‘From zero to hero’, zo kan je het opmerkelijke verhaal van Maité Reybrouck uit Moerkerke best omschrijven. “Tot vorig jaar torste ik nog zoveel schulden dat ik me wegstak voor de deurwaarders”, zegt de kleindochter van voormalig wielerkampioen Guido Reybrouck. “Nu werk ik vanuit Amsterdam als styliste bij grote Nederlandse platenlabels en mag ik bekende rappers als Lil’ Kleine kleden.”
Het is een financiële, professionele en vooral ook emotionele rollercoaster waar Maité Reybrouck zich het voorbije anderhalf jaar op bevond. Als kleindochter van wielerheld Guido Reybrouck en dochter van ondernemer Fangio Reybrouck is Maité telg uit een ondernemende en sportieve Damse familie. Ze is dan ook niet bang van wat risico en avontuur. Maar het avontuur van Maité – de ambitie om het helemaal te gaan maken als styliste, met een eigen studio in Antwerpen – leek haar vorig jaar toch wel erg zuur op te breken. “Na mijn opleiding aan hotelschool Ter Groene Poorte, met bijkomend ook een opleiding tot sommelier, werkte ik een tijdje in het buitenland in de horeca. Later ging ik aan de slag als stewardess; ook heel boeiend maar ik voelde steeds meer dat ik me ook wilde uiten als creatieve ondernemer. Mode en meer specifiek ook schoenen interesseerden me altijd al”, vertelt Maité. “Toen ik voor een feest eens geen geschikte schoenen vond, besloot ik zelf wat te gaan ‘frutselen’ aan een basic paar, waar ik dus leuke elementjes op kleefde. De leuke reacties die ik daarop kreeg waren toen, in 2018, het signaal om in bijberoep met een eigen schoenenlijn te beginnen.”
Reeks tegenslagen
In januari van 2020 besloot Maité, die duidelijk houdt van afwisseling en nieuwe uitdagingen, dat ze zich van schoenenontwerpster tot allround styliste wilde omvormen. Ze stopte met haar vaste baan als stewardess en volgde in Antwerpen, waar ze toen ook al woonde, een opleiding tot styliste. “Ik startte als zelfstandige in hoofdberoep en investeerde stevig in een eigen studio in Antwerpen”, stelt Maité. “Maar toen kwam de coronacrisis en kon ik niet opstarten. Het was de aanzet van een hele reeks tegenslagen. Ik woonde samen met mijn vriend op een leuk appartementje, maar hij dumpte me van de ene dag op de andere, net op het moment dat ik hem het meest nodig had. Ik had geen vaste baan meer en mijn zaak kon door covid niet opstarten. Alleen de huur van het appartement betalen lukte me ook niet. Bovendien reed ik dan ook nog eens mijn auto perte totale. Ik had niets meer en schuilde als het ware in mijn keuken wanneer de deurwaarder weer eens aanbelde voor een achterstallige betaling.”
Privéschool
Maité wist zich geen raad meer, ze zag geen uitweg. Tot ze via via de kans zag om zich in te schrijven in een privéschool in Amsterdam waar ze zich verder zou kunnen ontwikkelen als styliste en waar ze zich in een grootstad dieper in de modewereld zou kunnen onderdompelen. “Mijn ouders en ook grootouders stonden niet bepaald te springen voor mijn Amsterdamse avontuur, om het zacht uit te drukken, maar ik zette toch door. Financieel was het zeker niet eenvoudig, want die privéschool kostte toch wel wat geld. In augustus had ik via allerlei jobs dan toch voldoende geld verzameld voor de inschrijving en nam ik de gewaagde beslissing om in hartje Amsterdam in een klein kamertje te gaan wonen, in een huis met drie mannen”, gaat Maité verder. “Om alles te kunnen blijven betalen, werkte ik onder meer in een tuincentrum én ook bij mijn nieuwe liefde uit Brugge, die met vis op de markt staat. Helemaal niet wat ik wilde als job, maar ik had geld nodig. In Amsterdam, een hele leuke stad waar de mensen recht voor de raap en heel praktisch ingesteld zijn, bleek ik al vlug een van de beteren van de klas. Ik werkte er keihard aan mijn portfolio en mijn carrière. In oktober kreeg ik er de kans van mijn leven en mocht ik meteen de styling doen bij een videoclip van een aantal bekende rappers. Zo is de bal aan het rollen gegaan. Ik kreeg de ene opdracht na de andere. Zo werk ik op freelance basis onder meer voor het platenlabel Top Notch waar topartiest Lil’ Kleine bij aangesloten is. Ook voor het label The Culture End werk ik vaak. Zij hebben onder meer Priceless en Broederliefde onder contract. En ook met een aantal toonaangevende modebladen werd ik intussen samen.”
Veeleisend
Hoe is het dan om te werken met die artiesten? “De rapperswereld is vooral een mannelijke aangelegenheid en die artiesten hebben vaak een Surinaamse of Noord-Afrikaanse origine. In het begin was ik dus vooral nieuw, vrouw, Belgisch en blank (lacht). Dat was niet evident; ook al omdat ze vaak een straattaal spreken die ik niet begreep. Gelukkig is een van mijn huisgenoten in Amsterdam goed vertrouwd met de rapperswereld en hij hielp me goed op weg. Intussen ben ik zo goed als een van hen. Ik moest bij manier van spreken wel ‘mijn ballen laten zien’. Doordat ik hen van kop tot teen moet kleden weet ik dat ze ook kwetsbaar kunnen zijn. Ze zijn absoluut veeleisend, dat wel, maar daar leer je mee omgaan. De draaidagen, vooral in het weekend, duren soms zestien tot achttien uur. Alles moet goed zitten, tot het kleinste oorbelletje.”
Dolle rit
Doordat heel wat mensen Maité op sociale media zijn blijven volgen van in de tijd dat ze schoenen ontwierp, krijgt ze ook vanuit eigen land steeds meer vragen voor een ‘personal styling sessie’. “Ik miste in Amsterdam ook wel dat persoonlijk contact met ‘gewone’ mensen en besloot om het idee van een eigen styling studio op te rakelen. Dus nu heb ik weer mijn eigen studio in Antwerpen. De artiesten en bladen doe ik in Amsterdam waar ik woon, maar voor mijn Belgische klanten reis ik af naar Antwerpen. Daar zorg ik voor een totaalbeleving. Ik geef ze gepersonaliseerde cava, een goodiebag en neem ze de hele dag mee in de wondere wereld van de mode. Dus ja, het is al een dolle rit geweest. Ik heb zwarte sneeuw gezien, maar ben heel erg gelukkig met waar ik nu sta!”
Meer info: www.maitereybrouck.com
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier