Cultuurcentrum een jaar later de drukste kerstvakantie ooit. In de tweede helft van december 2022 waren alle voorstellingen uitverkocht.
“Dat zette de kroon op een druk jaar waarin het cultuurcentrum zich volledig herstelde van de covidcrisis. De bezoekersaantallen van 2022 lagen met een totaal van ongeveer 150.000 zelfs iets hoger dan het pre-coronajaar en bijzonder feestjaar ‘150 jaar Koninklijke Stadsschouwburg’ 2019”, zegt schepen van Cultuur Nico Blontrock.
Brugs talent
De massale publiekopkomst of -terugkomst valt niet alleen te zien in de reguliere avondprogrammatie of bij de uitverkochte schoolvoorstellingen van Cultuurcentrum Brugge. In 2022 organiseerde het Brugse cultuurhuis onder andere ook zeer succesvolle festivals zoals het accordeonfestival Airbag, het gamefestival Playtime of het festival rond Brugs talent, Brugotta Festival. Maar ook een buitengewoon drukbezochte tentoonstelling als Sant in de hallen van het Belfort kon rekenen op een zeer enthousiast publiek, met ongeveer 25.000 bezoekers.
“Terwijl het begin 2022 bang afwachten was of de bezoekers de weg naar de cultuurhuizen zouden terugvinden, kunnen we een jaar later zeggen dat de toestand zich volledig genormaliseerd heeft. Net als in de andere sectoren blijkt er een onverwoestbare goesting bestaan om uit te gaan en te genieten van het ruime culturele aanbod in deze stad,” zegt schepen van Cultuur Nico Blontrock.
Grootschalig onderzoek
Cultuurcentrum Brugge nam in 2022 deel aan een grootschalig onderzoek naar het profiel, de wensen en de tevredenheid van de bezoekers. Daaruit blijkt dat het Cultuurcentrum een trouw publiek heeft dat zijn grote tevredenheid uitspreekt (85%). De leeftijdssamenstelling van de respondenten van de enquête is in Brugge vergelijkbaar met de rest van Vlaanderen: de gemiddelde leeftijd is 56 jaar, maar dat houdt geen rekening met de 12.000 jongeren die in klasverband naar voorstellingen komen.
Opmerkelijk is dat het Brugse publiek iets meer gebruik maakt van de digitale communicatie en digitale ticketverkoop dan elders. Daar merkt het Cultuurcentrum een duidelijke versnelling na de coronacrisis. Zelfs zeventigplussers zijn duidelijk meer digitaal vaardig dan enkele jaren geleden.
Uitdagingen
“Hoewel het Cultuurcentrum zich goed hersteld heeft na de helse coronajaren zijn er naar publiekssamenstelling zeker nog uitdagingen”, stelt Filip Strobbe, directeur van Cultuurcentrum Brugge. “De bevolkingssamenstelling van Brugge is snel aan het veranderen. Dat zie je in de kleuterklassen, maar nog niet in ons publiek. Hoe we die nieuwe inwoners van Brugge ook warm maken voor kunst en cultuur is een uitdaging waarop we volop willen inzetten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier