25 november 2021, 11:04Bijgewerkt op: 30 juni 2022, 15:53
Ze zijn jong én kritisch. Ze vinden transparantie en inclusiviteit belangrijk en ze zijn bezorgd om onze planeet. Jongeren van vandaag, de generation Z, weten wat ze willen, ook als het om hun kleren gaat. Denk genderneutraal en groen.
Elke generatie jongeren volgt haar eigen modecodes. Soms worden die codes onbewust een uniform dat het groepsgevoel nog versterkt. En vaak wordt er ferm buiten de lijntjes gekleurd, kwestie van de grenzen af te tasten, op zoek naar een eigen identiteit. Het rebelse kantje van de jeugd is niet altijd even duidelijk aanwezig: sommigen houden ervan om als hun ouders gekleed te gaan en mixen stukken uit mama’s of papa’s kleerkast met eigen stukken. Maar door de band mogen we stellen dat nieuwe trends het snelst opgepikt worden door tieners en prille twintigers.
Baggy en genderneutraal
“De grootste verschuiving in de jongerenmode is deze van skinny naar baggy broeken”, zegt Ubbe Descamps, zaakvoerder van Brooklyn, het West-Vlaamse modebedrijf met multimerkenwinkels in West- en Oost-Vlaanderen. “Het heeft even geduurd voor die baggy trend werkelijk doorgebroken is, maar dat gold indertijd ook voor de skinny jeans. Jonge meisjes kopen nu outfits die losser en stoerder ogen en die hun figuur minder accentueren. Ze gaan meer naar een uniseks stijl. Denk wijde broeken en boxy tops die tot aan de taille reiken zodat de buik een beetje zichtbaar wordt. Maar ook de jongens gaan voor wijde broeken, het maakt niet uit of die een maat te groot zijn, ze snoeren ze gewoon dicht in de taille. Merken uit de skatewereld zoals Vans en Carhartt beleven een echte revival. De meeste jongeren kiezen kleren met discrete logo’s in rustige kleuren, maar ook de eclectische stijl slaat aan.”
Baggy broeken zijn in, de skinny jeans is out
“We merken dat jongeren kritische consumenten zijn: ze kopen zo milieubewust mogelijk voor zover hun budget het toelaat, ze hebben een hekel aan verspilling en ze combineren nieuw met tweedehands. Kleren die ze niet meer dragen, verkopen ze. Ze letten goed op de labels aan de kledij. Ze stellen in onze winkels ook vragen naar de herkomst en de materialen van de kleren. We hebben onze medewerkers opgeleid zodat ze correcte informatie kunnen geven.”
1/15
‘Tutti colori’-sneaker van Veja in samenwerking met het Franse DIY-label Make my Lemonade (140 euro).
Orapan Tongkong, professionele skatester uit Oostende, draagt een boyfriend-jeans (89,95 euro), een ribfluwelen bomberjacket (239,95 euro) en een T-shirt (29,95 euro), van Carhartt. Te koop bij Brooklyn.
Genderneutrale stijl voor hem en haar. Zij: jeans (89,95 euro), jeanshemd (69,95 euro) en geruite hemdjas (99,95 euro). Hij: broek (89,95 euro), T-shirt (29,95 euro) en hemdjas (79,95 euro), van Lee Cooper.
Orapan Tongkong, professionele skatester uit Oostende, draagt een boyfriend-jeans (89,95 euro), een ribfluwelen bomberjacket (239,95 euro) en een T-shirt (29,95 euro), van Carhartt. Te koop bij Brooklyn.
Genderneutrale stijl voor hem en haar. Zij: jeans (89,95 euro), jeanshemd (69,95 euro) en geruite hemdjas (99,95 euro). Hij: broek (89,95 euro), T-shirt (29,95 euro) en hemdjas (79,95 euro), van Lee Cooper.
Een aantal merken focust zich op tienermeisjes. Een ervan is de Belgische collectie Indee. Elk seizoen wordt de collectie goedgekeurd door een panel van tienermeisjes voor ze definitief samengesteld wordt. “We willen zeker zijn dat we voldoen aan hun verwachtingen”, zegt Ariane Van der Elst, medeoprichtster van het merk. “Onze doelgroep houdt van basic onderstukken met een twist: brede jeans of wijde broeken in ribfluweel, gecombineerd met een leuke trui. Het is belangrijk dat de outfits draagbaar zijn op school. We brengen altijd kleurrijke stukken, wat een frisse mix&match oplevert. En uiteraard zoeken we naar kwalitatieve stoffen en letten we op de details en de afwerking.”
Ook CKS heeft nu een lijn voor tienermeisjes. Met die lijn speelt CKS in op een generatie die zeer trendgevoelig is en die zich laat inspireren door TikTok en Instagram. Daarom heeft het merk trouwens een capsulecollectie uitgebracht met de populaire TikTok-ster Julie Vermeire.
Monki, het jongerenlabel van de H&M-groep, maakt zich sterk dat het jonge vrouwen wil empoweren en de solidariteit onder vrouwen wil versterken. Ietwat verrassend in deze context is de dromerige My Little Pony-lijn die het merk deze maand lanceert. Ze bestaat uit een afgewassen skatejeans, een doorkijktopje en accessoires. De zachte pastels en de regenbogen stralen een en al nostalgie naar de kindertijd uit. Het hoeft niet altijd stoer te zijn. (Lut Clincke)