Een 50-jarige ex-bankdirecteur uit Oostende riskeert geen straf meer, ook al zou hij zijn klanten voor drie miljoen euro hebben opgelicht. Het strafdossier is inmiddels verjaard. “Ik excuseer mij namens justitie”, richtte de voorzitter zich tot de burgerlijke partijen. Die hopen wel nog hun zuurverdiende centen terug te zien.
Eind de jaren negentig werkte Yves B. zich op tot directeur van zijn eigen bankkantoor, eerst in Oostende en later in Oudenburg. Dat laatste groeide uit tot een van de succesrijkste landelijke kantoren van BNP Paribas Fortis. Met zijn vlotte praatjes en charmante voorkomen was B. alom gerespecteerd.
Strafvordering verjaard
Maar tussen 2007 en 2010 zou hij samen met zijn kompaan Michel D. (54) klanten voor drie miljoen euro hebben opgelicht. Ze beloofden hen woekerwinsten tot 22%, maar uiteindelijk bleek al het geld verdwenen. In eerste aanleg werden de bankdirecteur, zijn kompaan en BNP Paribas Fortis wel schuldig verklaard, maar omdat de redelijke termijn was overschreden – het onderzoek liep tussen 2010 en 2013 – kregen ze geen straf. Drie jaar na hun veroordeling, riskeren ze in beroep zelfs geen straf meer want de strafvordering is verjaard in 2022. De voorzitter van het hof excuseerde zich dan ook aan alle burgerlijke partijen. “Ik excuseer mij namens justitie. Wij werken allen met de mouwen opgestroopt, maar er zal meer nodig zijn.”
Hij laakte het gebrek aan middelen en mensen om dergelijke zaken sneller vooruit te laten gaan.
Grote hiaten in strafonderzoek
Maar het is niet omdat de beklaagden geen straf meer kunnen krijgen, dat er niet geoordeeld kan worden omtrent die drie miljoen euro. Daarvan blijft de bankdirecteur erbij dat het onderzoek slecht is gevoerd, dat er grote hiaten zijn in het strafonderzoek en er ook geregeld naamsvergissingen zijn, al dan niet opzettelijk. “Men wou het verhaal doen kloppen dat dit een sjoemelende bankdirecteur is!”, pleitte advocate Stien Dijckmans. Zij en meester Luc Arnou wezen met de beschuldigende vinger naar kompaan Michel D. die als tussenpersoon fungeerde tussen de klanten en Yves B. Maar die laatste liet voor het hof echter verstek en kon zich dus niet verdedigen. “Mijn cliënt is nu alles kwijt: zijn chalet, relatie, voertuig, werk, … ”, zei meester Dijckmans.
Slachtoffer hopen centen terug te zien
Een stelling die door de burgerlijke partijen op schamper gelach werd onthaald. Zij hopen nog steeds om hun zuurverdiende spaarcenten na meer dan veertien jaar eindelijk terug te zien van BNP Paribas Fortis, Michel D. en Yves B. Aan één cliënt gaf Fortis zijn fout al toe en sloot al een dading af. Geert Lenssens, advocaat van heel wat gedupeerden, haalde vooral hard uit naar de bank. “Dit dossier is ontluisterend voor de bankdirecteur, maar ook voor Fortis. De bank keek toe op de controlemechanismen, maar deed niks terwijl in 2009 en 2010 al onregelmatigheden werden vastgesteld. Zo ontbraken op sommige kwitanties de handtekeningen.”
Daarnaast probeerde de bank volgens meester Lenssens het strafdossier te boycotten door zelf een intern onderzoek te voeren, terwijl dat niet mocht van het gerecht. Uiteindelijk deden ze het toch, maar hielden later een deel achter voor de speurders. “We hebben er alle vertrouwen in dat het hof van beroep de eerste rechters zal volgen. Een bank is trouwens automatisch aansprakelijk voor frauderende bankdirecteurs”, besluit advocaat Lenssens.
Het arrest is voorzien op 29 mei. (OSM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier