Dat jonge kinderen gestimuleerd moeten worden om veel en vaak te lezen, weten de leraren van het eerste leerjaar van basisschool De Wassenaard in Varsenare maar al te goed. Zes keer per week lezen hun kinderen gedurende vijfentwintig minuten in leesniveaugroepen om hun leesvaardigheid te stimuleren, maar evenzeer om te ontdekken wat leesplezier is. Sinds vele jaren kunnen ze hiervoor een beroep doen op ruim 60 vrijwilligers om een groepje lezertjes te begeleiden.
“Zodra de kinderen de leestechniek onder de knie hebben, starten we met lezen in niveaugroepen”, vertelt juf Monique die al vele jaren de drijvende kracht is achter het leesniveaulezen. “Daarnaast zoeken we nog naar andere werkvormen om onze leerlingen veel en vaak te laten lezen. Hoe dan ook, de inbreng van onze leesbegeleiders is van onschatbare waarde. Daarom verwennen we hen ook regelmatig met een attentie of een klein geschenkje.” Gerda Pynebrouck (68) is een van de vele oma’s die regelmatig een leesgroepje begeleidt. “Ik engageer me ondertussen al vijf jaar omdat ik het heel belangrijk vind dat jonge kinderen veel en vaak lezen. Lezen is de basis van alle wijsheid en wekt interesse op bij kinderen.” Ook Roos Verstraete (69) deelt de mening van Gerda. “Ik heb zelf les gegeven in het buitengewoon onderwijs en weet maar al te goed hoe belangrijk lezen is. Zoals heel wat andere leesbegeleiders ben ik als leesoma gestart toen mijn kleinkinderen hier op school zaten. Ondertussen doe ik het al tien jaar en ik vind het nog steeds heel leuk om een groepje kinderen te begeleiden.”
Kans
De leerkrachten van het eerste leerjaar horen vaak van de kinderen dat ze het leuk vinden dat iemand anders hen begeleidt. “Ze krijgen ook veel aandacht, want de groepjes bestaan hooguit uit drie leerlingen”, aldus Geert Verscheure (70) die zich al heel wat jaren samen met zijn echtgenote engageert als leesbegeleider. “Het is belangrijk dat kinderen die thuis niet vaak lezen of daar de kans niet toe krijgen hier op school gestimuleerd worden om eens een boekje te lezen. Ook jongens en meisjes die moeite hebben met de leestechniek worden geholpen in een individueel leesgroepje.” (PDC)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier